Egyház

Tápé katolikus hagyományai

Tápé katolikus hagyományai

2009. június 20., szombat
Tápé katolikus hagyományai

„Tápé a szegedi nagytájnak hagyományokban leggazdagabb néprajzi szigete" - írta a faluról a kiváló szegedi néprajztudós és művészettörténész, Bálint Sándor professzor (1904-1980). A vallási népélet, a helyi archaikus hiedelmek és a tápai népszokások mind mai napig érdekes és el nem hanyagolható területét képezik a néprajzi kutatásoknak és gyűjtéseknek. Nem véletlen Bálint Sándor alapvető szakrális néprajzi munkáiban oly sok tápai hagyománnyal találkozhatunk.

Tápé területe - mint arról a régészeti leletek tanúskodnak - már a legrégebbi időktől kezdve lakott hely volt. A kilencedik-tizedik század fordulóján a honfoglaló magyarok nagyszámú avar népességet találtak a település környékén, amely akkor a dunai bolgár állam fönnhatósága alatt állt. A honfoglalók félnomád életmódot folytattak, azaz nyáron a pusztákon legeltettek, télen pedig folyóparti - eleinte ideiglenes - téli szállásokat alakítottak ki maguknak és állatállományuknak. A Tisza-parti Tápé egyike volt ezeknek az ősi téli szállásoknak, amely aztán letelepedés és a földműves gazdálkodásra való áttérés után településsé alakult. A falu környéke egyébként a Gyula-törzs szállásterületén feküdt, s annak egyik tagja, a

Szent Istvánnal

konfliktusba keveredő, a Maroson folyó só szállítást ellenőrző

Ajtony

vezér 1020-as évekbeli bukása után Tápé a csongrádi várispánsághoz került. Tápé első okleveles említése 1138-ból való. Ekkor

II. Béla

király fia,

Álmos

herceg a faluból húsz szolgaháznépet adományozott a dömösi prépostságnak. A víz menti tápaiak a Maroson idekerült sóval konzervált halakkal tartoztak a dömösi egyháznak, ezzel a böjti étellel - ahogy az adománylevél fogalmaz - az „éjjel és nappal

szolgáló kanonokoknak a mindennapi élelmet" biztosították. 1059-ben már állt a faluban a Szent Mihály tiszteletére szentelt templom, amit azonban az 1241/42. évi tatárjárás elpusztított. Tápé újbóli benépesülése a tizenharmadik század második felében indult meg. Ekkor épült a faluban a gótikus templom, amelynek Árpád-kori szentélyét beépítették az újabb templomba, s ami napjainkban is látható. A mohácsi csatavesztés (1526) után a falu lakosságát ugyan kemény adóterhekkel sanyargatták a törökök, de az elnéptelenedés - ellentétben sok más Szeged környéki faluval - elkerülte. A török kiűzése után a Tápé önálló volt (1641-ből való pecsétje ismert), majd Szeged város birtoka lett 1715-ben. Az oszmán időkben a település katolikus lakosságának lelki gondozását a szegedi ferencesek látták el, a Szent Ferenc rendjébe tartozó kolduló papokat és testvéreket a tökök hatóságok ugyanis megtűrték, sőt életmódjukat kifejezetten tisztelték. A plébániát 1726-ban alapították, s 1745-ben a tápai plébánia már plébánost kapott, kegyura a birtokos, Szeged város tanácsa lett, amely az egyházi épületeket építette, a lelkész, a káplán és az egyházi személyzet javadalmát biztosította stb. 1770-ben kibővítették a templomot. A falu vallási életének kiemelkedő eseménye a búcsú, ennek jogát még 1649-ben nyerte el a tápai templom, amelynek épületét 1938 és 1940 között, majd az 1990-es évek első felében fölújították. Érdekes kérdés a katolikus Tápé egyházi hovatartozása. A középkorban ugyanis a Tisza természetes határa volt az egyházmegyéknek. Így Tápé - akárcsak Dorozsma és Algyő - a váci püspökség része volt, Újszeged és Szőreg viszont a csanádi egyházmegyéhez tartozott. Szeged pedig - mivel a Tisza volt a határ - érdekes módon az 1700-as évek végéig a kalocsai érsekség területén feküdt. Az egyházmegyei határok a történelmi Magyarország területét tekintve logikusak voltak, csak a trianoni békediktátum és az ország területének egyharmadára csökkenése (1920) után váltak irracionálissá. 1993-ban azonban a magyar katolikus egyházszervezetet átalakította II. János Pál pápa, s az egyházmegyék határait - új püspökségeket is alapítva - ésszerűsítette. Így azóta Tápé (és a többi előbb említett városrész is) a szeged-csanádi egyházmegye része. Talán a váci egyházmegyéhez való tartozás az oka, hogy a történelmi csanádi püspökségnek egy tápai születésű papja volt. Hegedűs Dezső 1861. február 11-én született Tápén. 1883-án szentelték pappá a csanádi egyházmegye akkori központjában, Temesvárott. Később többek között Eleken, Mezőkovácsházán, Versecen, Szeged-Belvárosban szolgált segédlelkészként. 1899-től Lázárföldön, 1920-tól Temeskutason, 1932-től - 1934-ben bekövetkezett haláláig - Zsigmondfalván volt plébános. Trianon után a püspökség Romániához került területén maradt és szolgálta a híveket. „Tápé a szegedi nagytájnak hagyományokban leggazdagabb néprajzi szigete" - írta a faluról a kiváló szegedi néprajztudós és művészettörténész, Bálint Sándor professzor (1904-1980). A vallási népélet, a helyi archaikus hiedelmek és a tápai népszokások mind mai napig érdekes és el nem hanyagolható területér képezik a (szegedi egyetemen és múzeumban folyó) néprajzi kutatásoknak és gyűjtéseknek. Nem véletlen Bálint Sándor alapvető szakrális néprajzi munkáiban - Karácsony, húsvét, pünkösd, Ünnepi kalendárium - oly sok tápai hagyománnyal találkozhatunk.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.