Milyen növényeket termesztettek a Biblia korának emberei? Hány növényfaj szerepel a Szentírásban? Vajon milyen fa állt az Éden kertjében, amely tiltott gyümölcsének megízlelése miatt az első emberpár kiűzettetett a Paradicsomból? Kedden, a Közéleti Kávéház rendezésében „A bibliai korok emberének növényei" címmel, a Somogyi-könyvtárban megtartott előadásában Juhász Miklós címzetes egyetemi tanár ilyen és hasonló kérdésekre keresett választ.
A Biblia a hívő ember számára Isten kinyilatkoztatott Igéje, hitének forrása. Minden kultúrember számára pedig az emberiség kultúrtörténetének egyik legbecsesebb írásos dokumentuma, amely nélkül nélkül a kétezer éves európai műveltség érthetetlen és értékelhetetlen. A Biblia tehát nem tudományos könyv - hangsúlyozta a professzor előadása bevezetőjében -, nem botanikatankönyv, de érdekes adalékokkal szolgálhat a bibliai növények ismerete. A XX. század vége felé olyan kutatók munkái jelentek meg, akik a botanikában és a héber nyelvben egyaránt járatosak (mint
Zohary, Moldenke,
vagy
Kereszty
). A kutatás nehézségét egyrészt az jelenti, hogy a sémi nyelvben csak mássalhangzók voltak, és ezért a növénytani fogalmakat különbözőképpen értelmezték a kutatók. A héberről görögre, latinra, majd a reformáció kora után anyanyelvre is lefordított Biblia fordítói a botanikai szaknyelvben tájékozatlanok voltak, ezért a kutatóknak az eredeti szövegekhez kell visszanyúlniuk. Tovább nehezíti a növények iránt érdeklődők helyzetét, hogy a bibliai szövegek, illetve azok fordításai egyszerű embereknek íródtak, ezért nem a növénytani pontosság volt az irányadó, hanem az érthetőség - tudtuk meg a
Juhász Miklóstól.
Már a könyvek anyagának kérdésénél is növényekre bukkanunk - emelte ki a professzor. A Biblia keletkezésének korában a könyveket a Byblus, vagy Papyrus cserje levélhártyáira írták, ezért magát a könyvet (könyvtekercset) biblosnak, illetve biblionnak hívták, a Biblia ennek többesszáma. A Biblia földjének, Palesztinának kis mérete ellenére a flórájának fajszáma napjainkban meghaladja Magyarországét. A Bibliában mintegy 128 növényfajról találunk említést - magyarázta a professzor. A legtöbbször az életet adó gabonafélék, valamint a szintén szimbolikus jelentéstartalmat is hordozó szőlő és bor, a ruházathoz használt len, az építkezéshez használt cédrus és tölgy, valamint az olajfa, a fügefa stb. fordulnak elő. Az Ószövetség könyveiben lényegesen több növényekkel kapcsolatos idézet található. A legősibb növény, amivel foglalkoztak, az árpa volt, amely később a búza előretörésével a második helyre került. A gabona „ellenségeként" megjelenik a magyarban „konkolyként" fordított növény, mely valójában a konkolyperje. Számos növénnyel kapcsolatban hozhatók érdekes példák a Szentírásból, az egyik ilyen az a kérdés, hogy a tiltott fa gyümölcse vajon alma volt-e, vagy sem. A Bibliában nincs pontos utalás a gyümölcs milyenségére - magyarázta a professzor -, de kicsi a valószínűsége annak, hogy a fanyar ízű vadalmáról lenne szó. Bizánci források fügefára, más szövegek sárgabarackra utaltak, illetve az európai köztudatban az alma maradt meg - tudtuk meg a professzortól. Bár érdekes botanikai kalandtúrát tehet az érdeklődő e vizsgálatok során, a Bibliában szereplő növények általában elsősorban szimbolikus jelentéstartalmuk miatt lényegesek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.