origo.hu
– Viharos gyorsasággal elkészítettük a kérdőív programozását, amelynek tartalmát Röst Gergely, Karsai Márton és munkatársaik állítják össze, ők adják a tartalmat. A mi feladatunk az volt, hogy megcsináljuk úgy, hogy nagy tömegben is biztonságosan lehessen használni, és hogy az adatokat olyan formában készítsük elő, hogy a matematikai modellezők rögtön tudjanak dolgozni vele – fogalmazott.A kérdőív tehát három hete indult el. A napi kitöltések száma hullámzó, kezdetben 40-50 ezer volt naponta, de előfordult olyan nap is, amikor csak 2-3 ezren válaszoltak a kérdésekre. – A rendszeres, napi kitöltés azért fontos, mert a jelenlegi tudásunk szerint az a legbiztosabb, ha az emberek otthon maradnak, ha minél kevesebb a kontaktok száma. Ugyanakkor azt is tudjuk, hogy a végtelenségig ez nem tartható, mert akkor a gazdaság tönkre megy, és a jövőnket veszélyeztetjük ezzel. Valahol meg kell találni azt az arany középutat, és enyhíteni kell majd a korlátozásokon, és abban az esetben nagyon kell figyelni arra, hogy az enyhítéseknek milyen hatása van – tette hozzá Gyimóthy Tibor.
– Lényegében ebben tud a kérdőív sokat segíteni: hogy ha változtatjuk a korlátozó intézkedések szigorát, ha enyhítjük azokat, akkor gyorsan meg tudjuk nézni, hogy annak milyen hatása van a napi kapcsolatokra, az otthoni munkavégzésre, hány ember mennyi időt tölt az otthonán kívül. Ezekből az adatokból lehet következtetni arra, hogy mit várhatunk a járvány erősödése vagy gyengülése területén. Ha minél nagyobb létszám alapján tudunk erre adatokat szolgáltatni a modellezőknek, akkor van remény arra, hogy az intézkedések hatását gyorsabban tudjuk érzékelni – mondta.A kérdőív reagál a járvány terjedésére, hiszen változnak a kérdések, aktualizálják azokat. A standard kérdések mellé újak (életkor, lakóhely, iskolai végzettség, home office) is bekerülnek. – Ez nagyon fontos dolog. Amikor elindultunk, még nagyon kevés adat állt a rendelkezésünkre arról, hogy hányan betegedtek meg, hány tesztet végeztek, hogyan terjed a járvány az egyes megyékben. Most ahogy ezek az adatok már a rendelkezésünkre állnak, van értelme olyan kérdést is feltenni, hogy találkozott-e olyan emberrel, aki megfertőződött a vírussal, vagy olyannal, akinél tesztet végeztek – hangsúlyozta a szakember. A kérdőív legaktívabb kitöltői a 20-55 év közötti korosztály, a legtöbb kérdőívet a 20-24 évesek töltötték ki (16%), de nagy arányban adtak válaszokat a 40-44 évesek (13%) és a 25-29 év közöttiek is (12%).
Az egyértelmű, hogy a napi kapcsolatok száma a járvány Magyarországon való kitörése (tehát 2020. március 13-a) előttihez képest jelentősen csökkent: az 5-14 éves korosztály több mint 70 emberrel került naponta kapcsolatba, március végén ez a szám feleennyire esett vissza. A 15-29 évesek esetében a járvány előtti napi kontaktok száma 58, a járvány alatti 10, míg a 60-69 éves korosztálynál 28/8. Az ábrán a járvány előtti adatokat piros, a járvány kitörése utánit kék színnel jelölték.A kérdőívet kitöltők zöme budapesti illetve Pest megyei, a 3. helyen Csongrád megye áll, majd Hajdú-Bihar és Bács-Kiskun. A legkevesebb adat eddig Nógrádból érkezett. – Nagyon fontos, hogy minél többen kitöltsék a kérdőívet – mutatott rá Gyimóthy Tibor –, mert akkor tudunk pontos előrejelzéseket adni, ha sok adattal dolgozunk. A kérdőívvel kapcsolatban aFacebook-oldalunkonvárjuk a kitöltők visszajelzéseit. Az észrevételeket, javaslatokat továbbítjuk a matematikai kutatócsoportnak, és ők igyekeznek ezeket beépíteni a kérdőívbe. Ezek nagyon hasznosak számunkra, ezúton is köszönjük a visszajelzéseket! A kérdőív implementálásáért dr. Bilicki Vilmos és csapata, a tesztelésért Beszédes Árpád és csapata a felelős. Az adatelemzés Ferenc Rudolf és Hegedűs Péter feladata. Az SZTE TTIK Szoftverfejlesztési Tanszék munkatársaiként Gyimóthy Tibor vezetésével dolgoznak. A Magyar Adatszolgáltató Kérdőívezen a linken található. Hogy semmiképp ne felejtsük el kitölteni, kérhetünk napi értesítést is. A válaszok minden esetben az előző napra vonatkoznak. (Forrás: SZTE)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.