Bánvölgyi László negyvenhat éves szobrászként annak a fiatal szegedi generációnak a tagja, mely Fritz Mihálytól, Kalmár Mártontól sajátította el a szobrászat alapjait. A Tömörkény István Gimnázium és Művészeti Szakközépiskolában letett érettségi vizsgák után a Magyar Képzőművészeti Főiskola kőszobrász-restaurátor szakán szerzett diplomát, hogy aztán visszatérjen a gyökerekhez. Restaurátorként Csongrád megye művészi értékeinek ad új életet, szobrászként a történelemnek teremt emlékeket.
- Említene néhány nagyobb munkát, melyeket felkeresve az olvasó tapintható valóságban is találkozhat művészetével?
- Szegeden a Szent István téri Pálfy-Budinszky Endre-szobrot készítetem, és az MTA Szegedi Területi Bizottsága székházában a bicikliző Einstent, amit épp most öntök majd bronzba. A környező települések közül Bordányban és Zákányszéken láthatóak még alkotásaim, de kicsit távolabb utazva Magyéren, Ajkán és Szentendrén is találkozhatnak köztéri szobraimmal.
Restaurátorként a városban két nagyon fontos mű rekonstrukcióját végeztem. A Dóm téri Szentháromság-szoborcsoport újult meg kezeim alatt, valamint a „lófara", azaz a III. Honvéd Huszárezred-emlékmű. De a „forrás" és „fürdőzés" allegorikus szobrainak a restaurálásán is én dolgoztam, melyek a meseszép Anna fürdő bejáratát őrzik. A megyét tekintve megemlíteném még a makói Kossuth-emlékművet és az első világháborús emlékművet.
-
Hogyan kap munkát, „megrendelést" egy szobrász?
- Általában felkérés vagy pályázati úton találnak meg a feladatok. Egyrészről, mint minden szakmában itt is fontos a hírnév, a jó referencia. A felkéréses munkákat így kapja meg az ember. Ahol már lerakta a névjegyét egy szép művel, ott szívesen látják máskor is. A környező kisebb települések dísz- és emlékérmeit ilyen felkérés alapján készítettem el. Legutóbb éppen Öttömös díszpolgári címének emlékplakettjét. A nagyobb pályázati munkákra természetesen én is beadom a terveimet. Itt vagy nyerek, vagy nem...
-
A Dömötör-díj kisplasztikájának pályázatán az ön munkája bizonyult a legjobbnak.
- Két évvel ezelőtt a Pálma Reklámstúdió pályázatot írt ki a Dömötör-díj szobrának elkészítésére. Idén volt a tízéves évforduló, és a stúdió új koncepciója szerint háromévenként szeretné megújítani ezt a díjat. Tehát most három évig az én alkotásomat vihetik haza a szegedi színházi élet kiválóságai. -
Mesélne magáról az alkotásról is?
- A megrendelő részéről annyi megkötés volt, hogy valahogy jelenjen meg Szent Dömötör alakja. Én úgy formáztam meg a szentet, hogy a karjaiban tartja a Dóm téren álló Dömötör-tornyot, Szeged legidősebb középkori épületét. Szent Dömötör alakja - aki lándzsát tart kezében - pedig a régi barokk templom homlokzatának a szobrára emlékeztet.
Igen, harminc szobrom látható a múlt héten Vajdahunyad várában, a Mezőgazdasági Múzeum gyönyörű csarnokában megnyílt kiállításon. Három képzőművész tárlatát tekinthetik meg itt az érdeklődők július végéig. Harsányi Zsuzsa festőművész gyönyörű pasztellképei mellett Tóth József fafaragásai alkotnak izgalmas elegyet szobraimmal.
- Jelenleg milyen munkákon dolgozik?
- A Hadtörténeti Múzeumba fog kerülni egy matrózszobrom, a flottilla 160 éves évfordulója alkalmából. És amint azt már említettem, a biciklizős szobrom - aminek a teljes címe Albert Einstein, California 1913 - készítem elő bronzöntésre. Ezt a munkámat a kilencvenes években avatták fel, és poliészter műgyantából készült, amit az idő egy kicsit megviselt. A bicikli eredeti, nagyapámé volt, természetesen bevontam időtálló anyaggal. Most épp a szilikonformát veszem le a nagy tudós alakjáról, melynek a segítségével elkészítem a gipszformát, amit a műveletek során a viasz pozitív forma követ, és már mehetünk is a bronzöntőhöz.
-
Nem biztos, hogy a munka minden fázisát megértettem, viszont nagyon érdekelne az anyagi folyamatokat megelőző állapot. Az ötlet, az ihlet.
- Minden szobromnak van története! Persze más az, amikor konkrét elképzelések megvalósítására kérnek fel. Ezt történt például Ajkán, ahol miután megszűnt a bányászat, szerettek volna a védőszentjükről, Szent Borbáláról egy szobrot. Itt utána kellett néznem, hogy milyen módon szokták ábrázolni, milyen attribútumokkal jelenik meg stb. Az Einstein- szobornak viszont egyedi a története. Amikor hat évet Pesten éltem, egy időben komoly dilemmáim támadtak jövőmmel kapcsolatban. Beleszerettem ugyanis a csillagászatba. Könyveket vásároltam, előadásokra jártam. És akkor került néhány Einstein-monográfia is a kezembe, amelyben találkoztam egy biciklizős fotóval. Ez inspirált a szobor megalkotásánál.
Használok élő modelleket, fotókat, terveket is. A csillagjegyek sorozatomat nagyon komoly tervek előzték meg. Nem akartam, hogy mindennapi legyen. Ezért nyúltam a mitológiához. A bika zodiákus megformálásában például Europé elrablása jelenik meg. E sorozatban használtam a sellő, a faun, az unikornis alakját is.
-
Megjelent önről egy könyv, melyben Tóth Attila arról ír, hogy munkásságában jó érzékkel jelenik meg a klasszikus formavilág és a szabadon engedett fantázia, a szimbólumok világa.
- Mindenkinek van egy reális, kifelé megjelenő és egy belső, lelki világa. Ez a csoda maga az ember. A testemen belül, bennem gondolatok, érzések ezrei cikáznak, ami senki más számára nem látható. Anyagtalan, szellemi és lelki. A szobraim megőrzik külső alakjukat, de köréjük építem ezt a belső világot is.
-
Ahogy lapozgatom könyvét, az egyik emlékműből szinte sugárzik, amit az előbb említett. A magyéri világháborús emlékműre gondolok.
- Igen, az első és második világháborús emlékmű... Két tíztonnás kapu egymással szembe rakva, az egyik az első, a másik a második világégés emlékműve. A háborúkban elhunytak nevei a megfelelő kövekre vannak rávésve. Két kis angyalka köti össze felül e köveket, és egy halotti leplet tartanak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.