Ki ne szeretne három dimenziós sétát tenni egy gép mögött ülve szeretett városában, közben benézni üzletekbe, felmenni a víztoronyba, mintha egy virtuális turista körúton venne részt. Nos, egy tehetséges szegedi csapat Magyarországon elsőként épp ezen dolgozik, igen nagy sikerrel. A joszegeden.hu oldal készítőinek munkájáról Somorjai Tamással beszélgettünk.
– Háromdimenziós panorámaképeket készít a JóSzegeden csapat Szegedről, a világ híradásaiból a Google-ről hallottunk hasonlót, ha jól tudom, ti előbb kezdtétek. Honnan az ötlet?
– Az ötlet úgy fogant, mint ahogyan a legtöbb becsületes vállalkozás, mi is egy problémára akartunk megoldást nyújtani, amellyel nap mint nap szembesültünk. Ha esetleg valaki ismeri az érzést, hogy már megint hiába vette nyakába a várost, mégsem tudta elintézni aznapi teendőit, jó hírünk van számára: azon munkálkodunk – talán éppen most is –, hogy otthonából az internet segítségével minden szükséges információt megtaláljon Szegedről. Sok kíváncsiskodó szegedivel találkoztunk a mintegy 30 ezer fénykép elkészítése során. Többen így szólítottak meg minket: „Ez olyan, mint a Google?” Hasonló technikával dolgoznak ők is, de ez saját fejlesztés. „Akkor miben más?” – folytatták. Tisztáznunk kell, hogy mi nem tekintünk konkurensként az internet egyeduralkodóira, mert ők globálisan gondolkodnak, mi pedig lokálisan, azaz Szeged és vonzáskörzetének virtuális feltérképezésének feladatát vállaltuk magunkra. Büszkék vagyunk, hogy Magyarországon elsőként a JóSzegeden csapata lett kész egy teljes város virtuális feltérképezésével. Valószínűleg mi leszünk azok is, akik elsőként fotózzák újra az egész várost. Ezt tervezzük a jövőben is. Terveink szerint 2009. szeptember végén kezdünk, és október végén már látható is lesz oldalunkon a tavalyi és az idei virtuális város.
– Ha jól értem, akkor egy 3D-s várostérképet készítenek?
Az 3D-utcabejárás a rendszer egészét tekintve csak egy láncszem, amely nélkülözhetetlen a város teljes bemutatásához. A különlegesség nálunk, hogy igyekszünk ezen túl hasznossá is tenni digitális városunkat, mely segítségével az ember nemcsak az utcákon tud virtuálisan sétálni, de lehetősége van a térképen kedvenc boltját, helyeit, szolgáltatóját megjelölni és saját profiljában tárolni. Így az utcákról „betérve” a belső helyiségekbe is bepillantást nyerhet az ember. Sétálhat két újszegedi templomban, ingatlanirodákban, egészségközpontban, éttermekben, butikokban. Ha szerencséje van, akkor a 2008 óta általunk dokumentált, mintegy 80 rendezvényen, saját magát illetve ismerőseit is viszontláthatja a VR- (virtual reality) panorámaképeken.
– Azt is mondta egyszer, hogy minden dolognak (utcák, házak, fa stb.) van egy története. Mi az önök története?
– Kis csapat, kis költségvetéssel, önerőből, nagy tervekkel és kitartással, rengeteg munkával. Mindannyian szegediek lévén szenvedélyesen szeretjük városunkat, ezzel az érzéssel szeretnénk beoltani minden eddigi és leendő látogatónkat. Korai szakaszában, mondhatni mások előtt ismertük meg a technikát, amelyet 2 éves fejlesztés és automatizálási kísérletek tömkelege követett. Így értük el mai színvonalunkat, mellyel Szeged városát a leghatékonyabban mi tudjuk bemutatni. Jelenleg igyekszünk különböző perspektívából, „ismeretlen” helyeket beépíteni a rendszerbe.
– Mire jó mindez, az internet fejlődésében hol a helyetek, mire használható?
– Egyrészt a felhasználóknak nyújt segítséget, másrészt a helyi cégeknek. Mindenki szeretné, ha minél többen megismernék szolgáltatását, és el is találnának hozzá. Itt minden lehetőség megadatik erre. Mi akkor is nyitva vagyunk, amikor mindenki más zárva… Az érdeklődő akár éjféltájban is körül tud nézni szegedi üzletek belső tereiben másnapi bevásárló körútját tervezve, vagy küldhet panorámát ismerősének; „találkozzunk itt a szobornál”.
– Mik a távlatok, a Cél? Hová szeretne eljutni a csapat?
– Hazánkban folyamatosan emelkedik az internet-előfizetések száma és egyre több ember választja a világhálót vásárlás és egyéb elintéznivalók céljából. A legtöbb internethasználati szokást vizsgáló közvélemény-kutatás arról számol be, hogy a vásárlás előtti tájékozódás a lista első három helyén belül mozog. Szeretnénk, ha többek között mind a 118 fodrászüzletbe be tudnánk vezetni a
látogatóit. Ez egy példa arra, hogyan szeretnénk megalkotni a legteljesebb képet a város nyújtotta szolgáltatásokról. Elveink közé tartozik, hogy nincs anyagi vonzata annak, hogy a térképünkre valaki felkerüljön. De még rengeteg egyeztetés és munka vár ránk, hisz csaknem 8000 működő vállalkozás van Szegeden. Ezek nagy részét fel is tüntettük már térképünkön, így ezúton is bíztatok Mindenkit, hogy ne habozzon jelezni e-mailben, ha egy üzlet adatai nem pontosak vagy időközben megváltoztak!
– Mi most a legnépszerűbb szolgáltatásotok?
– Jelenleg az eladó ingatlanok bemutatása. Itt nem csak a kényelmet, de az eladási hatékonyságot is értékelik az emberek. Itt is igaz: „Bármelyik napszakban megnézhetjük az ingatlant, nem kell mással egyeztetni.” További közeli célok még egyelőre nem nyilvánosak, de annyit elárulhatunk, hogy forradalmian új ötleteket tartogatunk látogatóink számára.
– Hányan vagytok, kik, mekkora a cég, hol lehet megtalálni, kiknek érdemes keresni benneteket stb.
– A létszámunk folyamatosan változik, ahogy a körülmények megkívánják. Hogy csak egy pár nevet említsek, akik a kezdeteknél is ott voltak:
Hajdu Anita
, aki a gyártásért felelős,
Mórocz Sándor
, aki az arculatért, marketingért felelős, és jómagam, aki mindezt és a lehetőségeket próbálja összefogni. Most
Charlie
is nagyon sokat segít nekünk, aki a most készülő új lapunk alapjait teremti meg. Egyszóval folyamatosan fejlődünk, és minden új ötletet szívesen fogadunk. Megtisztelve érezzük magunkat, ha írnak a fórumunkba, mint ahogy ezt eddig már sokan megtették. Egyúttal buzdítunk minden cipészt, cukrászt, szabót, vendéglátóst, ajándékboltost vagy bármilyen üzlettulajdonost, hogy vegyen részt munkánkban és ¬ „dobjon egy e-mailt”, hogy feltehessük a térképünkre, és közelebb hozzuk leendő ügyfeleihez! Elérhetőség: somorjai.tamas@szegeden.eu
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.