Gazdaság

„A MÁV nem veszteséges, hanem alulfinanszírozott”

„A MÁV nem veszteséges, hanem alulfinanszírozott”

2009. január 16., péntek
„A MÁV nem veszteséges, hanem alulfinanszírozott”

Fotók: Gémes Sándor

A Szegedi Közéleti Kávéház vendége volt csütörtök délután Heinczinger István, a Magyar Államvasutak Zrt. vezérigazgatója, aki a vasúttársaság aktuális helyzetéről, az elindult átalakulási folyamatról és a jövőben várható fejlesztésekről számolt be. A vezérigazgató előadásában ismertette az önállósuló egységekből álló MÁV Csoport jelenlegi gazdasági helyzetét, kitért a pénzügyi mutatókra és bemutatta az ideális körülmények között megvalósítható középtávú elképzeléseket is a vasúti szolgáltatások modernizálására.

Heinczinger István

a MÁV küldetését ismertetve kifejtette, mit jelent az, hogy a társaság az utasok és az ügyfelek számára színvonalas vasúti szolgáltatást nyújtva és gazdaságosan működve szeretné elősegíteni a közlekedési igények kiszolgálását. „Ha ezek megvalósulnak, összességében Magyarország versenyképességének növelését is sikerül elérnünk." A MÁV részéről magukkal szemben a következő elvárásokat fogalmazták meg: kiegyensúlyozott gazdálkodás, versenyképes szolgáltatások nyújtása, optimális kapacitás kihasználása, ügyfélközpontúság és magántőke bevonása az üzemeltetésbe. Ezek az alapelvek már a két évvel ezelőtt elindult átalakulás gondolkodásmódját tükrözik. De az új filozófia kialakítása mellett a gazdasági szempontokat is alaposan megváltoztatták. A MÁV átalakítását - mivel ez láthatóan nem lehetséges - már nem csak állami támogatással szeretnék megvalósítani, szükségesnek tartják magántőke bevonását is. Az erre a célra kidolgozott kötvény-programot azonban a válság miatt nem tudják idén elindítani, és ugyanígy le kellett állítaniuk az ingatlanok lekötését is, mivel nincs elegendő fizetőképes cég, amely a MÁV által elvárt összeget felkínálhatná. „Elmondhatjuk, hogy 2008 eredményes volt számunkra, csoportszinten 35 milliárd forintos nyereséggel zártuk az évet. A néhány éve elindult megújulási folyamat eddigi eredményeire büszkék lehetünk, de a jelenlegi gazdasági helyzet miatt idén ez várhatóan megtorpan" - összegezte a vezérigazgató. A 2009-re beszűkült finanszírozási lehetőségek a következő évekre lesznek hatással. „Tartok tőle, hogy jelentős beruházásokat kell elhalasztanunk, amiket már az idén szerettünk volna elkezdeni."

Átláthatóbb gazdálkodás

A különböző tevékenységeket végző szervezeti egységek elkülönítésétől a MÁV Csoport gazdálkodásának átláthatóbbá válását várják. A személyszállítással foglalkozó START után tavaly a Gépészet és a vontatást végző Trakció is önállósult. Az anyacégről elsőként leváló Cargo-nak 2000 körül még komoly veszteségei voltak, míg értékesítése idején már évi 2,5 milliárd forint nyereséget hozott. „Ha akkor nem adtuk volna el az áruszállítási üzletágat, ma legfeljebb a harmadáért tudnánk piacra dobni. Így viszont azt mondhatjuk, hogy az érte kapott több mint 100 milliárd forintos összeggel negyven év nyereségét előre realizálta a MÁV. Ezt a pénzt szeretnénk a fejlesztésekre visszafordítani." A jogszabály pedig csak 2011-ig nem engedélyezi, hogy a MÁV teherfuvarozást végezzen - utána ismét ott lesz a lehetőség erre a tevékenységre.

Nemzetközi összehasonlítások

A forgalom a recesszió és az ezzel járó elbocsátások következtében szinte minden környező országban csökkent, hiszen az utasok nagy részét a munkahelyükre igyekvő emberek jelentették. Egy felmérés szerint a közlekedési módok között hazánkban 13% a vasút részesedése. Ez a nyugat-európai adatoknak csaknem kétszerese. Ennek ellenére Heinczinger István szerint nyugati szomszédainkkal összehasonlítva aránytalanul kevés állami támogatást kap a MÁV az infrastruktúra karbantartására, fejlesztésére. Ausztria és Németország adatait ismertetve kimutatta, hogy hozzájuk képest arányosan kb. 700 millió forintra lenne szüksége a cégnek - ehhez képest az idei költségvetésben egy fillért sem különítettek el erre a célra. „Semmi esélyünk a nemzetközi versenyre, hiszen nagyon kevés az európai viszonylatban is elfogadható eszközünk" - mondta el a vezérigazgató, példának a nyugati síneken megfelelő sebességgel közlekedni tudó mozdonyok alacsony számát hozva fel. A hazai vasúthálózat szinte egyáltalán nem bővült 25 éve, sőt a szárnyvonalak bezárásával még csökkent is a használható sínhálózat hossza. Heinczinger jelentős hátránynak tartja, hogy ezzel szemben a közutak mennyiségben és minőségben is gyarapodtak. „Spanyolországban 15 éve még a magyarnál is rosszabb állapotok voltak - s ma már kiemelkedő a nagysebességű hálózatuk. Ebben óriási elmaradásunk van."

„Megbízható szolgáltatóvá válni"

Heinczinger István az ügyfélközpontúságot emelte ki a cég vezető értékeként. „Fontos, hogy mind az utasok, mind a szolgáltatásainkat igénybe vevők érezzék, hogy értük dolgozunk." „Immár több mint 160 éves múltunk mellett komoly értékünk a vasutas dolgozók szakmai elhivatottsága." Ugyanakkor kifejtette, hogy a MÁV elérte azt a szintet, amikor a technológiai fejlesztés költségeit már nem tudja kiváltani emberi munkaerővel, így nem lehet tovább halogatni bizonyos modernizációs folyamatokat. A korábbi időszakban jellemző, csak egy-egy szakaszra vonatkozó javítások és karbantartás helyett minél hamarabb szeretnék elérni a teljes infrastruktúra esetében az előírt állapotot. Ez azt jelenti, hogy ha minden szakaszon sikerül megoldani, hogy az ott engedélyezett sebességgel közlekedjenek a vonatok, akkor a menetrendek pontossága és kiszámíthatósága is jelentősen nőni fog. A stratégiai célok között szerepel a menetdíj-bevétel duplájára növelése az elkövetkező 5-6 évben. Ez konkrétan a bliccelők számának csökkentését jelenti. A vezérigazgató szerint nagyon rossz a magyar morál ezen a téren is, igen elterjedt szokás az utasok által nem megfelelőnek tartott szolgáltatásokra hivatkozva fennhangon tiltakozni a jegyvásárlás vagy - ennek elmaradása esetén - a jogos büntetés ellen. De ugyanilyen abszurd az is, hogy a világ minden részén elfogadott elektromos kapuk kérdése hazánkban a személyiségi jogokat védelmezői által felkapott témává vált. A közeljövőben várhatóan nagymértékben (akár a tízszeresére is) megnő majd a keletről, Ázsiából érkező áruk forgalma. Mind árban, mind sebességben előnyhöz juthat a vasút a vízi fuvarozással szemben, így ezt szeretnék is kihasználni - ezért kulcsfontosságú a záhonyi térség gyors és jelentős fejlesztése. „Céljainkat úgy foglalhatnám össze, hogy konszolidált pénzügyi feltételek mellett, folyamatos modernizációval egy megbízható és kiszámítható szolgáltatóvá szeretnénk válni" - zárta előadását Heinczinger István.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.