Egyetem

Ma is hiányszakma a logopédus

Ma is hiányszakma a logopédus

2012. május 3., csütörtök
Ma is hiányszakma a logopédus

Hosszú ideig logopédusokat csak Budapesten, az ELTE Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskolai Karán képeztek. Tavaly az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-képző Intézete megszerezte az akkreditációt, így az Értelmileg akadályozottak pedagógiája, a Tanulásban akadályozottak pedagógiája mellett Logopédia szakirányt is választhatnak a hallgatók.

Pukánszky Béla

intézetvezető egyetemi tanár

(képünkön)

megerősítette, a hazai felsőoktatásban csak úgy lehet szakot, szakirányt indítani, ha a magyar akkreditációs bizottság rendkívül szigorú feltételeit teljesítik. Hosszú tananyagfejlesztő munka eredményeként az intézet oktatói,

Magyar Adél, Tóthné Aszalai Anett

és

Hegyi Ágnes

elkészítették az anyagot, s az akkreditációs bizottság engedélyezte a szakirány beindítását. „Élő igényt elégít ki a képzőhely azzal, hogy logopédusokat is képez” — hangsúlyozza az intézetvezető. Egy éve indult a képzés, s korrekt szakmai elvárás, hogy miután a gyógypedagógiai szakra is alkalmassági vizsga után lehet csak bekerülni, a logopédián se legyen ez másként, hiszen ez egy rendkívül gyakorlatigényes, szinte kézműves szakma, egy gyerek, egy tanár kapcsolatot feltételez.

A Bárczi 100 éves tapasztalatait viszik tovább

Magyar Adél logopédus, gyógypedagógus, intézetvezető-helyettes a Bárczin szerezte meg diplomáját, hiszen eddig csak ott lehetett. A Bárczin évente 30-35 nappalis és kb. 50 levelezős logopédus végez. Megtudtuk, a diplomások zöme nem marad a közoktatásban, melynek lehetőségei meglehetősen szűkösek ahhoz, hogy egy ilyen siker- vagy sztárszakmában itt lehorgonyozzanak a jó szakemberek, így a mai napig hiány van logopédusból, hiába „termelik” újra őket. „Képzésünknek az a célja, hogy elsősorban a régió munkaerőpiacának igényeit kielégítsük, de a határon túli fiatalok érdeklődésére is számítunk. A törekvés az, hogy a kereslet-kínálat valahol egyensúlyba kerüljön nálunk, a szülők, a családok számára is reálisabb legyen a logopédusok elérhetősége” – magyarázza a tanárnő, aki 25 éves gyakorló logopédusi tapasztalattal pontosan látja a szakma napos oldalát, de az árnyoldalait is. Rengeteg család csúszik ki az ellátásból, s a szakma is egy kicsit torzul attól, hogy ilyen nagyon privilegizált helyzetben van. Mindenképpen egy kicsit egészségesebbé kellene tenni a viszonyokat, a képzésnek többek között ez is célja. A budapesti képzéshez hasonlóan a szegediek is azokat a hagyományokat követik, amit a több mint 100 éves tapasztalattal bíró Bárczi képvisel, ezért szoros a szakmai kapcsolat a fővárosiakkal. Ugyanakkor a szegediek saját műhelyjellegüket is szeretnék idővel kialakítani és megtartani csakúgy, mint a speciális tartalmakat. Az egy év tapasztalata azt mutatja, rendkívül pozitívak a visszajelzések, megfelelő gyakorlóhelyeket sikerült kialakítani, és jó színvonalú szakembergárda verbuválódott. „Folyamatosan növekvő létszámmal fogjuk képezni a logopédusokat, és folyamatosan bővül a forma is” – avat be a tervekbe Magyar Adél. Jelenleg nappali és levelező tagozaton egyaránt folyik képzés. A rövidebb távú célok között szerepel, hogy a már diplomás gyógypedagógusok hogyan szerezhetnek náluk logopédus képesítést. Erre nagyon nagy az igény, amit az idei felvételin is megtapasztaltak. Nagyon sokan jelentkeztek – már diplomás szakemberek –, akik szeretnék ezt a képzettséget is megszerezni.

Csak a legjobbak jöhetnek

Az intézetvezető megerősítette, csak a legkiválóbb tanárokat óhajtják foglalkoztatni, ezért aztán az oktatói gárda gyarapítása érdekében mindent megtesznek, hogy a legjobbakat megnyerjék. „Kevesen vannak oktatóink, akik igazán alkalmasak arra, hogy kiváló logopédusokat képezzenek, ezen a téren építkezni kell” — fogalmaz Pukánszky Béla. Az intézet eszközellátottsága viszont jó, több pályázaton indultak és nyertek. A logopédiai oktatáshoz szükséges eszközöket, logopédiai tükröket, teszteket, egyebeket beszerezték, ilyen terén mindenképpen a jól ellátott képzőhelyek körébe tartoznak. A gyógypedagógiában általában hiányoznak a gyakorlóintézmények, ez többnyire minden pedagógusképzés neuralgikus pontja. A gyógypedagógus-képzés en bloc rendkívül érzékeny a gyakorlatra, tehát nagyon alaposan kidolgozott, rendkívül nagy műgonddal összeállított gyakorlati struktúra van szükség. A szegedi intézet ezért nem enged a 48-ból a logopédusok esetében sem. Mivel a gyakorlat inkább személyes kapcsolatot igényel, mikrocsoportokkal való foglalkozást, ezért a leendő logopédusoknak több gyakorlóhelyre van szükségük. Jelenleg nem szenvednek hiányt, ám e téren is fokozatosan próbálják bővíteni a kapacitásokat. Ahogy a hallgatók haladnak előre tanulmányaikban, egyre több és egyre egyénibb jellegű gyakorlatokon vesznek részt. Az intézet felkészíti hallgatóit a gyógypedagógia közoktatási és klinikai területének feladataira, tevékenységeire. Gyógypedagógusként munkájukat szociális-, közoktatási, egészségügyi és gyermekvédelmi intézményekben végezhetik. Az elhelyezkedési lehetőségek között egyre hangsúlyosabb szerepet kapnak a civil szervezetek, illetve az egyházi fenntartású fogadó intézmények. A logopédusnak elsősorban a közoktatásban van terepe, leginkább ott definiált a feladatköre, ugyanakkor az egészségügyben is megtalálják a szerepüket. Ezen kívül beszédtechnika, beszédtanítás, retorika, a színpadi beszéd tanítása – ezek mind logopédus kompetenciák. E rövid, ám korántsem teljes felsorolásból is látszik, nagyon széles a paletta a gyakorló logopédus számára.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.