ARC

Operaparadicsom lett Szeged

Operaparadicsom lett Szeged

2008. november 23., vasárnap
Operaparadicsom lett Szeged

Egy hónap alatt öt ország színházának öt operája, tíz előadásban

Fotók: Gémes Sándor

Az elmúlt héten egy nagyszabású gálaesttel ért véget a Mezzo Nemzetközi Operaverseny és Fesztivál a Szegedi Nemzeti Színházban. A verseny minden mozzanatában öt zenés színház működött együtt: a szegedi mellett a New York-i Dicapo Opera Theatre, a gdanski Balti Opera, a német Theater Bremen és a francia Opéra de Rennes. A 125 éves színházunk történetében egyedülálló volt e kezdeményezés. A fesztiválról és az operajátszás jelenéről, jövőjéről beszélgettünk Pál Tamással, a színház első karmesterével.

- Egy olyan páratlan operaszezon indult el az idén, amire lehet, hogy még nem is nagyon volt példa Szegeden.

- Igen, rendkívüli szerencsénk volt nekünk, operásoknak, hogy megkaphatta színházunk a Mezzo operafesztivált és versenyt. Nem emlékszem arra, hogy előfordult volna valaha is, hogy a szegedi színház november hónapban eljátsszon öt különböző produkciót, tíz előadásban, és ebből az egyik -

Francesco Cilea:

Adriana Lecouvreur - a sajátja. Ettől a dolgunk egyszerre lett nehezebb és könnyebb. Könnyebb azért, mert a tennivalók nagy részét átvállalta az Armel produkciós stúdió, másrészt nehezebb lett, mert a Mezzo tulajdonképpen feltérképezte számunkra, hogy hol tart a világ operajátszása, s feltettük magunknak a lécet, ráadásul a saját bőrünkön tapasztaltuk meg a buktatókat is.

Apró bakik: gyenge PR, drága jegy

- A buktatóknál maradva, több kritika is érte a menedzselést. Különböző fórumokon elhangzottak olyan észrevételek, hogy nem volt megfelelő a reklámháttér, illetve drága volt a jegy.

- Ez így van. Ezek olyan gyerekbetegségek, amiket le kell küzdeni, és mindegyik résztvevő félnek meg kell tennie a megfelelő lépéseket. Mi például a jövőben szeretnénk jobban beleadni a saját erőinket a szervezésbe. Most nem volt túl sok beleszólásunk a reklámpropagandába és a jegyeladásba. De más szervezési munkába se kérték ki a véleményünket. Szerintem az iroda pusztán jó szándékból cselekedett így. Azért vállalta a teljes önállóságot, mert nem akarta kiadni a kontrollt a kezei közül, jobban egybe szerette volna tartani a szervezést. Ezekből lehet tanulni. Úgy fogalmazódott meg szakmai körökben a Mezzo körül kibontakozó probléma, hogy viszonylag ismeretlen darabokat, ekkora összegért eladni, ráadásul propagandahibák kíséretében, csakis foghíjas székeket eredményezhetett. A szervező iroda mentségére legyen mondva, hogy ekkora dolgot még magyar művészügynökség nem vitt véghez. Szerintem ők is levonják majd a tanulságot. Operaelőadásokat, ötöt két hét alatt, a díszletek, művészek, a stáb utaztatásával, New Yorkból, Németországból - ilyet még senki nem csinált. A hibáktól eltekintve az iroda munkáját azért levett kalappal el kell ismerni.

- Két bemutató lesz még idén.

- Az egyik a Figaró házassága és

Hector Berlioz

Faust elkárhozása. Kezdem az utóbbival. Ez a mű nagyon benne van abban a vonalban, ami még a Vaszy-időkre jellemző operajátszásnak volt a sajátja, és jó stratégiának bizonyult az évad összeállításánál. Olyan produkciókat kell létrehozni, magas színvonalon, melyek valamifajta hiányt pótolnak, és mégsem idegenítik el sem a nézőket, sem az előadókat a műfajtól. Élen jártunk akkoriban abban, hogy próbáljunk olyan darabokat elővenni, amik régiek, ugyanakkor ismeretlenek is. Így eleget teszünk annak, hogy a közönség szórakozását kielégítsük, és valami érdekeset, újat csempésszünk a színpadra, aminek hírértéke is van. A Vaszy-éra alatt ilyen volt a Nabucco. Az opera szegedi újrafelfedezése után kezdett elterjedni Európában ismét, és akkor vették elő

Verdi

fiatalkori műveit is szerte a kontinensen. A Faust pontosan ilyen igényeket támaszthat. Ismerik, elő is szokták adni, de úgy, mint oratóriumot. Maga Berlioz nevezi drámai legendának művét, viszont ő maga is készített egy operai variánst. Volt ilyen előadás, de nem Magyarországon, és a világban is kevés helyen. A Fausttal nem tévedünk ismeretlen utakra, de mégis újat tudunk bemutatni. A Figaró pedig egyértelműen azt a véleményünket tükrözi, hogy vannak olyan népszerű művek, melyekből szeretnénk minden évben műsorra tűzni egyet-egyet.

Lendületben és egyensúlyban maradni

- Örök dilemma, hogy sikerdarabokat adjanak, vagy kísérletezzen egy színház, új, mélyebb, akár formabontó művekkel is. A szegedi színház, mintha most akár az operába, akár a prózában felvállalná utóbbit.

- Ez egy nagy kockázat. Bele is lehet bukni. Van ilyen és van olyan közönségünk. Egyelőre a felhőtlenebb szórakozást kedvelők vannak többen. És ők is értékesek. Joguk van megkapni a szórakozásukat. A másik, kisebb réteg pedig másra vágyik. Meg kell nyerni az ő kegyeiket is. Ehhez kellenek a személyiségek. Például az öt rendkívül értékes operarendezésünk mellett azért lett

Alföldi Róberté

a legnépszerűbb, mert ő egy olyanfajta személyiség, akinek nagy a vonzása. Ez meghatározó egy színházban.

- Adott olyan új szakmai lendületet az operafesztivál Szegednek, amivel a közeljövő operajátszása új színeket kaphat majd?

- A szegedi produkció rendezője,

Michael Sturm

számos olyan ötletet adott, amivel szinte egyből szimpatizáltunk. Szó van Saarbrückennel való együttműködésről is, és egy olyan érdekes kezdeményezést vezetett fel a rendező, hogy mi lenne, ha azok a színházak, akiknek ugyanaz a tervezője, mint a szegedié, egy vándorprodukciót hoznának létre. A puszta formai ok lenne az ürügy egy európai együttműködésre. Ez egy borzalmasan érdekes dolog. Sturmnak rettentően tetszett a színházunk, társulatunk is. A Mezzo szervezése januártól folyik tovább, azt szeretnének, ha ismét Szegeden lenne a döntő. Már azon is gondolkodtunk, hogy mit adnánk elő, felmerült egy Massenet-opera, persze ebben majd az operaházak közösen döntenek, ők teszik a javaslatokat.

- Képes-e ebben az egyre elbulvárosodott korban az opera kinevelni közönségének utánpótlását? Gondolkodtak-e azon, hogyan szerettessék meg a fiatalokkal e műfajt?

- Gondolkodunk, gondolkodtunk, de eddig nagyon keveset tettünk, eltökélt szándékunk azonban, hogy minél több fiatalhoz eljussunk. A dolog nehéz, rövid idő alatt nem megoldható. Ahol erre nagy figyelmet fordítanak, ott ez egy hosszú program, ami nagyon sok részből áll. Nem könnyű a színházba csalni a fiatalokat. Különös műfaj ez, hiszen a kapaszkodói irracionálisak. A prózában ugye van egy fogalmi mag, amit persze nem egyféleképpen, de mindenki különösebb nehézség nélkül megért. Kimondok egy mondatot, és ha magyarul hangzik el, akkor a nézők kilencvenkilenc százaléka érti. Az operánál nehezebb. Sokszor a szöveget nem is lehet érteni. A zenei hatás, a motívumok, a hangulat segít. De lehet, hogy egy díszlet fogja meg a nézőt. Ez egy olyan város, aminek rengeteg a kapuja. Bemegyek egy mellékutcába, és az elnyeri tetszésem. Következő alkalommal egy másik vonz majd. És eljön az a pillanat, amikor a főteret is megpillantom.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.