Gazdaság

Civil Városi Unió: költségvetési koncepció helyett pártpropaganda?

Civil Városi Unió: költségvetési koncepció helyett pártpropaganda?

2013. november 14., csütörtök
Civil Városi Unió: költségvetési koncepció helyett pártpropaganda?

A szegedi közgyűlés elé kerülő költségvetési koncepció kétharmada nem is a város előtt álló feladatokról szól, pusztán egy pártpolitikus kritikája az országos gazdaságpolitika irányvonaláról - írja közleményében a Civil Városi Unió.

Rendes ülést tart pénteken Szeged város közgyűlése. A napirenden szerepel Botka László szocialista polgármester előterjesztésében a 2014. évi költségvetési koncepció. Erről az anyagról mond véleményt a Civil Városi Unió.

A Civil Városi Unió közleménye alább változtatás nélkül olvasható!

Költségvetési koncepció vagy pártpropaganda?

Szeged közgyűlése november 15-én tárgyalja 2014. évi költségvetési koncepcióját, mely a város honlapján elérhető. „A költségvetési koncepció elkészítésének a célja, hogy a következő év költségvetésének a kidolgozásához iránymutatásokat, elképzeléseket fogalmazzon meg, és határozza meg az elérni kívánt főbb irányokat” – olvasható az előterjesztés bevezetőjében. Az előterjesztő tehát pontosan tisztában van azzal, hogy miről is kell szólnia egy költségvetési koncepciónak. Ennek ismeretében példátlan tartalmú anyagot kaptak kézhez a képviselők. A 22 oldalas dokumentum 16. oldalán találkozhatunk először Szeged városát érintő mondatokkal. Az első 15 oldal ugyanis nem más, mint egy pártpolitikus kritikája az országos gazdaságpolitika irányvonaláról. A kritikával lehet egyet érteni (ez lehet akár jogos is), vagy lehet más álláspontra helyezkedni, egy azonban biztos: ez semmiképpen sem lehet egy város költségvetési koncepciójának alapvető mondandója. Nem különösebben látjuk értelmét a körülmények ostorozásának ilyen előterjesztésben, hiszen ennek az anyagnak az volna a feladata, hogy számításba vegye, hogy melyek a város kötelezően ellátandó feladatai, azokra milyen kiadások/bevételek várhatóak. Mennyivel nő/csökken a feladat, mennyivel nő/csökken az azokra kapott állami forrás, és mennyit kell hozzátenni a városnak. A körülmények – és a jelenleg hatályos törvények, rendeletek, rendelkezések ezek közé tartoznak – felmérése (nem bírálata, csak felmérése) után az elvégzendő feladatok ellátásához szükséges források megteremtéséhez milyen intézkedések szükségesek. Nos, ezeket nemigen tartalmaz az anyag. Egy szó nem esik arról, hogy a nemrég lezárult fejlesztések jelentenek-e többletkiadást azok üzemeltetése során, milyen lépéseket kíván tenni az előterjesztő a munkahelyteremtés érdekében, hogyan próbálja a város bevételeit növelni. (Egy bevételnövelő tétel szerepel ugyan: a rakparti parkolás fizetőssé tétele, azonban annak komolyságát erősen megkérdőjelezi a partfal-rekonstrukció megkezdése.) Nem esik szó arról sem, hogy a szűkös lehetőségeket is figyelembe véve milyen fejlesztésekre van feltétlenül szüksége a városnak. Mi lehet ezek fontossági sorrendje? Milyen specifikumokkal rendelkezik a város, milyen kitörési pontok lehetnek? „2014. évben válságköltségvetést kell készíteni” – írja az előterjesztő. Érdekes, hogy az elmúlt években, amikor 40 milliárd körüli bruttó adósságállománnyal küzdött a szegedi büdzsé, erre nem volt szükség. Néhány érdekes adat Csongrád megyét illetően, amelyben természetesen Szeged meghatározó szerepet tölt be. A népességszámot illetően 427 ezer fővel a 6. legnépesebb megye az egy főre jutó GDP tekintetében 9. helyen áll. Az átlagbér 171 ezer Ft, mellyel 17. a megyék rangsorában (csupán Békés és Somogy rendelkezik rosszabb mutatókkal), a munkanélküliségi ráta 10,8 százalék, míg az 500 legnagyobb adózó árbevétele alapján számított sorrendben megyénk a 10. helyen található. Ezek beszédes adatok, valószínűleg jól mutatják az elmúlt évtizedek átgondolt várospolitikai irányvonalát, melyet az ilyen és ehhez hasonló „koncepciók” jellemeztek. Ideje lenne már végre az országos politikában megszokott pártpropaganda helyett a szegediek valós problémáival foglalkozni! A mostani „koncepció” előterjesztője egyébként Botka László polgármester…

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.