Egyetem

Virtuális cellában az online kalandorok

Virtuális cellában az online kalandorok

2012. június 27., szerda
Virtuális cellában az online kalandorok

A nők nem szeretnek lövöldözni, a szerepjáték viszont jobban vonzza őket - magyarázta Demetrovics Zsolt, az ELTE Pszichológiai Intézetének igazgatója, aki az internetes játékok hatásairól, motivációjáról tartott előadást Szegeden. Addig nincs gond, míg szórakozást keresünk, és nem elbújunk a világ elől a virtuális térben.

Miért vonzza be világszerte fiatalok százezreit az internetes játékok világa? Mi motiválja a naponta akár 6-8 órákat is játszó gyereket arra, hogy mindent félretéve ismét a gép elé üljön? Meddig számítanak ezek a játékok kellemes, egészséges időtöltésnek, és mikor válik káros addikcióvá? Többek között ezekre a kérdésekre kereste a választ

Demetrovics Zsolt

pszichológus, az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pszichológiai Intézetének igazgatója, aki az online játékokról tartott előadást a Szegedi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Karán.

A shooter maradjon a géppuskánál

Az Addiktológiai Tanszéki Szakcsoport-vezetőjeként a pszichológus korábban is foglalkozott már a köztudatban kevésbé élő, veszélytelenebbnek tartott, de függőségi tüneteket produkáló szoftverekkel. MA-s diákokkal és doktoranduszokkal végzett kutatása során 18 online játékot üzemeltető netes oldal közel 30 ezer felhasználóját vizsgálták, iskolai végzettségük, nemük, életkoruk és társadalmi helyzetük szerint csoportosítva. A játékokat négy fő kategóriába osztották fel: a kalandozós, karakterfejlődésre épülő internetes szerepjátékok (MMORPG), a belső nézetes, lövöldözős akciójátékok (Online FPS), valamint a területfejlesztésre alapuló stratégiai játékok (Online RTS) mellett egy heterogén negyedik csoport fogja össze az autós, ügyességi és flash-alapú minijátékokat. Felhasználóik között igen érdekes összefüggéseket lehet tenni, az egyik legszembetűnőbb, hogy nagyrészt (pontosan 79%-uk) egy játéktípushoz hűek: a kalandorok csak kalandozni szeretnek, a lövöldözős játékok szerelmesei pedig lövöldözni.

A nők aránya minden játéktípusnál alacsonyabb, mint a férfiaké. Ez a különbség leginkább a lövöldözős játékoknál ütközik ki, itt a gyengébbik nem alig 2 százalékban szerepel csak. A szerepjátékokat viszont jobban kedvelik, itt már kisebb a különbség. A legalacsonyabb átlagos iskolai végzettség és életkor (ami természetesen összefügg) is a lövöldözős játékok felhasználói közül állt össze, míg az MMORPG-k között igen sok a 30 év feletti felhasználó is. Legkevesebb időt a netes oldalakról ingyenesen elérhető flash-játékokkal foglalkozunk, ezekkel tipikusan csak unalmas perceinkben, a rövidebbre fogott kávészünet utáni levezetőként ütjük el az időt.

Találkozzunk a szörny barlangjában

Aggasztó adat, hogy a szerepjátékot játszók 13 százaléka bevallottan többet játszik napi hat óránál, ez már a szociális életre is komoly negatív kihatással lehet. A problémáknak hat faktorát különíthetjük el: kialakul egyfajta obszesszió, sokan a hétköznapi életük során is a játékról ábrándoznak, gondolatukat gyakran elkalandozik. Többet nyúl a kontroller (vagy éppen billentyűzet) után, mint tervezte, és észre sem veszi, hogy milyen gyorsan eltelik az idő játék közben. Megfigyelhető, hogy sokan a valós kapcsolatokat is az internetre vezetik át, többet találkoznak a virtuális térben, mint a valóságban. Az üveget és a kontrollert letéve is ugyanúgy kialakulhatnak elvonási tünetek, a játékot elhagyva feszültebbek, nyugtalanabbak lesznek. Azért nem csak negatív hozadéka van az internetes játékoknak, hisz nagyon jó szórakozási lehetőséget jelent, és fejlesztő hatásait már szakemberek is kimutatták - emelte ki a pszichológus. A 21. században a számos új kommunikációs, közösségi csatornák egyike az internetes játék, ahol barátságok, jó kapcsolatok alakulhatnak ki. "Nem lehet csak feketében és fehérben gondolkodni, ez a jelenség ennél jóval összetettebb. Olyankor lehet valami probléma a háttérben, ha a negatív állapotok elkerülése a cél, nem pedig a pozitív keresése" - mondta Demetrovics Zsolt.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.