Egészség

Telefonos Napot tart a lelkisegély-szolgálat

Telefonos Napot tart a lelkisegély-szolgálat

2010. május 13., csütörtök
Telefonos Napot tart a lelkisegély-szolgálat

A Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ) 2010. május 14-15-én tartják a Telefonos Napot. A Telefonos nap többek között azt a célt szolgálja, hogy olyanok is szerezzenek tudomást erről a szolgáltatásról, akik eddig nem ismerték, vagy keveset tudtak erről a lehetőségről, s baj esetén bizalommal fordulhassanak hozzájuk.

„Beszélni a problémáinkról, megosztani valakivel belső érzéseinket, első lépés a megoldásuk felé. A lelki elsősegély telefonszolgálatok ebben segítenek, névtelenül. Este 19 órától reggel 07 óráig SOS TELEFONOS LELKISEGÉLY-SZOLGÁLAT SZEGED. Vezetékes telefonszámról ingyenesen hívható. „ …, hogy beszéljünk egymással” 06-80-820-111 A tagszolgálatok hívószámai itt olvashatók.

A Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Nemzetközi Szövetsége (International Federation of Telephonic Emergency Services - IFOTES) 1997. május 16-17-ét a lelki elsősegély telefonszolgálatok napjává nyilvánította. A Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetsége (LESZ) csatlakozott ehhez a kezdeményezéshez 1997-ben, és azóta minden évben, egy májusi hétvégén megrendezi a Telefonos Napot, amikor a szolgálatok – a tömegkommunikáció útján, de más közösségi és szakmai rendezvények keretében is – megmutatják magukat - tájékoztat a LESZ sajtóközleménye. 1950-ben

Chad Varah

anglikán lelkész Londonban az öngyilkosság megelőzése céljából elindította az első lelki elsősegély telefonszolgálatot, s ebből nőtt ki a Szamaritánus (The Samaritans) mozgalom, olyan segítségnyújtás a reményvesztetteknek, amely önkéntes laikus munkatársak tevékenységén alapul. A Magyar Lelki Elsősegély Telefonszolgálatok Szövetségét (LESZ) 9 magyar telefonszolgálat alapította 1986-ban. Ma már 22 szolgálat a tagja. Az első magyar telefonszolgálat 1970-ben, Debrecenben alakult, s szinte azonnal tagja lett a nemzetközi szervezetnek, az IFOTES-nek. Magyarország képviseletében a LESZ 1994-ben vált hivatalos tagszervezetté. A nemzetközi normák alapján működő lelki elsősegély telefonszolgálatok célja - az öngyilkosság-megelőzés, a krízisintervenció és a mentálhigiénés prevenció, így alapvetően mentálhigiénés prevenciós feladatokat látnak el, átvállalva sokszor az egészségügyi ellátás betegségmegelőző szerepét is. Arra törekednek, hogy a krízisben lévő, problémákkal küszködő emberek azonnal elérhessék vonalaikat. A szolgálatok hívása ingyenes, s a hívó anonim maradhat. Névtelen, de nem személytelen segítségükkel évente országosan több tízezer hívó él, a legkülönbözőbb életnehézségek szorításában. Szervezeteiket maguk tartják fenn, a krízisintervenciós munkára képzett önkéntesek stábokban dolgoznak, s a szolgálatok sok helyen bázisai más mentálhigiénés, prevenciós kezdeményezéseknek is. Az IFOTES 1997-ben, hagyományteremtő szándékkal kezdeményezte a Telefonos Nap megrendezését a Távközlési Világnaphoz közel eső időpontban, amit hazánkban is követünk. Az alapgondolat az volt, hogy a fejlődő, globalizálódó világunkban a kommunikáció egyre nagyobb teret nyer, mégis az emberi kapcsolatokban egyre inkább a kiüresedés, az elmagányosodás, a tolerancia hiánya tapasztalható. „Beszéljünk egymással” a nap mottója, ami kifejezi azt, hogy miről is van szó. A Telefonos nap alkalmából a tagszolgálatok városaikban tartanak különböző rendezvényeket, „megmozdulásokat”. Tavaly is sok programot szerveztek országszerte, például ma már hagyományosan Pápán és Szolnokon rajzversenyt hirdettek iskolásoknak és a helyi civil majálishoz kapcsolódóan különböző programokban vettek részt. A Telefonos nap központi eseménye a Magyar Mentálhigiénés Szövetség és a LESZ szervezésében egy szakmai fórum volt 2009. május 15-én. A rendezvény nyitóelőadását Buda Béla tartotta, a fórum további részében kerekasztal beszélgetésen vettek részt a szakemberek. A szolgálatokhoz éves szinten több százezer hívás fut be, de évek óta tapasztalják, hogy szolgáltatás korlátozódik azáltal, hogy a mobilkészülékekről ingyenes hívást nem tudnak fogadni. Céljuk, hogy hazánkban is áttérhessünk az EU-ban elterjedt ESN-rendszerre (european short number), a központi egységesített rövidített hívószámra. Mivel könnyen igénybe vehető szolgáltatásról van szó, valamint hogy az esti-éjszakai órákban, amikor a hivatalos egészségügyi szervekhez egyáltalán nem, vagy csak korlátozottan lehet fordulni – működnek a szolgálatok, így sok hívónak még jobban elérhetővé válna, ha minden készülékről hívhatóak lennének a segélyhívószámok. Ebben az évben 2010. május 14-15-én tartják a Telefonos Napot. A nonstop szolgálatok ebben az időben a mobilhívásokat is képesek lesznek díjtalanul fogadni. Május 15-én, szombaton Veszprémben tartják az országos Telefonos napi rendezvényt. A rendezvényekről a

www.sos505.hu

honlapról lehet tájékozódni. A Telefonos nap többek között azt a célt szolgálja, hogy olyanok is szerezzenek tudomást erről a szolgáltatásról, akik eddig nem ismerték, vagy keveset tudtak erről a lehetőségről, s baj esetén bizalommal fordulhassanak hozzájuk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.