A jövedéki adó emelése miatt mától ismét drágult az üzemanyag, a benzin literenkénti ára 4 forinttal, a gázolajé 3 forinttal kúszott feljebb. Így a benzin átlagára 317, a gázolajé 297 Ft körül alakul, ami eléri a 2008 nyarán produkált történelmi csúcsot. A kutak árképzése eltérő, ezért az autósok különböző kutakon literenként akár 10-20 forintos eltérést is tapasztalhatnak. Az újabb árváltozást a jövedéki adó növekedésén túl az is befolyásolta, hogy a benzin és a gázolaj dollárban számított világpiaci ára is nőtt 2,2, ill. 4,6 százalékkal. Utánanéztünk, közvetlen szomszédainknál, Szerbiában és az uniós Romániában hogyan alakulnak az üzemanyagárak. A röszkei határátkelő előtt található OMV benzinkúton mellbe vág az ártábla: a benzin 328 forintot, a gázolaj 309-et kóstál. Durva. A határon nincs torlódás, viszonylag gyorsan átjutunk. A túloldalon két MOL-kút is található egymással szemben. A szerbeknél az ólmozott – ők még árulják – és az ólmozatlan benzin egyaránt 105,9 dinárba, nagyjából 318 forintba, a gázolaj meg 94,10 dinárba, azaz 283-ba kerül. A benzinkutas nem nyilatkozhat a forgalomról, Belgrádban megtiltották, meg a magyar benzinturizmust sem kommentálhatja, majd a főnökasszony, ha megérkezik. De nem jön, mi pedig megunjuk a várakozást, odébbállunk. Visszafelé a másik MOL kútnál próbálunk szerencsét, ahol előkerül az előzőleg emlegetett főnökasszony. Semmit sem mondhat, aztán noszogatásunkra mégis mindenre válaszolt, amire kíváncsiak voltunk. Nevezetesen, hogy nem érezhető nagyobb forgalomnövekedés Magyarország felől a benzindrágulás miatt, és a hét végén valószínűleg 1 dinárral drágulni fog Szerbiában az üzemanyag. Irány Románia. A kiszombori elágazás előtt található benzinkútnál feljegyezzük az árakat: a 95-ös benzin 314, a gázolaj 296 forint. Ez már 13, illetve 14 forinttal olcsóbb, mint a szerb határ előtti OMV kútnál. Romániában még nagyobb meglepetés ér. A túloldalon a benzin 4,12 lei, ez mintegy 260 forintnak felel meg, az eurodízel pedig 3,91 lei, azaz 246,8 forint. A kutas nem ért magyarul, de nemzetközi nyelven elmagyarázza, a kuncsaftok mintegy 20 százaléka érkezik a határ túloldaláról. Sikerült szóra bírni egy névtelenséget kérő kiszombori utast is, aki éppen tankolni jött át. Körülbelül 40-50 forinttal olcsóbb neki az üzemagyag literje, így megéri a fáradságot. A fiatalember havonta átruccan, így mintegy 3000 forintot tud megspórolni. A takarékosság másik formája, ha kártyával fizetünk. A pénzváltók ugyanis 67 forintért adják a lejt, ha viszont magyar kártyával vásárolunk a kúton, középárfolyamon számolva, 63-ba jön ki a román fizetőeszköz. Tehát még jobban megéri. Legalábbis azoknak, akik a határ közelében laknak. A kiszombori úrtól megtudjuk, hogy a benzinnél is nagyobb üzlet jelenleg a román tűzifa. Az akác mázsája a tüzéptelepeken 2000-2200 forint körül alakul, a románok meg 1600-ért adják portékájukat. A magyar vámos szinte kérdezés nélkül mondja, egyre többen járnak át tankolni a szomszédba. Akik kitalálták az egészet Budapesten, azokat nem érinti az árdrágulás, ők jól élnek különben is - legyint rá. Ha így haladunk, lassan visszatérnek a 90-es évek, és újra divatba jönnek az elrejtett üzemanyagtartályok, megint beindul majd naponta többször is az ingázás a határ túloldalára a 100 literes tartályú ócska verdákkal, jönnek az élelmes seftesek. Megint a benzincsempészet lesz a legjövedelmezőbb üzletág, amelyről azt gondoltuk, régen eltűnt a történelem süllyesztőjében.