Kazinczy utca – talán nem is sejti a kedves Olvasó, hogy a házak között egy lakóépületben még 1941-ben kialakított kis ortodox templom bújik meg csendesen, a szegedi vagy Szegedre betérő görögkeleti hívek lelki otthona. A szegedi Szent György ortodox egyházközség parochus lelkészével, Imrényi Tiborral beszélgettünk.
– Ha máshonnan nem, a történelemből mindenkinek lehet némi ismerete az ortodox kereszténységről. Mik a legfontosabb különbségek, amelyek a nyugati kereszténységtől megkülönböztetik?
– Itt, Magyarországon az ortodox keresztények kisebbségben élnek. Ha átlépjük a határt délre Románia vagy Szerbia felé, majd továbbmegyünk Bulgáriába és Görögországba, már megváltozik a helyzet. Ott a katolikusok vagy a protestánsok élik meg a kisebbségi létet. Éppen ezért tudjuk az ő helyzetüket is megérteni, és átélni. A kérdésére válaszolva, az első gondolat legyen az egységé: nekünk, keresztényeknek, a saját egyházi közösségünk szolgálata és ápolása mellett a testvéri egységre is törekednünk kell, hiszen tudjuk, hogyan imádkozott az Úr Jézus utolsó földi óráiban: „Mindnyájan egyek legyenek úgy, ahogyan te, Atyám, énbennem, és én tebenned, hogy ők is bennünk legyenek, hogy elhiggye a világ, hogy te küldtél el engem” (Jn 17,21). Az ortodoxia és a nyugati kereszténység közötti különbség leginkább az egyházszervezetben látható. Nyugaton, Róma vezetésével központosítás jött létre, míg a Kelet „lazább”, decentralizált maradt.
– Nyilván van eltérés a hittételek között is.
– Az ortodoxia az első, közösnek mondható keresztény évezred teológiáját vallja. Eszerint a római apostoli szék, bár a kezdetektől fogva megkülönböztetett, elöljáró hely illette meg a helyi egyházak között, nem rendelkezett egyetemes, az egész keresztény világra kiterjedő joghatósággal. A kereszténység keleti felében ugyanis számos apostoli alapítású szék volt. Gondoljunk Antiókhiára, a mai Damaszkuszra, ahol a keresztények mindmáig Péter apostolt tartják az első főpapnak. Vagy magára Jeruzsálemre, ahol kezdetben a tizenkét apostol egyszerre működött. A későbbi századok során Róma megerősödő vezető szerepe már meghatározó különbség lett. A másik különbség, hogy a Nicea-konstantinápolyi Hitvallást mindmáig az első két egyetemes zsinaton elfogadott formában mondjuk.
– Gyakran szinonimaként használják az „ortodox”, „görögkeleti” vagy „pravoszláv” egyház kifejezéseket. Valóban azok?
– Ami az elnevezéseket illeti, a „görögkeleti”, „ortodox”, „pravoszláv” ugyanazt az Egyházat és ugyanazt a Hitvallást jelöli. Az első pusztán egy történelmi ragadványnév. Az „ortodox” kifejezés azt jelenti, hogy „igaz-hívő” keresztény, a „pravoszláv” pedig hasonló hozzá: nem a „szlávokra”, hanem az Istent „igaz módon dicsőítőkre” utal – természetesen célunk, hogy ne csupán így dicsőítsük Istent, hanem mindnyájan igaz életre is törekedjünk!
– Kérem, mutassa be a szegedi ortodox közösséget, hány főt számlál, milyen alkalmaik vannak?
– Szegeden három ortodox egyházközség van: a legkorábban alapított szerb, az I. világháború után megalakult magyar és a fiatal román. Mindhárom egyházközségbe járnak más nemzetiségű hívők is. A mi közösségünk a magyar alapítású Szent György Nagyvértanú Egyházközség. Templomunk a Kazinczy utca 7. szám alatt van, ahová magyarokon kívül Szegeden honos oroszok, ukránok, egy-egy finn vagy amerikai hívő és nagyobb ünnepeken az itt tanuló görög és ciprusi diákok járnak. Ez itt, lehetne mondani, egy kicsiny, többnyelvű „Kárpát-medence”, vagy ennél is tágabb kör, ahol minden hívő, vagy a be-betérő érdeklődő látogató otthon érezheti magát. A liturgia bizonyos részei, imák, énekek mindig többnyelvűek. Ez a többnyelvűség nagy ünnepeken még nagyobb hangsúlyt kap. Minden vasárnap tíz órakor és minden vasárnapra vagy hétköznapra eső ünnepen szent liturgiát (misét) tartunk. A vasárnapok és ünnepek előestéjén pedig esti istentiszteletet, mivel a „liturgikus nap”, ősi hagyomány szerint, mindig az előző estével kezdődik.
– Milyen feladatot jelent a hívek látogatása, hívogatása?
– Egy személyes történettel tudnék válaszolnia kérdésére. Régen, még a diktatúra éveiben történt. Fiatal lelkész voltam, és olyan családokat kerestem fel, akiknek a tagjai annakidején a mi templomunkban voltak megkeresztelve. Az egyik háznál, szép udvariasan invitáltam a család tagjait a templomba, amikor a fiatalasszony egyszer csak közbeszólt: „Ez a rendszer ad nekünk kenyeret, ehhez kell nekünk húzni!” Döbbenten álltam, és elgondolkoztam: ”És a lelkének ugyan kiad kenyeret?” Egyedül a jó Istennek tartozunk hálával mind a testi, mind pedig a lelki kenyérért. Azért, hogy életünkkel, munkánkkal dicsérhetjük és szolgálhatjuk Őt, és csillapíthatjuk az Őt keresők lelki éhségét, amelyet az Úr Jézus ezekkel a szavakkal fejezett ki: „Nemcsak kenyérrel él az ember…” (Mt 4,4).
– Mennyire keresik az együttműködési lehetőségeket, ökumenikus alkalmakat más keresztény felekezetekkel?
– Szegeden eleven a kapcsolat közöttünk. Minden hónapban találkozunk ökumenikus lelkészi értekezleten, amelyre minden, Szegeden élő „történelmi” keresztény egyházközség lelkésze meghívást kap. Ezek valódi testvéri együttlétek, szentírásolvasással, a hozzá kapcsolódó magyarázattal és ennek megbeszélésével. Ezt követően pasztorális tapasztalatokat, programokat is megvitatunk. A januári „egységhétnek” kiemelt helye van az együttműködésben. Ekkor a szegedi keresztények vasárnaptól vasárnapig, a hét minden egyes napján egy-egy nagyobb befogadó képességű templomban gyűlnek össze a „vendég igehirdető” meghallgatására, istentiszteletre, éneklésre. De az év folyamán más alkalmak is vannak közös templomi összejövetelek tartására. Továbbá az utóbbi években rendszeressé vált a Lelkészkörök Országos Találkozójának a megszervezése, amely ebben az évben május 24-én éppen Szegeden lesz. Igen jó alkalmak ezek az ismerkedésre, a „szeretetben és igazságban” való őszinte együttlétre.
– A legutóbbi, 2009. évi orosz pátriárkaválasztáson küldöttként részt vett, szavazati joggal. Hogyan zajlik le egy ilyen esemény?
– Helyi zsinat keretében, amelyen a főpapság és az alsópapság, a szerzetesség, valamint a világiak megfelelő arányban képviselik az egyházat. A Magyar Ortodox Egyházmegyéből is választottak három, egy-egy papi, szerzetesi és világi küldöttet a zsinatra. Ennek legfőbb eseménye, „Moszkva és egész Rusz” új pátriárkájának a megválasztása volt, több jelölt közül és titkosan. Minden egyes küldött egyforma értékű szavazattal vett részt a választásban. Itt feltétlenül ki kell térni két, gyakori félreértésre. Az egyik, hogy a moszkvai pátriárka nem „minden oroszok pátriárkája”, hanem „egész Ruszé”. Azaz egy igen kiterjedt történelmi területnek, és az azon élő legkülönfélébb népeknek, és nem egyetlen népnek a pátriárkája! A másik, hogy a moszkvai pátriárka, jóllehet vitathatatlanul a legnépesebb helyi egyháznak a feje, csupán az ötödik a helyi pátriárkák hagyományos tiszteletbeli sorrendjében. Az „első az egyenlők között” – az úgynevezett „primus inter pares” – a konstantinápolyi pátriárka.
– Korábban a Szegedi Tudományegyetemen tanárként is dolgozott, illetve publikáló szerzőként is számon tartják.
– Már nem vagyok gyakorló tanár, legalábbis az egyetemen nem. 1989-től 1995-ig tanítottam a BTK Hispanisztika Tanszékén spanyol nyelvet és nyelvészetet. Ennek egyik gyümölcse volt egy 1997-ben megjelent egyetemi felvételi előkészítő nyelvkönyv. Közben 1992-ben, majd 2004-ben az SZTE Szláv Intézetében tartottam féléves kurzusokat „Az ortodox kereszténység története”, illetve „Bevezetés a keleti kereszténységbe” címmel. 2000-től a Vallástudományi Tanszék oktatója voltam, ahol „Keresztény szövegek olvasását” tanítottam. A megjelent munkák, amelyeket említett, főleg a kereszténységhez kötődnek, hiszen hivatásom szerint elsősorban szolgálattal és tanítással megbízott lelkész vagyok. De a nyelvészethez sem lettem hűtlen. Most is nagy hasznát veszem. Fegyelemre szorít és igényességre, amikor egy-egy írást, kiadványt vagy fordítást kell elkészíteni a huszadik századi ortodox teológiával, lelkiséggel kapcsolatban.
– Szerkesztőként az Odigitria Könyvek kiadásában is közreműködik. Mi a célja a sorozatnak?
– 2001-ben jött létre egyházi könyvkiadónk, az „Odigitria”, a Budai Szerb Ortodox Egyházmegye segítségével. Ez számunkra egy szellemi műhely, amely új könyvsorozatot indított el „Odigitria Könyvek” címmel. A sorozat feladata az ortodox kereszténység teológiájának, lelkiségének, vallási költészetének, művészetének a bemutatása magyar nyelven. Ezek olyan, eddigi hiányt, űrt betöltő könyvek, amelyek jórészt ismeretlen keresztény világba kalauzolják el az olvasót. Ez folyamatos munkát jelent - és a munkával járó örömet. Úgy látom, nemcsak számunkra, szerkesztők számára, hanem sok magyar olvasó számára is a határokon innen és túl… Ebben az évben a tizedik könyvünk jelenik meg a már említett sorozatban. A kiadói munkában kezdetben az Osiris, később az Akadémiai Kiadó volt a segítségünkre, most pedig a Jel Kiadó. A könyvek keresettek, hiszen magyarul eddig hozzáférhetetlen volt az ortodox lelkiségnek, teológiának az a kincsestára, amely most az olvasó elé tárul. A könyvek iránti igény lelkesít bennünket újabb vállalkozásokra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.