A fogyasztói árak májusban 0,2 százalékkal nőttek az egy hónappal korábbihoz képest, és 3,9 százalékkal haladták meg az egy évvel azelőtti szintet - közölte a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) szerdán.
Az elemzők 4,5 százalékos éves inflációt vártak, Londonban a májusra szóló prognózisok átlaga 4,4 százalék volt. Áprilisban a fogyasztói árak 4,7 százalékkal haladták meg a tavaly áprilisi szintet és 0,6 százalékkal nőttek az egy hónappal korábbihoz képest. Tavaly májusban a fogyasztói árak 0,9 százalékkal nőttek az egy hónappal korábbihoz képest, és 5,1 százalékkal haladták meg az egy évvel azelőtti szintet, ami viszonylag alacsony bázis adott az idei adathoz a tavaly június 5,3 százalékos adathoz képest. Az idén az első öt hónapban átlagosan 4,2 százalékkal voltak magasabbak az árak, mint az előző év azonos időszakában. A szezonálisan kiigazított maginfláció májusban 0,2 százalékra lassult az előző havi 0,3 százalékról, 12 havi összehasonlításban az előző havival megegyező 2,7 százalék maradt. A nyugdíjas fogyasztó kosárra számított 12 havi árindex 4,6 százalék, az egyhavi 0,3 százalék volt.
Mináry Borbála
, a KSH főosztályvezetője az adatok ismertetése után elmondta: tavaly szeptember óta ez a legalacsonyabb éves növekedés, akkor 3,8 százalékkal nőttek az árak az egy évvel korábbihoz viszonyítva. A vártnál alacsonyabb drágulás egyrészt a bázishatásnak köszönhető, másrészt annak, hogy az élelmiszerek ára nem nőtt olyan mértékben, mint az év korábbi hónapjaiban. Mint hozzátette, tavaly májusban jelentősen drágult a vezetékes gáz és az üzemanyag, míg az idén májusban kismértékben csökkent, illetve stagnált az üzemanyag ára, a háztartási energiáé csak kismértékben emelkedett. Az élelmiszerárakról megjegyezte, hogy tavaly október óta a havi növekedés 1-2 százalék volt, az idén májusban viszont csak 0,4 százalékot tett ki. Ez részben egy módszertani változással is magyarázható, amely az idényáras termékek súlyszámítását érintette. A KSH jelentése szerint áprilishoz viszonyítva az élelmiszerek árai 0,4 százalékkal emelkedtek. Bár 2,5 százalékkal nőtt a sajt, 1,7 százalékkal a margarin és 1,2 százalékkal az idényáras élelmiszerek (burgonya, friss zöldség, gyümölcs) ára. Csökkent viszont 1,3 százalékkal a cukor, 1,2 százalékkal a párizsi, kolbász, 0,9 százalékkal a tojás ára. A legnagyobb mértékben, 1 százalékkal a ruházkodási cikkek árai emelkedtek. A szolgáltatások az átlagot kismértékben meghaladva 0,3 százalékkal, míg a háztartási energia ára az átlaggal megegyezően, 0,2 százalékkal emelkedett. A szeszes italok, dohányáruk ára összességükben nem változott az előző hónaphoz viszonyítva. Az egyéb cikkek körében kismértékű, 0,1 százalékos árcsökkenés volt megfigyelhető, ezen belül a járműüzemanyagok ára 0,3 százalékkal csökkent áprilishoz képest. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 0,1 százalékkal kellett kevesebbet fizetni mint az előző hónapban. Tavaly májushoz viszonyítva az élelmiszerek árai az átlagosnál nagyobb mértékben, 8,6 százalékkal emelkedtek. Ezen belül jelentősen, 66,0 százalékkal nőtt a cukor, 64,6 százalékkal a liszt, 18,6 százalékkal az étolaj, 14,8 százalékkal a péksütemények, 13,8 százalékkal a tej, 13,1 százalékkal a kenyér, 12,8 százalékkal az idényáras élelmiszerek, és 11,4 százalékkal a sajt ára. Csökkent 6,7 százalékkal a tojás, 3,0 százalékkal a sertészsiradék ára. Az átlagosnál nagyobb mértékben 5,5 százalékkal drágultak az egyéb cikkek, ezen belül a járműüzemanyagok ára 13,1 százalékkal, a gyógyszerek, gyógyáruké viszont csak 3,5 százalékkal nőtt. Szintén az átlag felett, 4,4 százalékkal nőtt a háztartási energia ára, ezen belül a távfűtésé 8,0 százalékkal, a vezetékes gázé 5,1 százalékkal nőtt. Átlag alatt, 3,8 százalékkal emelkedett a ruházkodási cikkek és 1,9 százalékkal a szolgáltatások ára. Ez utóbbin belül a csatornadíj 10,0, a szemétszállítás 5,5 és a vízdíj 4,2 százalékkal drágult. A tartós fogyasztási cikkekért átlagosan 1,1, a szeszes italok, dohányárukért átlagosan 1,0 százalékkal kellett kevesebbet fizetni, mint egy évvel ezelőtt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.