Hétfőn reggel nyolckor minden végzős középiskolás tollat ragad, s hozzákezd a májusi érettségisorozat első tantárgyának feladatsorához, a magyar nyelv és irodalomhoz. A vizsgasorozat előtti napokban tanárok és diákok egyaránt azon töprengenek, vajon milyen központi feladatsort állítanak össze idén. Szaktanárokkal spekuláltunk.
A magyarérettségi témaköreit azóta nem lehet megjósolni, hogy tíz évvel ezelőtt bevezették a kétszintű vizsgát. A szövegértésből, érvelésből, műelemzésből és versek összehasonlításából álló feladatsor utolsó két, választható feladata lutri a középszinten érettségizők számára. A műelemzésre ugyanis általában egy novellát, az összehasonlító elemzésre pedig két ismert költő ismeretlen vagy kevésbé ismert versét szokták elővenni - szólt az elmúlt évek tapasztalatairól egy makói középiskola magyar tanára. Nem érdemes bújni a kerek évfordulókat, a feladatsor ugyanis inkább a gimnáziumi négy év alatt felszívott készségeket méri, nem pedig azt, sikerült-e kívülről megtanulniuk a diákoknak az irodalmi személyek életrajzát. Utoljára két éve jött be a szaktanárok számítása, akkor
Weöres Sándor
születésének 100. évfordulója alkalmából vették a feladatok közé a Baumgarten-díjas magyar költő egyik szerzeményét. Függetlenül attól, hogy nem lehet az évfordulókra támaszkodni, a tanulók nem tartanak az érettségitől. Tapasztalatai szerint a kiszámíthatatlan feladatsor jót tesz, mégpedig abban az értelemben, hogy a diákok megtanulnak verseket elemezni és helyesen érvelni. Utóbbi öleli fel talán a legszélesebb spektrumot, az elmúlt tíz évben (beleértve az előrehozott érettségiket is) húszféle témában kérték ki a vizsgázók véleményét. A magyartanár azt is hozzátette, amióta megszüntették a középszintű előrehozott érettségi lehetőségét, nehezebb helyzetben vannak a gyerekek. Sokan ugyanis azért választották az őszi vizsgaidőszakot, mert így májusban megpróbálkozhattak a szintemelővel is, s amennyiben utóbbi sikerült jobban, úgy azt számíthatták be a felvételi pontokba. Az emelt szintű azonban magyarból a legnehezebb, nem is választják sokan, országszerte körülbelül csak 1000 diák.
Nem úgy a történelem érettségit, ami emelt szinten is népszerű a középiskolások körében. A középiskola történelemtanárával a májusi érettségi slágertémáiról beszélgettünk. Szemben a magyarral, a vizsgaidőszak harmadik tantárgyaként beiktatott történelemben előfordulnak visszatérő elemek. Ilyen lehet idén például a Rákóczi-szabadságharc, a Kádár-korszak, a rendszerváltás időszaka, a holokauszt és Magyarország a második világháborúban - avatott be a szaktanár. Elismeri, nem szabad ezekre a spekulációkra alapozni a vizsga előtti napon, mégis jó iránytűként szolgálhat abban, milyen témákat érdemes átfutni az utolsó pillanatokban. A történelem egyébként a legnépszerűbb érettségi vizsgatárgy az emelt szintűek között, évről évre hatszor annyian jelentkeznek rá februárban, mint a magyarra, hiszen szerkezeti felépítésében is teljesen megegyezik a középszintű vizsgával.
A magyar érettségin nem számítanak az évfordulók, a törin viszont újra előjöhetnek a slágertémák. Hogy melyek ezek? Szaktanárokkal beszélgettünk.http://szegedma.hu/?p=532543
Posted by Szegedma Hírportál on 2015. április 28.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.