Egyetem

Dékánok értékelték a bölcsészkarok első három bolognai rendszerű évét

Dékánok értékelték a bölcsészkarok első három bolognai rendszerű évét

2009. április 21., kedd
Dékánok értékelték a bölcsészkarok első három bolognai rendszerű évét

A bolognai rendszer kereteit sikerült megteremteni az elmúlt három évben, tartalmának kialakítása, a részletek finomítása a következő időszak feladata - ebben minden felszólaló egyetértett egy keddi, öt bölcsészettudományi kar dékánjának részvételével megtartott budapesti konferencián.

A konferenciát megnyitó kerekasztal-beszélgetésen a Debreceni Egyetem (DE), az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE), a Miskolci Egyetem (ME), a Pécsi Tudományegyetem (PTE) és a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) bölcsészettudományi karának (BTK) dékánjai tekintették át az osztott képzés bevezetése óta eltelt idő tanulságait. A hároméves alapképzésről ki fog derülni, hogy piacképes - mondta

Csernus Sándor

, az SZTE BTK dékánja. A bolognai rendszer nem a korábbi, osztatlan képzés lebutított változata, mint sokan hiszik, hanem más - tette hozzá. Megjegyezte azonban: a színvonal ellen hat, hogy az állami normatív támogatási rendszerben az intézmények nem érdekeltek a jelentkezők szigorúbb megválogatásában.

Fischer Ferenc

, a PTE bölcsészkarának vezetője elmondta: a tapasztalat szerint a középiskolákból a diákok nem a korábban megszokott tudással érkeznek, így a három évből akár kettőt is a felzárkózás tölthet ki. Emellett a bölcsészképzésre jelentkezők számának csökkenése felé hathat, hogy általában emelt szintű érettségit kérnek, míg más, divatosabb szakokra középszintűvel is felvételizhetnek. A PTE BTK dékánja azt javasolta: a külföldi egyetemek vezetőivel is vegyék fel a kapcsolatot, hiszen van, ahol jóval korábban vezették be a rendszert. Annál is inkább, mert 2010 márciusában Bécsben és Budapesten tartják meg a bolognai folyamatot tárgyaló európai uniós konferenciát, melyen a következő tíz év céljairól döntenek. A résztvevők a problémák között említették a szigorlat hiányát, az aránytalanul sok kollokviumot, s hogy ezek miatt a három év nem bizonyult elegendőnek a képzés elvégzéséhez; a hallgatók 50-60 százaléka nem végez ebben a tanévben. Az idő rövidségének tudják be azt is, hogy 25-30 százalékkal visszaesett a külföldi ösztöndíjakra jelentkezők száma. Többen megjegyezték továbbá, hogy túl korán kell döntenie a hallgatónak a tanárképzés elvégzéséről, s az is felmerült, hogy a pedagógusok képzése az orvosokéhoz és jogászokéhoz hasonlóan osztatlan formában valósulhatna meg. A felszólalók egyetértettek abban, hogy az elkövetkező egy-két évben mindenképp újra kell pozícionálni a bölcsészkarokon folyó osztott képzést. Fazekas Csaba, az ME BTK dékánja szerint azonban ha felsőbb, kormányzati szinten nem finomítják a szabályozást, akkor a differenciálatlanság miatt a bölcsészképzés vesztesként kerül ki a 2004-ben megkezdett átalakításból.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.