A gazdasági társaságok működését ismerhetik meg közelebbről a Szegedi Tudományegyetem hallgatói a Vállalkozói klub beszélgetéssorozatával. A félév utolsó előadását kedd délután Fábián Zsolt, a Factory Creative Studio Kft. ügyvezetője tartotta a Rektori Hivatal épületében.
Hogyan építsünk sikeres céget? Miként válhat egy kicsi, regionális vállalat nemzetközileg elismertté? Többek között ezekre a kérdésekre adott választ kedd délután
Fábián Zsolt
, a Factory Creative Studio Kft. ügyvezetője és kreatív igazgatója a Szegedi Tudományegyetem rendezésében meghirdetett Vállalkozói klub félév záró előadásán. Az ügyvezető a saját bőrén tapasztalhatta meg a nemzetközi színvonalú, minőségi szolgáltatást nyújtó céggé válás nehézségeit és korlátait - nem kevés munkát, pénzt és időt kellett ráfordítani a szamárlétra minden fokához.
"Cégünk tulajdonképpen olyan, mint egy vadnyugati vegyesbolt, ahol mindent lehet kapni szögtől a pisztolyon át a szemes babig. Bejön a kedves vevő, elmondja, hogy mit szeretne, mi pedig minden erőnkkel azon leszünk, hogy ezt teljesíteni tudjuk" - mutatta be Factory Creative Studio működését Fábián Zsolt. A 2000-ben Szegeden alapított cég nagy utat tett meg az elmúlt 11 évben: az ezredfordulón mindössze öt lelkes taggal indultak el egy szűk irodából, napjainkra pedig megrendeléseik jelentős része határon túli vállalatoktól érkezik: együtt dolgoztak többek között az AXN, a HBO, illetve a Sony Pictures televíziós csatornákkal. "Ugyanolyan punkok vagyunk még mindig, mint amilyenek akkor voltunk" - mondta az ügyvezető, egy vidám hangulatú, irodai életet bemutató videóval alátámasztva szavait.
A cég elsődleges profilja a televíziós network, ez adja közel 2 millió dolláros forgalmuk 42%-át. Bevételük emellett viszonylag elenyésző, igyekeznek minden forintot hasznosan visszaforgatni, terjeszkedésre és bővítésre fordítani erőforrásaikat. Fábián Zsolt szerint több hazai és nemzetközi szinten jelentkező probléma lassítja növekedésüket. A tőkeszegénység kényszerpályára sodorja a céget, emiatt idejüket a fejlesztés helyett folyamatosan a bevételt generáló munkákra kell, hogy fordítsák. A gazdasági válság legalján még egy nemzetközi hírű, mamutvállalatoknak dolgozó sikeres hazai cég sem kaphat egykönnyen hitelt, így az ügyvezető szerint többször kellett már a csőd széléről visszarántani a stúdiót.
További problémát jelent Fábián Zsolt szerint a globális szakemberhiány, ami még a legfejlettebb országoknak is komoly gondokat okoz. Szegeden például szinte lehetetlen jó fejlesztőt találni, pedig nagy szükség lenne rá. Az ilyen emberek kitanítása pedig további pénzeket és időt venne el, ami visszajuttat az első két problémához. Ez ügyben már zajlanak a tárgyalások a Szegedi Tudományegyetemmel egy 3D Motion Design képzés beindításáról. "Ez egy közös projekt a szegedi, valamint a kolozsvári egyetemmel. Az előzetes tárgyalások alapján jól alakulnak a dolgok, ha minden összejön akár a jövő szemeszterben beindulhat a képzés itt Szegeden" - árulta el. Előadását az ügyvezető a nemrég elhunyt Apple-igazgató, Steve Jobs szavaival zárta: “Stay hungry, stay foolish”. Vagyis - mint mondta - a cég érettségének és szabadságának megőrzését tekinti az elsődleges és legfontosabb feladatnak továbbra is. A Vállalkozói Klub (mely a DAOP-5.1.2/C-09-2f-2010-0002 sz. „Biopolisz Park – Egyetemi városrész közterületeinek rehabilitációja" uniós program keretében valósul meg) tavasszal folytatódik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.