Egyetem

130 éve született a Ford T-modell atyja, a makói Galamb József

130 éve született a Ford T-modell atyja, a makói Galamb József

2011. február 1., kedd
130 éve született a Ford T-modell atyja, a makói Galamb József

130 éve, 1881. február 3-án született Makón Galamb József gépészmérnök, az amerikai Ford autógyár első főmérnöke, a legendás T-modell tervezője. Története maga a beteljesült amerikai álom: a messziről indult szegénylegény az Egyesült Államokba bevándorolva a tehetségével párosuló szívós munkával híres és gazdag lesz.

Galamb József

ötgyermekes parasztcsaládban született. A szegedi ipariskola harmadik osztályába járt, amikor felvételt nyert a budapesti Állami Felső-Ipariskolába, ahol a mai üzemmérnöki képesítésnek megfelelő oklevelet szerzett. Rövid ideig a Diósgyőri Vasgyárban volt műszaki rajzoló, majd 1901-ben a haditengerészethez vonult be, parancsnoka

Horthy Miklós

tengernagy, későbbi kormányzó volt. Leszerelése után Aradon, a Magyar Automobil Rt.-nél helyezkedett el, majd Németországban képezte magát. 1903-ban tapasztalatot gyűjteni hajózott át Amerikába, ahol a Saint Louis-i autó-világkiállítás olyan mély hatást tett rá, hogy az Újvilágban maradt. 1905. december 11-én lett a mindössze két éve alapított, 300 alkalmazottat foglalkoztató Ford cég munkatársa, a vállalat akkor még máshol gyártott alkatrészekből szerelt össze automobilokat. A tehetséges magyar tervező dolgozott a K- és az N-modellen, ezután

Henry Ford

őt bízta meg egy olcsó, könnyen kezelhető népautó terveinek elkészítésével. Első feladata egy új tengelykapcsoló kifejlesztése lett, a híres bolygóműves váltón fél évet dolgozott, elképzeléseit fekete iskolai táblára vázolta fel a hintaszékben ülő Fordnak. Az első eladásra szánt T-modell 1908. október 1-jén gördült le a gyártósorról. A Tin Lizzie (Bádog Böske) néven is emlegetett autó átformálta Amerika és az autózás képét. Húsz évig gyártották az egyszerűen kezelhető, megbízható és kedvező árú T-modellt, 1918-ban az összes amerikai autó fele T-modell volt. Összesen 15 és félmilliót adtak el belőle, s nemrégiben az Évszázad Autójának is megválasztották. Galamb József nevéhez fűződik a futószalagos gyártás technológiájának kidolgozása, a villamos gyújtóberendezés megalkotása is. Az I. világháború idején ő konstruálta a Liberty repülőgépmotort, majd három nap alatt tervezett egy gazdaságos, az addigiaknál kisebb traktort. A Fordson volt az első, amelyet bármely farmer megvehetett, és amellyel a háború alatt a nők is el tudták végezni a fáradságosabb gazdasági munkák nagy részét. Galamb 1914-ben lett a felelős a T-Ford fejlesztéséért, 1915-től 1944-es nyugdíjazásáig a Ford dearborni üzemében dolgozott. Hivatalos titulust csak 1919-ben kapott, a Ford gyár főkonstruktőre 1937-ben lett. Bár 1915-ben megkapta az amerikai állampolgárságot, Magyarországot soha nem felejtette el. Világhírű mérnökként is többször hazalátogatott, fogadta Horthy Miklós kormányzó is, aki megköszönte neki közreműködését fia sikeres amerikai tanulmányútjában, s 1921-ben ösztöndíjat alapított olyan szegény sorsú makói diákoknak, akik felső ipari iskolában kívántak tanulni. Galamb József 1943 végén szívrohamot kapott, és orvosai tanácsára a Ford Motor Company alkalmazásában eltöltött 39 év után nyugállományba vonult. 1955. december 4-én, 74 éves korában hunyt el, Detroitban nyugszik.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.