ARC

„Kézzelfogható” hajók a Monarchiából + FOTÓK

„Kézzelfogható” hajók a Monarchiából + FOTÓK

2010. augusztus 15., vasárnap
„Kézzelfogható” hajók a Monarchiából + FOTÓK

Horthy Miklós Novara gyorscirkálója az egyik kedvenc

A szegedi hajómodellező, Hüvös Ferenc az Osztrák-Magyar Monarchia hadihajóit építi előszeretettel. Legalább egy évet tölt el egy modell megalkotásával, legközelebb a legismertebb magyar csatahajót, a dreadnought-típusú Szent Istvánt szeretné megalkotni.– Az, hogy hadihajó-modelleket épít, még önmagában nem meglepő, de miért pont az Osztrák-Magyar Monarchia? – Gyermekként valóban csak a hadihajókat kerestem, később a magyar vonatkozású hadászati vízi eszközöket próbáltam felderíteni. Majd felnőtt fejjel fordultam az Osztrák-Magyar Monarchia nyílt tengeri hadihajói felé. Ekkor ugyanis részben magyar legénységgel szelték a tengerek vizeit. – Mikor adta a fejét arra, hogy meg is szerkeszti a modelleket? – Szerettem volna a hajókat kézzelfoghatóvá tenni, térben is megmutatni. A kutatásaim során rengeteg fotó került elő, de ezek nem mutatják meg eléggé plasztikusan ezeket a hajókat valódi mivoltukban. Amikor az osztrák-magyar haditengerészet – mint a történelmünk egy része – iránt kezdtem el érdeklődni, tervrajzokat kerestem, és megkezdtem az építést 1:100-as méretarányban. Így egymás mellé tehetők, összehasonlíthatók, arányaik is tökéletesen követhetők. – Hogyan talált rá az építéshez szükséges dokumentumokra? – Az első adatok, még az 1980-as évekből származó nagyon szűk szakirodalom részei voltak. Amikor tudatosan fordultam a korszak felé, akkor találkoztam hozzám hasonló lelkes fiatalemberekkel, akik a hajók modellépítési tervrajzait készítették. Ők a magyar, illetve az osztrák katonai archívumokból beszerezték az eredeti tervdokumentációk bizonyos másolatait, és ezekből alkották meg azokat a hajómodell-építési tervrajzokat, amelyek alapján mások modelleket építhetnek. Később én is eljutottam az ausztriai archívumba és mostanra elmondható, hogy az osztrák-magyar hajómodellekre vonatkozó gyűjteményem egyedülálló Magyarországon. A modelljeim a hajókat különböző korszakban jelenítik meg. A hajók színei is mutatják, hogy mire használták őket: a zöldre festettek a partvédelemre szolgáltak 1908 és 1914 között, úgy gondolták ugyanis, hogy így a zöld part hátterébe nagyon jól beleveszik a hajó. A német mintára világosszürkére festett vízi járművek voltak igazán a hadihajók, amelyeket így nehezebben lehetett szemmel észlelni a nyílt tengeren. – Mennyi idő alatt készül el egy hajóval? – A hajó méretétől és bonyolultságától függően 1 és 2 év között gyártom le. A legnagyobb hajóval két és fél évet dolgoztam. Mindent saját kézzel végzek, az árbocszerkezet kialakítása és az apró lövegek megalkotása a legnehezebb. De tudni kell, hogy a monarchia flottájában egyenfegyverzetet használtak, hat-hét fajta volt a fedélzeten. A mintadarabokat elég volt egyszer elkészíteni. Utána különböző öntési technikákkal lehet az apró alkatrészeket sokszorosítani. – Jelenleg is vízre lehet bocsátani a hajókat? – A hajók mindegyike úszóképes, motor és rádiótechnikával felszerelhető. Ma is járok versenyekre velük. Egy évadban hét-nyolc megmérettetésen veszek részt. Szegeden is rendeznek mindig hajómodellező versenyt. Először is az esztétikumot bírálják, majd egy akadálypályát kell teljesíteni. Az egyik legkedvesebb hajóm Horthy Miklós Novara gyorscirkálója. – Melyik hajót szeretné legközelebb megépíteni? – A Szent István csatahajót. Hiába ez a legismertebb ebből a korszakból, nekem ez még mindig nincs meg.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.