Egyetem

„Tiszta fizika” – A Fizika Napja az egyetemen

„Tiszta fizika” – A Fizika Napja az egyetemen

2009. február 2., hétfő
„Tiszta fizika” – A Fizika Napja az egyetemen

Fotók: Gémes Sándor

Harmadik alkalommal rendezte meg a Szegedi Tudományegyetem Fizikus Tanszékcsoportja a Fizika Napját január 31-én. Az előző két évben több mint száz érdeklődő látogatott el a fizikát népszerűsítő rendezvényre, amelyen hallgatói és kutatólaborokban folyó kísérletekkel lehetett találkozni, sőt, némelyiket ki is lehetett próbálni. A Fizikus Tanszékcsoport termeibe ellátogató középiskolásoknak pedig felvételi információkkal is szolgáltak.

„Szeretnénk megismertetni az idelátogatókkal a tanszékcsoportunkat, az oktatási és kutatási tevékenységünket, és népszerűsíteni a fizikát" - mondja

Horváth Zoltán

, az egyik szervező, a tanszékcsoport oktatója. Nézzünk be néhány hallgatói laborba! Van itt plazmagömb, az egyik laborban a fényelhajlást mutatják, amott spektroszkópot - színképelemzéshez használatos eszközt - lehet készíteni, szóval a kínálat rendkívül széles.

Mérés: új nemzedék, új módszerek

„A virtuális méréstechnika felhasználási lehetőségei az oktatásban és az orvosi kutatásban" - ezzel fogadnak az egyik laborban, de semmi pánik. A virtuális méréstechnikában azt használjuk ki, hogy ha bármilyen fizikai mennyiséget feszültséggé tudunk alakítani, akkor a feszültségből már lehet digitális jelet készíteni, és olyan számítógépes programot írhatunk a mérésre, amilyet csak akarunk - magyarázza

Kopasz Katalin

fizikatanár, doktoranduszhallgató. Ez nemcsak a kutatásban, hanem az oktatásban is egészen új távlatokat nyit meg. Kimutatható például a hőterjedés

(második képünkön)

: egy vasrúdba négy hőérzékelő van beépítve, és ha melegítjük a végét, akkor a képernyőn látszik a rúd különböző pontjaihoz tartozó hőmérséklet változása egy grafikonon. A hőterjedést korábban kísérleti úton órákig tartott bemutatni. Ugyanilyen elven megmutatható egy rezgő test, vagy egy inga mozgása is. És kivetíthető, elmenthető, elküldhető grafikonok születnek - szinte azonnal.

„Ha azt mondjuk egy gyereknek, hogy fizika, akkor a rossz beidegződések miatt valószínűleg utálni fogja. Ha viszont azt mondjuk, hogy programozunk fizikaórán, akkor felélénkül, és odafigyel" - mondja a doktorandusz.

Járdánházy Tamás

neurológusprofesszor mellettem értő szemekkel csodálja az ingát és a grafikont. Mint mondja, orvosként biológiai jeleket mérő műszerekkel dolgozik és mindig nagyon érdeklődött a fizika iránt. „Olvastam a programról és kíváncsi lettem, hogyan tanítják a következő nemzedékeknek a fizikát, illetve hogy akik 'tiszta', és nem annyira alkalmazott fizikával dolgoznak, ők hol tartanak. Úgy vélem, az új módszerekkel egészen új szemlélettel képződhet az új nemzedék" - mondja a professzor.

A lézer, a visszaverődés és az ablaktörlő

A következő laborban

Papp Katalin

, a Kísérleti Fizikai Tanszék oktatója fogad minket, és fizikatanár szakos hallgatók fejlesztéseit mutatja. Manapság nagyon fontos az oktatásban - különösen a fizika tanításában -, hogy érdekes legyen, éppen ezért olyan kísérleteket kell fejlesztenünk, amelyek a gyakorlathoz kapcsolódnak, és a tanulók érdeklődéseit felkeltik - hangsúlyozza Papp Katalin. Mutat is rögtön egy ablaktörlőmodellt, mely optikai elven, a teljes visszaverődés elvén működik: egy lézerfény jut egy plexi hasábra, amelyre ha ráesik az esővíz, a teljes visszaverődés feltétele megváltozik, és bekapcsol az ablaktörlő. Két diák a Radnóti-gimnáziumból érdeklődve figyel, kérdésemre elmondják, hogy fizikatanáruk hívta fel a figyelmüket a rendezvényre: „Vegyész szeretnék lenni, és ahhoz kell valamilyen szinten a fizika is, és érdekelnek ezek a kísérletek" - mondja

Tóth Anikó.

Milyen színű a Nap?

A folyosón találkozunk

Cserpán Dorottya

, harmadéves fizika BSc szakos hallgatóval, aki a

Magyar Fizikushallgatók Egyesülete Szegedi Helyi Bizottságának

elnöke, és népszerűsíti az egyesületet és vele a fizikát: általában teaházakat, kirándulásokat és egyéb programokat szerveznek, ma pedig néhány kísérlettel ők is készültek. „Milyen színű a Nap valójában?" - hangzik a kérdés, ahogy megérkezek a csillagász standhoz. Itt egy dobozba zárt spektrográffal találkozunk, amellyel mérhető a bejövő sugárzás hullámhossz szerinti eloszlása. Az érzékelőt fordíthatjuk a Nap, egy hagyományos izzólámpa vagy a modernebb neoncsövek felé - más-más eredményt kapunk, a képernyőn megjelenő grafikon pedig kimerevíthető és magyarázható - mutatja

Szalai Tamás

csillagász doktorandusz hallgató. A színképelemzés alapjaiban változtatta meg a tudományt mintegy 130 évvel ezelőtt. A doktorandusz elmondja, érdeklődőek a fiatalok, és itt ráadásul színképelemzéssel laboratóriumok is foglalkoznak, így most a módszer többféle alkalmazását is meg tudják tekinteni. Két diákot itt is megkérdezünk, ők a Ságvári-gimnáziumból jönnek,

Csala Dániel

elmondja, a fizikatanáruk biztatására látogattak ide. „Úgy érzem, megérte eljönni, tetszik, érdekesek a kísérletek és a magyarázatok, jól érezzük magunkat" - mondja, és azt is elárulja, fizikus pályán gondolkodik, a kérdés csak az, hogy Szeged, vagy a Műegyetem.

Maróti Julianna

hasonló indíttatásból látogatott ide, de őt a csillagászat vonzza. És ha már csillagászat, „A Csillagászat Nemzetközi Éve 2009. Négyszáz éves a távcső" címmel

Szatmáry Károly

csillagász tartott előadást - bizonyára ez az esemény is alkalmat ad majd arra, hogy kicsit másképpen kezdjünk gondolkodni a csillagászatról, és persze a fizikáról is.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.