Egyetem

Hallgatói mentorpogram: diákok a diákokért

Hallgatói mentorpogram: diákok a diákokért

2010. november 4., csütörtök
Hallgatói mentorpogram: diákok a diákokért
Játékos vetélkedővel és hangszeres bemutatóval várta hétfő este a rövidesen negyedik évét megkezdő Hallgatói Mentorprogram középiskolás diákjait. A kezdeményezésben részt vevő hátrányos helyzetű diákoknak egyetemista tanulók, úgynevezett mentorok segítenek az iskolai nehézségek leküzdésében. A program egyik vezetője, Kelemen Valéria beszélt a kezdeményezésről.- Hogyan indult ez a program? - A mentor-program 2007-ben indult, a Móra Ferenc Általános Iskola bezárásának kapcsán. Ez egy szegregált általános iskola volt, nagyrészt roma származású, halmozottan hátrányos helyzetű diákokkal. A program elsődleges célja az volt, hogy ez a 129 tanuló, aki kikerült ebből az iskolából segítséget kapjon a beilleszkedéshez és felzárkózáshoz. Szűcs Norbert, a Dél-alföldi Regionális Társadalomtudományi Kutatási Egyesület alelnöke felsőoktatásban tanuló diákok, úgynevezett mentorok segítségével szerette volna megkönnyíteni a kicsik dolgát. Az ő feladatuk volt figyelni az új iskolába került alsóbb évesekre, felzárkóztatni őket a pedagógusokkal összedolgozva. A második évben három hódmezővásárhelyi iskola is felvette velünk a kapcsolatot. Tetszett nekik az ötlet, szerették volna náluk is meghonosítani. - Milyen képzettség szükséges egy diáknak, hogy jó mentor váljon belőle? - Jó, hogyha foglalkoztak már gyerekekkel: táboroztatást, szabadidős programokat szerveztek előtte. Elsősorban tanárszakosoknak szól ez a program, ez mindenképpen előny, de nem feltétele a bekerülésnek. Ők egy egyetemi kurzussal veszik fel a gyakorlatot, kreditet is kapnak érte. Először önéletrajzot és motivációs levelet kell benyújtaniuk, majd egy közös elbeszélgetés alapján a program vezetői választják ki az erre alkalmas személyeket. Nekik a munka rengeteg hasznos tapasztalattal is jár, hiszen a későbbiekben is gyerekekkel kell majd foglalkozniuk, és ez egyrészt jó referenciát adhat, másrészt pedig kipróbálhatják magukat, amíg nem lesz „éles” a helyzet. Olyan embereket keresünk, akik rátermettek és motiváltak abban, hogy a lehető legtöbb segítséget nyújtsák a gyerekeknek. - Hogy néz ki egy ilyen foglalkozás? Hány diákra kell átlagosan figyelniük ilyenkor? - Ez változó. Átlagosan körülbelül négy-öt diák tartozik egy mentorhoz, az iskolákkal folyamatosan összedolgozunk, és változtatunk, ha szükséges. Elsősorban a tanórák után, napközis foglalkozások ideje alatt tudunk velük foglalkozni. Hódmezővásárhelyen bevett gyakorlat, hogy a hallgatók a tanórán is jelen vannak, segítve a pedagógusok munkáját. A házi feladatban, vagy az órán tanult anyagban tudnak segíteni. - Szegeden tanuló diákok is járnak Hódmezővásárhelyre?- Természetesen. Csupán két mentor hallgatónk hódmezővásárhelyi, mindenki más Szegeden tanul. Részükről ez egy plusz vállalás az odautazás, az ottani iskolák azonban olyan körülményeket biztosítanaka a számukra, amely nagy tapasztalatszerzésre adhat lehetőséget. Az útiköltségüket a program finanszírozza. - Hogyan kerülnek be ezek a mentorok a programba? Vannak-e nyílt napok, ahol megismerkedhetnek ezzel a lehetőséggel? - Voltak plakátok, készültek szórólapok is az elején, valamint az EHÖK honlapjára is felraktunk egy promóciós anyagot, ahol jelentkezni is lehetett. Alapvetően azonban a régi mentorok ismerősei, valamint az ő csoporttársaik voltak azok, akik bekerültek, így nem is igényelt túl nagy reklámozást, a hallgatók automatikusan vonták be az új embereket. - Hányan vannak jelenleg? - Jelenleg 40 fő, ebből 25 ösztöndíjas, a többi tizenöt pedig önkéntes alapon dolgozik. Második évtől vezettük be ezt az önkéntes pozíciót: ez jóval szabadabb, a diákok maguk szabhatják meg hogy mennyi időt tudnak a programnak szentelni. Önkéntessé válhatnak a régi, több éve dolgozó mentorok is, akiknek a munka, vagy a szakdolgozat miatt már nincsen idejük állandó időpontokra jönni, valamint azok, akik még nem döntötték el, hogy ezzel szeretnének e foglalkozni, és csak kipróbálnák magukat. Mivel az anyagi kereteink szűkösek, munka viszont sok lenne, így muszáj önkéntes pozícióban is foglalkoztatni hallgatókat: ez egy lépcsőfok afelé, hogy utána anyagi juttatásba is részesíthessük őket, ha felszabadulnak ösztöndíjas helyek. - Kapcsolatban állnak-e más civil szervezetekkel, akiktől támogatás is érkezik? - A Roma Oktatási Alap a fő támogatónk, mivel a mentoráltjaink nagy része is roma származású, és az egész program egy szegregált iskola bezárásának apropójából indult ki. Illetve a Hódmezővásárhelyi Romák Egyesületével is tartjuk a kapcsolatot, ők szintén nagy segítségünkre vannak. - Motiválja a gyerekeket is ez a rengeteg energia, amit beléjük fektetnek? - Én úgy gondolom, hogy az a kapcsolat, ami kialakul mentor és mentorált között, alapvetően javítja az iskolához és a tanuláshoz való viszonyukat. A hallgatók életkorban is közelebb állnak a kisdiákokhoz, mint a pedagógusaik, jobban megtalálják egymással a közös hangot. Az is nagy segítség, hogy nem 20-30, csak négy vagy öt gyerekkel kell foglalkozni, így sokkal személyesebb, belsőségesebb lesz a viszonyuk. Pozitív példát kell mutatni, ez az ami alapot ad a későbbiekben. Megváltozik az attitűdjük attól, hogy van az iskolában valaki, akihez érzelmileg kötődnek. - Tervezik-e a program kiterjesztését más városokra, iskolákra is? - Szándékunkban áll, különböző esélyegyenlőségi fórumokon már terjesztjük is a tapasztalatainkat. Eddig Miskolcról és Nyíregyházáról kerestek meg bennünket, az ottani iskolák is szeretnék ezt az ötletet átvenni. Célunk, hogy minél több helyre eljuttassuk ezt a programot, mert úgy gondoljuk, hogy ez egy működő dolog, ami mindenkinek a hasznára válik.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.