A szegedi hajómodellező, Hüvös Ferenc az Osztrák-Magyar Monarchia hadihajóit építi előszeretettel. Legalább egy évet tölt el egy modell megalkotásával, legközelebb a legismertebb magyar csatahajót, a dreadnought-típusú Szent Istvánt szeretné megalkotni.– Az, hogy hadihajó-modelleket épít, még önmagában nem meglepő, de miért pont az Osztrák-Magyar Monarchia? – Gyermekként valóban csak a hadihajókat kerestem, később a magyar vonatkozású hadászati vízi eszközöket próbáltam felderíteni. Majd felnőtt fejjel fordultam az Osztrák-Magyar Monarchia nyílt tengeri hadihajói felé. Ekkor ugyanis részben magyar legénységgel szelték a tengerek vizeit. – Mikor adta a fejét arra, hogy meg is szerkeszti a modelleket? – Szerettem volna a hajókat kézzelfoghatóvá tenni, térben is megmutatni. A kutatásaim során rengeteg fotó került elő, de ezek nem mutatják meg eléggé plasztikusan ezeket a hajókat valódi mivoltukban. Amikor az osztrák-magyar haditengerészet – mint a történelmünk egy része – iránt kezdtem el érdeklődni, tervrajzokat kerestem, és megkezdtem az építést 1:100-as méretarányban. Így egymás mellé tehetők, összehasonlíthatók, arányaik is tökéletesen követhetők. – Hogyan talált rá az építéshez szükséges dokumentumokra? – Az első adatok, még az 1980-as évekből származó nagyon szűk szakirodalom részei voltak. Amikor tudatosan fordultam a korszak felé, akkor találkoztam hozzám hasonló lelkes fiatalemberekkel, akik a hajók modellépítési tervrajzait készítették. Ők a magyar, illetve az osztrák katonai archívumokból beszerezték az eredeti tervdokumentációk bizonyos másolatait, és ezekből alkották meg azokat a hajómodell-építési tervrajzokat, amelyek alapján mások modelleket építhetnek. Később én is eljutottam az ausztriai archívumba és mostanra elmondható, hogy az osztrák-magyar hajómodellekre vonatkozó gyűjteményem egyedülálló Magyarországon. A modelljeim a hajókat különböző korszakban jelenítik meg. A hajók színei is mutatják, hogy mire használták őket: a zöldre festettek a partvédelemre szolgáltak 1908 és 1914 között, úgy gondolták ugyanis, hogy így a zöld part hátterébe nagyon jól beleveszik a hajó. A német mintára világosszürkére festett vízi járművek voltak igazán a hadihajók, amelyeket így nehezebben lehetett szemmel észlelni a nyílt tengeren. – Mennyi idő alatt készül el egy hajóval? – A hajó méretétől és bonyolultságától függően 1 és 2 év között gyártom le. A legnagyobb hajóval két és fél évet dolgoztam. Mindent saját kézzel végzek, az árbocszerkezet kialakítása és az apró lövegek megalkotása a legnehezebb. De tudni kell, hogy a monarchia flottájában egyenfegyverzetet használtak, hat-hét fajta volt a fedélzeten. A mintadarabokat elég volt egyszer elkészíteni. Utána különböző öntési technikákkal lehet az apró alkatrészeket sokszorosítani. – Jelenleg is vízre lehet bocsátani a hajókat? – A hajók mindegyike úszóképes, motor és rádiótechnikával felszerelhető. Ma is járok versenyekre velük. Egy évadban hét-nyolc megmérettetésen veszek részt. Szegeden is rendeznek mindig hajómodellező versenyt. Először is az esztétikumot bírálják, majd egy akadálypályát kell teljesíteni. Az egyik legkedvesebb hajóm Horthy Miklós Novara gyorscirkálója. – Melyik hajót szeretné legközelebb megépíteni? – A Szent István csatahajót. Hiába ez a legismertebb ebből a korszakból, nekem ez még mindig nincs meg.