Gazdaság

Kiosztották a Dél-alföldi Innovációs Díjat

Kiosztották a Dél-alföldi Innovációs Díjat

2020. november 4., szerda
Kiosztották a Dél-alföldi Innovációs Díjat

Kemény Lajos akadémikus, az elismerést odaítélő kuratórium elnöke elmondta, a kecskeméti Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. iAPU elnevezéssel fejlesztett ki intelligens, moduláris levegő-előkészítő egységet. A szabadalmaztatott, fékrendszerekbe épülő levegő-előkészítő egység alkalmas a legmodernebb elektromos hajtású járművek kompresszorainak vezérlésére is.

Sápi András, a Szegedi Tudományegyetem Alkalmazott és Környezeti Kémiai Tanszékének adjunktusa olcsó, nemesfémmentes katalizátor kifejlesztéséért kapta az elismerést, amely akár ipari környezetben is képes különböző típusú füstgázok több komponensének tisztítására. A kidolgozott termék gyakorlatilag piacképes, és felhasználási területe jól illeszkedik a régióban egyre inkább meghatározóvá váló autóipari fejlesztésekhez - hangsúlyozta a professzor.

Sánta Péter, az innovációs díjat 2015 után másodjára elnyerő Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. kutatás-fejlesztési vezetője kifejtette, a cég elsősorban haszongépjárművek, nehéz-tehergépjárművek és autóbuszok számára fejleszt és gyárt fékrendszereket. A vállalkozás 25 éves kutatás-fejlesztési részlege mintegy ötszáz munkatársat foglalkoztat, és 272 szabadalmát jegyezték be eddig.

A négy-öt éves fejlesztés során kidolgozott iAPU termékkel piaci rést igyekszenek kielégíteni, a kis szériában gyártott járművek készítőinek kínálnak megoldást. A moduláris levegő-előkészítő egység nagyon könnyen illeszthető a hagyományos rendszerek helyébe. A termékből a tervek szerint jövőre 2500, 2024-ben pedig 15 ezer darabot értékesítenek, vevőik jelenleg főként elektromos autóbuszokat gyártó vállalkozások - tudatta a szakember.

Sápi András elmondta, a fatüzelésű erőművek, a vegyes tüzelésű kazánok és a nem közúti mozgó gépek jelentős károsanyag-kibocsátók. Munkatársaival olyan olcsó módszert kerestek, amely a nemesfémeket tartalmazó katalizátorok helyett alkalmas az ezek által kibocsátott füstgáz tisztására. Az új, átmeneti fémeket tartalmazó katalizátorral a füstgázban a szén-monoxid és nitrogén-oxidok szintje hasonló mértékben csökkenthető mint a hagyományos megoldásokkal.

A szakember hozzátette: a megoldás iránt jelenleg főként kandallókat gyártó vállalkozások érdeklődnek.

(MTI, fotó: Ujvári Sándor)

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.