A magyar vasutat úgy kell működtetni, hogy a közúttal közösen minden szempontból versenyképes minőségi szolgáltatást nyújtson az utasoknak - hangsúlyozta Fónagy János, a közösségi közlekedés átalakításért felelős kormánybiztos, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára kedden a Magyar Vasút 2012 szakmai konferencián, Budapesten.
A kormány eltökélt abban, hogy a közösségi közlekedés gerinchálózata a távolsági és az elővárosi forgalomban alapvetően a kötöttpályás hálózatra, azaz a vasútra épüljön, a változatlan díjtételek mellett bevezetett szeptemberi tarifaváltozások is ezt a célt szolgálják - tette hozzá. A kormánybiztos kitért arra, hogy a Bajnai-kormány IMF-fel kötött megállapodása során egyedül a MÁV finanszírozása volt nevesítve, az államvasutaktól akkor 80 milliárd forintot vettek el, és ez a lyuk azóta is tátong a MÁV költségvetésében.
Fónagy János
elmondta, azon dolgoznak, hogy újra egységessé váljon a nemzeti vasúttársaság szervezete, amely jelenleg áttekinthetetlen. A változások eredményeképpen a vasúti társaságok mentesülni fognak a közszolgáltatási feladatok ellátáshoz szükségtelen melléktevékenységek alól. Az átalakítás során szeretnék elérni, hogy a vasúttársaságok és az autóbuszos vállalatok 2013 január 1-jétől új szervezeti struktúrában és vagyonkezelésben működjenek. A személyszállítási törvény alapján lehetővé válik, hogy a MÁV és a Volán ne egymás versenytársa legyen; a két állami közlekedési cég nem gyengítheti egymást, ennek jegyében zajlik a Volán-társaságok racionalizálása - mutatott rá a kormánybiztos. Fónagy János elmondta, hogy a MÁV, a BKV, a Volán, a GYSEV és a kisebb közlekedési cégek évente mintegy 550 milliárd forint állami forrásból gazdálkodnak, és mintegy 70 ezer embert foglalkoztatnak. A kormánybiztos beszámolt arról, hogy folyamatosan zajlanak a vasúti fővonalakon a fejlesztések. Az elmúlt években 120 kilométer vágányt építettek át, és elindult a leromlott állapotú vasúti hidak, műtárgyak felújítási programja. A közlekedésbiztonsági beruházásokra az Új Széchenyi-tervben elkülönítetten 12,4 milliárd forint áll a MÁV rendelkezésére 2015 második feléig. A konferencián Fónagy János fontos eredménynek nevezte, hogy az EU 2,8 millió euróval támogatja a szlovák közlekedési tárca és a GYSEV részvételével megvalósuló nemzetközi projektet, amely egy Bécs-Pozsony-Burgenland-Alsó-Ausztria-Nyugat-Dunántúl útvonalon az adriai kikötőig húzódó közlekedési folyosó korszerűsítésére irányul. Az utazási kedvezmények átalakításával kapcsolatban Fónagy János elmondta: a különböző kedvezményekre - több mint 40 jogcímen - jogosult lakossági csoportok összlétszáma még mindig eléri a 7 milliót, a mérték 50 százalék és a díjmentesség között mozog. A kedvezmények finanszírozását szolgáló költségvetési forrás 2011-ben 109 milliárd forint volt, ez 2012-re 93 milliárd forintra csökkent, ami kevesebb a szükségesnél. Nagy változás lesz a jövőben, hogy a vasúti pálya működtetéséhez kapcsolódó állami tulajdonban lévő ingatlanokat, műszaki berendezéseket az egységes ágazati vagyongazdálkodás érdekében a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ veszi majd át. Az átalakítás révén megtörténik a személyszállítási és pályaműködtetési tevékenység szervezeti, működési és tulajdonosi szétválasztása, amelyet az uniós előírások is megkövetelnek - mondta Fónagy János. A vasutas szakmai konferencián a kormánybiztos elmondta: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium fontos feladata, hogy kidolgozza a Nemzeti Közlekedési Stratégiát, ami 2014-től induló tervezési időszak céljait határozza meg, a dokumentumot az Európai Unióval is el kell fogadtatni, hogy 2014 elejétől a frissen megnyitott keretek lehívhatók legyenek.
Schváb Zoltán
, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedésért felelős helyettes államtitkára kitért arra, hogy a korszerű közlekedéspolitika az energiatakarékosság és a klímavédelem témáját kiemelten kezeli, és ebben a környezetkímélő vasúti közlekedésnek fontos szerep jut. A helyettes államtitkár szerint a vasút versenyhátrányát mérsékli majd a közúttal szemben az elektronikus útdíj bevezetése 2013 július elsejétől, továbbá a tárca dolgozik a 2014-2020 időszakra szóló vasútfejlesztések kijelölésén.
Dávid Ilona
, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a konferencián beszélt arról, hogy a vasúttársaság átalakítása során fontos a racionalizálás, az igények és a képességek összehangolása, a szolgáltatás fejlesztése az utasszám növelése érdekében. Az elnök-vezérigazgató beszámolt arról, hogy a szolgáltatások minőségének emeléséért több intézkedést is tesznek, egyebek között motorvonatok vásárlását tervezik közbeszerzésen a GYSEV-vel közösen. A tervek szerint a MÁV-nak 42, a GYSEV-nek pedig 6 motorvonat beszerzésére írhatnak majd ki közös közbeszerzést. A szükséges források 85 százalékát az EU finanszírozná. A konferencián átadták a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület szakmai kitüntetését, a Sipos István-díjat
Siklós Csabának
, a rendszerváltás utáni korszak első közlekedési miniszterének.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.