Egyetem

A Fizika Napja a Szegedi Tudományegyetemen

A Fizika Napja a Szegedi Tudományegyetemen

2009. január 30., péntek
A Fizika Napja a Szegedi Tudományegyetemen

Szabó Gábor akadémikus: „A fizika művelése szép hivatás"

Harmadik alkalommal szervezi meg a Szegedi Tudományegyetem Fizikus Tanszékcsoportja a Fizika napját január 31-én. Az előző két évben több mint száz érdeklődő tekintett be a hallgatói és kutatólaborokba. A fizikát népszerűsítő rendezvényen felvételi tájékoztatót is tartanak az érdeklődő középiskolásoknak.

Szabó Gábor

akadémikus, a Fizikus Tanszékcsoport professzora

(képünkön)

portálunknak elmondta: a Fizika Napjának az a fő célja, hogy bemutassák, hogy a fizika érdekes és hasznos tudomány, a fizika művelése akár kutatóként, akár tanárként szép hivatás. Ezt a rendezvényen résztvevők közelről is megtapasztalhatják majd, hiszen nemcsak a kutatólaborokba tekinthetnek be, hanem maguk is végezhetnek bizonyos kísérleteket. Esőérzékelő, hazugságvizsgáló, rezonancia, plazmagömb, elektromos gyertya; fényelhajlás és lézerek - csak néhány kulcsszót említve a bemutatandó jelenségekből és kísérletekből. „A Csillagászat Nemzetközi Éve 2009. Négyszáz éves a távcső" címmel

Szatmáry Károly

csillagász tart előadást. Mindezek mellett a látogatók vetélkedőn is részt vehetnek, amin értékes ajándékok nyerhetők. Az eseménnyel kapcsolatban Szabó Gábort arról is kérdeztük, vajon mi az oka annak, hogy a fizika és a természettudományos tárgyak jelenleg kevésbé népszerűek. „Ennek bizonyára számos oka van, de a fő problémát abban látom, hogy jelenleg az általános és középiskolákban fizika címén többnyire elvont, nem a gyermekek életkori sajátosságaihoz illő tananyagot tanítanak" - mondta az akadémikus, és hozzátette: „Ennek az eredménye az, hogy a tanulók szemében a fizika szakkifejezések gyűjteménye, amelyeket be kell magolni (és lehetőleg hamar elfelejteni) ahelyett, hogy azt éreznék, hogy a fizika a világ megtapasztalásának és megértésének alapvető eszköze." Szabó Gábor azt is elmondta: az időhiány és más okok az oktatásból kiszorították a kísérleteket, ezért a gyerekek az óráról egy megértett érdekes kísérlet élménye helyett kudarcélményt visznek haza. „Az egészből végül egy ördögi kör alakul ki: nem szeretem, ezért nem foglalkozom vele, nem foglalkozom vele ezért nem értem; nem értem, ezért nem szeretem" - véli a professzor. Sajtóhírekben korábban többször szerepelt, milyen drasztikusan csökken a fizikatanárok száma, és úgy tűnik, az új Bologna-rendszerű alapképzésben lemorzsolódnak a hallgatók, s szinte alig marad valaki a mesterképzésre. „Bizonyára nekünk is végig kell gondolnunk, hogy vannak-e olyan technikai jellegű problémák, amelyeket az oktatási rendszeren belül lehet orvosolni, de a lényeg biztosan nem ez. Igazi megoldás csak egy lehet: megfelelő számú jelentkező. A Fizika Napja a maga eszközeivel ehhez kíván hozzájárulni" - összegzett a professzor. A Fizika napjáról további információk

az SZTE Fizikus Tanszékcsoport honlapján

olvashatók.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.