A mai nappal megkezdődtek a középiskolai érettségik Szeged és az ország középfokú oktatási intézményeiben. Portálunk ezúttal a Ságvári Endre Gimnáziumba látogatott el, ahol Dobi János igazgatóval beszélgettünk a vizsgákról és az iskoláról, majd megkérdeztünk néhány végzős diákot is.– Mit jelentenek az iskola és a tanulók életében az érettségi vizsgák? – Nekünk, pedagógusoknak az érettségi nem mindennapi, hanem éves rutin, a diákok számára azonban egyszeri és megismételhetetlen. Ők azok, akik örök részesei ennek a nagy élménynek, nekik mindenekelőtt a „megmérettetést” jelenti. Ezeken a napokon nemcsak az dől el, hogy az elmúlt négy évről hogyan vonnak mérleget a diákok, hanem lépcsőfokként is szolgál a felsőfokú intézményekben való továbbtanulás felé. Ennek megfelelően nagyon komoly és érdemi kihívások előtt állunk, szervezési, technikai, jogi értelemben is, mivel emelt és közép szintű vizsgákat is bonyolítunk. – Két évvel ezelőtt „Kiváló Érettségiztető Vizsgahely” címet kapott az iskola. Mit jelent ez az intézmény számára? – A kitüntető cím a vizsgák szakszerű, pontos, jogilag mindennek megfelelő megtartásáért jár. Nagyon összetett a kormányrendelet, mely az érettségi vizsgahelyszínről szól. Ezt kell nekünk zökkenőmentesen, precízen betartani, de ezzel egyben a tanulóink érdekeit is védjük, a vizsgák szakszerűségét, pontosságát, pártatlanságát is biztosítjuk. A mintegy 160 nálunk érettségiző tanulónk mellett sok tárgyból vagyunk emelt szintű vizsgahely is. Ehhez a természettudományos tárgyak esetén egy nagyon komoly laboratóriumi rendszer szükséges. Nagy számban mi adunk helyszínt az emelt szintű vizsgadolgozatok javításának is, ami szintén nagyfokú odafigyelést és körültekintő szervezést igényel. Ezért kapta iskolánk ezt a megtisztelő címet. – Az érettségi központi költségeire 1,35 milliárdot fordított a központi költségvetés, a teljes érettségi költsége azonban ennél magasabb, mivel az iskolafenntartók számára is kiadásokat jelent a vizsga. Hogyan jelentkezik ez önöknél? – Száz fölött van azoknak a tárgyaknak a száma, amiből érettségi vizsgákat szerveznek, így nemcsak a mindenki által jól ismert magyar, matematika, történelem, idegen nyelvekről van szó. Például lehet rajz és műalkotások tárgyból francia nyelven érettségizni, vagy épp testnevelésből olaszul. Mire ezek az írásbeli és szóbeli feladatsorok összeállnak és titkosítva eljutnak az intézményekhez, valóban komoly költségek keletkeznek. Ezeket a kormányzat az oktatási hivatal felé rendezi, azonban az iskolák felé, a jogszabályokban előírt kiadásoknak sajnos csak egy része jut el. Az Oktatási Minisztérium az év vége felé juttatja vissza a költségeket az iskola felé, hiszen ekkor derül az ki, hogy hány vizsgát is tartott egy-egy intézmény. De ez sokszor nincs összhangban a valósággal, mert nekünk jóval többet kell kifizessünk, mint amennyi támogatást kapunk a központi költségvetésből erre a feladatra. Tulajdonképpen így utófinanszírozásról van szó, de ez nem fedezi a költségeket. – Nagy múltú, rangos iskola Szegeden az SZTE Ságvári Endre Gyakorló Gimnázium. Hogyan tudják ezt az elért eredményt megtartani, illetve fejleszteni?– A város közoktatásában vezető szerepe van iskolánknak, ami több mint ötvenéves hagyományaiból fakad, így mindent meg kell tegyünk annak érdekében, hogy ez a vezető szerep meg is maradjon. Évről évre nagyon ígéretes az utánpótlás, nagy az érdeklődés a szülők felől is, a kollegák részéről pedig folyamatos a belső igény a szakmai megújulásra, ami valóban garanciát jelent arra, hogy a külső elvárás és a belső fejlesztés egymásra találva eleget tudjon tenni ennek a feladatnak. Amióta a felsőoktatási intézmények kapui „szélesebbre nyíltak” kilencven százalék körüli a továbbtanulók aránya. Ez a nyolcvanas évek óta nagyjából így van nálunk, ami igen nagy teljesítményt jelent. Az a néhány tanulónk, aki az érettségi után nincs regisztrálva a hazai egyetemek, főiskolák rendszerében, például külföldön kerülnek be valamely intézménybe.
„Megtörjük ezt is...”
Az iskola bejáratánál egy csoport végzős beszélte át a magyar érettségi tapasztalatait. „Szerintem jól sikerült, én az érvelési feladatot választottam” – mondta széles, felszabadult mosollyal Sikela Judit. „Irodalomra nem nagyon készültem, átolvastam a költőket, de ez nem sokat segített. Úgy érzem, leírtam mindent, amit tudtam. Matekra viszont nagyon készülök, rengeteg feladatot csinálok, a törit már átolvastam. Ha sikerül felvételizni, akkor gyógyszerész szeretnék lenni, mindenképpen itt akarok maradni Szegeden. Nem akarok sem más városba, sem külföldre menni.” Nagy Miklós már a holnapi napot tervezgette. „Én emelt szinten Babitsot és József Attilát hasonlítottam össze. A cikkelemzés is tetszett, és szerintem jól is sikerült. Gyakran olvasok híreket a neten, tetszik az újságírás is, így nem volt nehéz a vizsga sem. A matek azért komolyabb dió lesz, de megtörjük ezt is” – nevetett össze barátaival Miklós. Ságvári Endre Gimnázium in Szeged
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.