Akár már az iskola első éveitől használható számítógépes tesztrendszer fejlesztésén munkálkodnak a Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportjának munkatársai: a módszerrel gyorsan, hatékonyan mérhető az egyes tantárgyakhoz kapcsolódó tudás. Az Európai Unió támogatásával megvalósuló TÁMOP program keretében az olvasás-szövegértés, a matematika és a természettudomány tudásának folyamatos mérésére alkalmas eszközrendszert dolgoznak ki.
"Ma már nagyon sokféle célra használunk teszteket az iskolában. A legismertebbek az országos vagy nemzetközi felmérések, azonban ugyanilyen fontos lenne a tanulók fejlődésének követésére alkalmas eszközök rendszeres iskolai használata is. Ez utóbbi például lehetővé tenné, hogy egyes fejlődési lemaradásokat időben felismerjünk, és személyre szólóan segítsük a tanulók haladását. A papír alapú tesztek előállítása, iskolákba való eljuttatása, a megoldások számítógépen rögzítése azonban igen komoly költséget jelent, és az eredmények csak hosszabb idő után jutnak vissza az érintettekhez" - fejtette ki az MTI-Press kérdésére
Csapó Benő
professzor, a kutatócsoport vezetője. "Egy ilyen számítógépes tesztrendszer felépítése összetett munka. A technikai apparátus felépítésén túl feladatok ezreivel kell feltölteni. Azonban miután elkészült, nagyon sok iskolát, tanulót tud folyamatosan kiszolgálni. A diagnosztikus mérőrendszer nem a hagyományos értelemben vizsgáztat, hanem megmutatja, hogy az egyes tanulók hol tartanak a tananyag elsajátításában, miképpen tudják a tanultakat más területeken vagy későbbi tanulmányaikban alkalmazni, és hogyan alakulnak azok a kritikus készségek, gondolkodási képességek, amelyek a későbbi harmonikus fejlődéshez nélkülözhetetlenek." A szegedi kutatók két éve dolgoznak a Luxemburgi Egyetem Henri Tudor Kutatóközpontjának munkatársaival együttműködve az ott kifejlesztett TAO - Testing Assisté par Ordinateur - elnevezésű online tesztelő szoftver adaptálásán. A program a mérések technikai hátterét biztosítja, a szegedi szakemberek a magyar nyelvi modul elkészítése után, jelenleg a rendszer feladatokkal való feltöltését és finomhangolását végzik. A számítógépes mérőrendszer hatékony működtetéséhez további kutató-fejlesztő munkára van szükség. Ki kell dolgozni azokat az elméleti modelleket, tartalmi kereteket, amelyek leírják a tanulók fejlődési folyamatait. Ezen most egy külföldi kutatókkal megerősített munkacsoport dolgozik. Az elméleti modellek alapján készülhetnek el a tesztfeladatok, amelyeket először a hagyományos módon, papíron is ki kell próbálni, be kell mérni. Ezt követheti a számítógépre való átültetés, majd a kétféle médium eredményeinek összehasonlítása. - Nyilvánvalóan akkor mondhatjuk csak, hogy a rendszer jól mér, ha a kétféle eszközzel megközelítően ugyanazt az eredményt kapjuk - magyarázta Csapó Benő.
A nem megfelelően mérő feladatok kiszűrésére, korrekciójára több adatfelvételi ciklusban kerül sor. Hasonló alapossággal meg kell vizsgálni, miképp feleltethetők meg a számítógépes rendszerrel mért készségek a valós problémák megoldásának, és milyen a rendszer előrejelző ereje. Ezeket a kérdéseket többéves követéses vizsgálatok alapján lehet megválaszolni, és folyamatos fejlesztéssel lehet elérni, hogy a tesztek pontosan azt mérjék, aminek mérésére tervezték őket. A papíralapú feladatlapok tíz-húsz, legfeljebb ötven kérdést tartalmaznak, a számítógépes tesztrendszereket ezzel szemben lényegesen több, tantárgyanként akár több ezer kérdéssel töltik föl. Ezáltal lehetővé válik, hogy minden diák saját szintjének megfelelő feladatsort kapjon: ha helyesen válaszol egy kérdésre, akkor a következő feladat nehezebb, ha téved, könnyebb lesz. Természetesen ahhoz, hogy végül mégis minden tanuló tudását ugyanazon a skálán lehessen kifejezni, bonyolult matematikai modellekre épülő, kifinomult adatelemzési technikákra van szükség. A magyar tesztrendszer fejlesztésén számos szakember - köztük a kutatócsoport több mint tíz munkatársa és közel ugyanennyi külföldi vezető kutató - dolgozik. A részletes mérési standardok létrehozását és a feladatok elkészítését száznál is több gyakorló pedagógus - például tanítók, fizikát, biológiát vagy kémiát oktató tanárok - végzik. Gyógypedagógusok, fejlesztő pedagógusok segítenek abban, hogy a rendszert a sajátos nevelésigényű tanulók is használhassák. Informatikai szakemberek pedig a feladatok a számítógépes környezetbe való átültetését támogatják. Bár a rendszer később hangok és ábrák, valamint speciális interfészek segítségével óvodások számára is használható lesz, a magyar változat jelenleg a már olvasni tudó gyerekek számára készül. Fontos szempont azonban a készségek és képességek fejlődésének korai támogatása, ezért a munka az első hat évfolyamra koncentrálódik. A tesztrendszer "tesztelését" országos reprezentatív mintán végzik a szegedi kutatók mintegy kétszáz iskola közreműködésével. A diákok az ország különböző pontjain levő iskolákból az ottani számítógépen dolgozva jelentkeznek be a kutatócsoport szerverére, megoldják a feladatokat, és viszonylag rövid idő után visszakapják az eredményeket. Ha kiépül a rendszer, már az első stádiumban is a fejlődés közel tíz vetületéről szolgáltathat visszajelzést, megmutatva, hol tart a tanuló a kitűzött követelményekhez viszonyítva, hol tart az átlaghoz képest, és ami talán a legfontosabb, mennyit fejlődött az előző mérés óta. Csapó Benő elmondta, egy ilyen diagnosztikus rendszer teljes kiépítése hosszú folyamat, akár hat-nyolc évig is eltart. A tananyaghoz köthető feladatokat ugyanis a tanulók csak bizonyos időszakokban oldhatják meg, a feladatok nehézségének pontos meghatározásához is elengedhetetlen, hogy a bemérésekre mindig a tanév azonos szakaszában kerüljön sor. Időre van szükség annak tapasztalati megállapításához is, hogy mely készségterületek mérésének van nagyobb jelentősége a későbbi fejlődés szempontjából. A legfontosabb azonban az, hogy a gyakorló pedagógusokkal együttműködve kialakuljon a rendszer működtetéséhez nélkülözhetetlen tudásbázis.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.