Gazdaság

A közösségi közlekedés finanszírozása feneketlen kút

A közösségi közlekedés finanszírozása feneketlen kút

2011. február 27., vasárnap
A közösségi közlekedés finanszírozása feneketlen kút

A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a magyarországi közösségi közlekedés - a MÁV csoport, a Volán társaságok és a BKV - finanszírozása leginkább egy feneketlen kúthoz hasonlít, ráadásul meglehetősen rossz hatásfokkal jár együtt.

Az NGM, az újjászervezésben érintett fő területekről szóló sorozatában a magyar közösségi közlekedést elemzi. Az MTI-hez eljuttatott dokumentum leszögezi: a közösségi közlekedés hatékony szervezése kulcsfontosságú eleme az életminőség alakulásának; Magyarország előnye, hogy európai viszonylatban sűrű közlekedési hálózattal rendelkezik, ami jelentős gazdasági előnyöket jelenthet. Az ágazat finanszírozásáról szólva a tárca kitér arra, hogy a közösségi közlekedés a magyar GDP 7-9 százalékát adja. Magyarország a 2011-es költségvetésben szigorúan közösségi közlekedésre 240,2 milliárd forintot költ, ebből a vasút 181, 2 milliárd forinttal, a Volán 27 milliárd forinttal, a BKV 32 milliárd forinttal részesedik. Ezek az összegek nem tartalmazzák a Közlekedési Operatív Program önrészeit, az egyes társadalmi csoportok utazási kedvezményeit - a fogyasztói árkiegészítés 2011-ben 109 milliárd forint -, a 4-es metró építését, amely 27,68 milliárd forint és a közösségi közlekedés akadálymentesítésére fordítandó 1,13 milliárd forintot. Az elemzés megjegyzi, hogy bár a legtöbb OECD-tagországban hasonló jellegű gondok merülnek fel, és a közösségi közlekedés a klasszikus mikro-ökonómiai értelemben csak veszteséges lehet, ez nem jelenti azt, hogy bizonyos ágazatai nem lehetnek nyereségesek. A vasútról szólva az NGM kiemeli: Magyarországé Európa egyik legsűrűbb, egyben egyik legelavultabb vasúti hálózata, a járműpark elavult. A MÁV-csoport 2011-ben 173,4 milliárd forint - személyszállítási költségtérítésre és pályahálózat fenntartásra - közvetlen állami forráshoz jut; az elmúlt tíz évben több alkalommal részesült plusz juttatásban a költségvetési törvényben tervezetthez képest. A vállalatcsoport hitelállománya 2010. december 31-ére 291,16 milliárd forintra nőtt. A dokumentum aláhúzza: a MÁV-csoportot 24 cég alkotja, dolgozói száma valamivel több, mint 40 ezer fő. A Volán társaságok járműparkja jelentősen elöregedett, motorparkjuk csak részben felel meg az EU követelményeknek - olvasható az elemzésben, amely szól arról is, hogy az 59 cég 2011-ben 27 milliárd forint költségvetési forráshoz jut; a menetrend szerinti helyközi és helyi tömegközlekedést ebből 36 társaság bonyolítja, naponta 77 ezer járattal több mint 3,9 millió utast szállítanak. A cégcsoportnak 12 árufuvarozást, szállítmányozást és logisztikai szolgáltatást végző társasága is van. A BKV 2011-ben 32 milliárd forintos "normatív" támogatást kap a költségvetésből, Budapest ezen felül 2011-től további 19 milliárd forint "támogatást kér" - rögzíti az NGM. Megjegyzi: a bevételek 51 százaléka valamilyen állami támogatásból származik. A főváros 2010-ben 3,7 százalékban járult hozzá a BKV büdzséjéhez a jegyár bevételeihez viszonyítva; a működési költségek majdnem felét, 46,7 százalékát a bérek adják. A BKV-nak a bankok felé közel 77 milliárd forintos a hitelállománya, a folyó fizetési probléma 25-30 milliárd forintra tehető.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.