Egyház

Ulrich Luz: Nincs bölcsesség Krisztus nélkül

Ulrich Luz: Nincs bölcsesség Krisztus nélkül

2011. szeptember 10., szombat
Ulrich Luz: Nincs bölcsesség Krisztus nélkül

Második alkalommal vett részt a szegedi biblikus konferencián Ulrich Luz svájci teológus.

A református professzor Máté evangéliumának elismert kutatója, a díj névadójával,

Joachim Gnilka

professzorral az evangélikus-katolikus kommentár kiadásán is együtt dolgoztak.

Ulrich Luz

szeptember 9-én vehette át a konferencia Gnilka-díját.

– Milyennek értékeli a biblikus konferenciát?

– Szeged egyfajta szimbóluma annak, hogy Magyarország nyitott a világra, ugyanúgy, mint bármelyik másik ország. Emellett az ökumenikus lelkiségnek, a testvéregyházakra való nyitottságnak is jelképe a biblikus konferencia, hiszen a házigazda egy katolikus hittudományi főiskola, én magam református vagyok.

– A bölcsességet járták körül az idei konferencián, ön szerint miben áll a keresztény ember bölcsessége?

– Úgy vélem, a keresztény bölcsesség lényege az Újszövetségben található. Mondhatjuk úgy is, hogy az Újtestamentumban mintha Jézus az isteni bölcsesség ruháját öltené magára, és az az érdekes, ő miképpen értelmezte a bölcsességet. Nincs bölcsesség Krisztus nélkül, az a kérdés, hogyan értelmezzük az ő kapcsolatukat, és miként tehetjük saját jelenünk számára termékennyé.

– Máté evangéliumának kiváló ismerőjét tisztelhetjük önben.

– Fő kutatási területem Máté evangéliuma, egy négykötetes kommentárt is írtam ebben a témában, amiben ennek az evangéliumnak az európai egyházakra, a különböző felekezetekre, illetve a művészetre gyakorolt hatását is tárgyaltam, ugyanis az evangélium a különböző területeken nyomot hagyott.

– Tudjuk, hogy a szó klasszikus értelmében egyetlen evangélium, azaz örömhír van, de négy evangélista, aki ezt megírta. Mondhatjuk, hogy a Máté-evangélium talán a legismertebb a négy közül?

– Bizonyos, hogy a

Máté

és a

János

írása szerinti evangéliumok a legismertebbek. Ha viszont arról kérdezne, melyik a legfontosabb evangélium, azt kellene mondanom, örülök, hogy nem csupán egy, hanem négy evangélista is megírta az örömhírt. Ez a négy evangélium ugyanis négy különböző nézőpontot ad

Jézus Krisztushoz

. Hitünk középpontját, Krisztust mint személyt ugyanis nagyon különbözően szemlélhetjük, így keletkeznek a hit különféle formái, az eltérő nézőpontok lehetőségeivel.

– És ugyanakkor nem gondolja, hogy ez egy komoly veszélyforrás, ha a szektákra, a tévtanításokra gondolunk?

– Úgy vélem, az a különbség az egyház és a szekta között, hogy egy szekta tagjai mindig egészen pontosan tudják, szerintük mi az igazság, és azt kell mindenkinek elsajátítania, követnie, másként nem tartozhat az ember ahhoz a közösséghez. Egy egyház viszont nyitott, legalábbis remélem, hiszen annak kell lenniük: különböző utakon, nézőpontokon keresztül juthatunk el Jézus Krisztushoz. Az egyház sok, különböző virágból álló csokorhoz hasonló.

– Térjünk vissza Mátéhoz, miért e kutatási terület mellett döntött?

– Tulajdonképpen nem választottam. Fiatalember voltam, alig több mint harmincéves, és ez jutott rám. Idősebb, híres kollégáim mind inkább rövidebb szövegeket preferáltak, míg végül csak Máté evangéliuma maradt a maga 28 fejezetével. Ezt épp olyan fiatal embernek kell feldolgoznia, mint amilyen te vagy – mondták, és nagyon-nagyon boldog vagyok, hogy én kaptam.

– Svájcból érkezett Szegedre, milyenek az ottani viszonyok az egyházat tekintve?

– Ha nagyon elnagyolva szeretném megfogalmazni a különbséget Magyarország és Svájc között, akkor azt mondanám, hogy az alpesi országnak igen nagy területe nagyon szekurálissá, elvilágiasodottá vált. Ezeken a területeken alig járnak az emberek templomba. A protestáns egyházaknak csekély a vonzerejük. A katolikus egyháznak nagyobb a kötődést jelentő ereje, tőlük gyakran tiltakozásként lépnek ki az emberek, mert nem fogadják el az egyház konzervatív vonalát, elutasítják a pápát, vagy éppen azt gondolják, hogy a római-katolikus szexuális erkölcs nem felel meg a mai korunknak. Így Svájc katolikus része is igen elvilágiasodottá vált.

– Mi lehet ennek az oka?

– Ezt a kérdést csak a saját szemszögemből tudom megválaszolni, talán nincs is objektív válasz. Olyan szerencsénk volt, hogy majdnem kétszáz évig megszakítás nélkül egy liberális államban élhettünk, nem voltak törések, mint a nácizmus vagy a kommunizmus, az állam pedig mindig nyitott volt. Mit jelenthet egy nyitott egyház egy olyan országban, ami maga is nyitott? Úgy értem, hogy a kommunista diktatúrákban azért is volt nagy az egyházak jelentősége, mert az egyház az egyetlen nyitott hely lehetett egy zárt és elnyomott társadalomban. Egy fontos ellenpólust jelentett – ezt viszont a svájciak nem élték meg.

– Nem akarunk jósolni, de mit gondol, milyen jövő vár ránk az elvilágiasodás terén?

– Ha Magyarországra, vagy más kelet-európai országra gondolunk, sok olyasmit meg fognak tapasztalni, amit mi most Svájcban. A szekularizáció, a fiatal generáció sok mindent megváltoztathat. Svájcban most sokféle vallásosság van jelen, de a hagyományos egyházak ezt a fajta vallásosságot nem tudják megragadni. Nekünk tehát meg kell próbálnunk újra felépíteni az egyházainkat élő közösségek alapján – a fiatalok, az elköteleződés és testvéri egyházak, nem pedig csupán a „szolgáltató” egyházak képe alapján, amik olyan „intézmények”, amik csak a keresztelést, a házasságkötést és a temetést „nyújtják”. Ilyenekre ugyanis egyre kevésbé van szüksége az embereknek.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.