Pergőtűz II. – Hídfőcsaták című, 1982-ben készült filmjének szegedi vetítésére érkezett a Millenniumi Klubba Sára Sándor, a magyar filmgyártás élő legendája. A mesterrel ekkor beszélgettünk a II. magyar hadsereg pusztulásának krónikáját bemutató opuszáról, a korabeli cenzúráról, a Don-kanyart megjárt, idős harcosok bátorságáról, a mai magyar film lehangoló állapotáról, az átszervezés előtt álló közszolgálati médiáról.
– A doni túlélők évtizedekig rettegésben éltek, sokan még a legközelebbi hozzátartozójuknak sem mesélték el pokoljárásukat. Hogyan sikerült mégis a közelükbe férkőznie, megnyerni a bizalmukat és szóra bírni őket?
– Csak ismerősökön keresztül. Úgy kezdődött, hogy
Csoóri Sándorral
elmentünk
Kéri Kálmánhoz
, a hajdani vezérkari tiszthez. Beszélgettünk, ami a későbbiek folyamán rengeteget segített a riportalanyok megszólaltatásában. Kálmán bácsi volt a hadsereg feje, óriási tekintély övezte. Ha fontosabb helyre mentünk, megkértük, szóljon oda, hogy érkezünk. Megtette, s elmondta, rendes emberek vagyunk, lehet és szabad velünk beszélgetni. Egyéb földi halandókhoz szintén ismeretségen keresztül jutottunk. Ajtóstul nem lehet a házba rontani. Olyan hólabdaszerűen folyt a riportok készítése. Valaki elmondott egy történetet, rákérdeztünk, ki vett még abban részt, így tágult a kör, és az új tanút is felkerestük. Előfordult, hogy nem sikerült szóra bírni az embereket. Nagy volt a félelem. Annak, hogy mégis beszéltek, másik oka is van: a sok méltánytalanságot, rájuk kényszerített hallgatást nem akarták magukkal vinni a sírba. Azt szerették volna, ha nyoma marad mérhetetlen szenvedésüknek. Lehet, hogy 5 évvel korábban nem nyíltak volna meg, 5 évvel később meg már nem biztos, hogy élnek.
– A korabeli cenzúra nem próbálta megakadályozni a film elkészítését, átszabni a már leforgatott anyagot?
– Nem tudták, mi készül. Úgy indult az egész a Játékfilm Stúdióban, hogy bejelentettem, csinálnék egy kétrészes filmet a Don-kanyarral kapcsolatban. A munka során láttam, az anyag egyre terjedelmesebb, és nem fog ennyibe beleférni. Szóltam, minimum a duplája lesz, aztán 12 készült el belőle, majd a végén 25. A film bemutatója után a 4. vagy az 5. vetítést leállították. Ez nyilván azért lehetett, mert a 25 részt a tévé felső vezetése biztos nem nézte meg. Az elnök esetleg megkérdezte a fő-főszerkesztőt, látta-e, az meg nem merte bevallani, hogy nem.
– Bemutatták-e valaha is a 25 órás filmanyagot, mind a 25 részt és a belőle készült, rövidített, cenzurázatlan változatot?
– A rendszerváltás után igen, előtte pedig elvétve. Minden évben volt ugyanis filmszemle, a külföldi újságírók tudták, hogy elkészült a filmem, és szerették volna megnézni. Hogy ne érje szó a ház elejét, egy hétig – Köpeczi volt a miniszter, emlékszem – engedélyezte, hogy a Honvéd moziban menjen a film. Ahogy vége lett a filmfesztiválnak, az én filmemet is levették műsorról.
– Filmjeinek java részét betiltották, indexre tették, hogyan viselte az állandó pressziót a hatalom részéről?
– Az volt a taktikám, ha lehet annak nevezni, az ember kivárta, hogy megváltozzanak az idők. A „Sír az út előttem” című filmemről, amely a bukovinai székelyek kálváriájáról szólt, például azt mondták, ezt meg azt ki kéne belőle vágni. Nem vágom ki, válaszoltam, mert tőlünk keletre van egy kopaszodó férfi, akinek a homlokán furcsa jel van (
Gorbacsov
– a szerk.), ő már másként gondolkodik. Megvárom, amíg ez a fajta gondolkodásmód hozzánk is eljut. Addig nyugodtan lehet dolgozni. Így is történt, a filmet csak később mutatták be. Eldugták tulajdonképpen a filmjeimet, de az a lényeg, hogy megvannak.
– Mit gondol a magyar filmgyártás mai helyzetéről és a mostani fiatalok filmjeiről?
– A magyar film helyzete ma katasztrofális. Az a szervezet, amelyre a pénzt bízták – a Mozgókép Közalapítvány –, elég nagyvonalúan bánik vele. Adósságok gyűltek össze, amit törleszteni kell a bankok irányába. Nem lehet filmet csinálni, mert nincs annyi pénz. Ez a játékfilmekre vonatkozik, miközben a dokumentumfilm esetében sem különb a helyzet. A Magyar Történelmi Film Alapítványnak a tavalyi 100 millióját a Hiller-féle kormányzat nem utalta át, az idei 100 milliót meg ugyancsak nem kapták meg. Hiányzik 200 millió. Az Ajkán és környékén megtörtént szörnyűségről beszélgettem a minap egy dokumentarista rendezővel, s megkérdeztem tőle, hány stábbal voltak ott. Azt válaszolta eggyel sem, nincs pénz. Pedig a dokumentumfilmekhez nem kellenek horribilis összegek. Elég szomorú a helyzet.
– Ennek ellenére a magyar játékfilmek jól szerepelnek a nemzetközi fesztiválokon, fiatal rendezőink nevét Európa-szerte ismerik a szakmabeliek.
– Igen, a hírverés azonban szerintem nagyobb, mint az elért eredmények.
– Hét évig a Duna Televízió elnöke volt, a közszolgálati média mai helyzetéről és a tervezett átalakulásról hogyan vélekedik?
– A tévét most szervezik át, teljesen új felállás lesz. Összevonásokkal, amibe sok ésszerűség is található.
– Konkrétan mit hallott?
– Ma, ha esemény van, kimegy 6 híradó 12 kamerával. Ezt le fogják szűkíteni, a két közszolgálati televíziótól elég, ha egy stáb megy ki. Akinek szüksége van az információra, átveszi tőlük az anyagot. Úgy tudom, összevonják a közszolgálati tévéket, és csoportosítani fogják a munkát. A híradónak lesz stábja, a tévéjátékoknak, a színházi közvetítéseknek stb. Van ebben logika, akár jó is kisülhet belőle.
– Min dolgozik jelenleg, és mi az, amit még feltétlenül meg szeretne valósítani?
– Én már csak beszélek néha, ha kérdeznek, mint most. Lassan 10 éve, hogy otthagytam a Duna Televíziót. Akkor úgy gondoltam, még néhány játékfilmet leforgatok. Volt is, van is kész forgatókönyvem, de sajnos drágák. Csak elnézem, mit szenvednek a kollégáim a pénzhiány miatt. Elkezdik a filmet, s a felénél kiderül, elfogyott a rávaló, nem tudják fizetni a színészt, a műszakot. Így nem szabad filmet készíteni. Ha most állnék elő a „80 huszár” tervével, biztos nem tudnám megcsinálni, nem lenne rá pénz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.