Németországban gond lehet a gázellátással, ha kemény lesz a tél

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Klaus Müller, a szövetségi közüzemi hálózati felügyelet (Bundesnetzagentur) vezetője a Handelsblatt című üzleti lapban közölt interjúban kiemelte:

továbbra sem lehet tudni, hogy sikerül-e átvészelni a fűtési szezont a földgázellátás korlátozása nélkül, mert legfeljebb másfél hétre lehet előrejelzést készíteni a fogyasztásról.

Ez elsősorban az időjárási előrejelzések bizonytalanságából fakad. Ugyancsak fontos tényező az időjárással összefüggésben a háztartások fűtési fogyasztási magatartása és a szomszédos országok, főleg Franciaország és Lengyelország ellátási helyzete.

Mindhárom tényező igen bizonytalan, alakulása nehezen jelezhető előre, ezért a gázhiány fellépéséről csak akkor lehet tudomást szerezni, ha már “feltartóztathatatlan”

– fejtette ki Klaus Müller.

Mint mondta, az ellátási helyzet hullámszerű alakulására lehet számítani, vagyis “gázhiány keletkezik hol itt, hol ott, esetleg egész Németországban, aztán elmúlik, majd visszatér”.

Hozzátette: nem lehet felmérni, hogy melyik térségben léphet fel először hiány, az viszont biztos, hogy “ha nagyon hideg lesz a tél, akkor bajban leszünk”. Ugyanakkor a gáztározók magas töltöttségi szintje révén lehet “időt nyerni”, felkészülni a nehézségekre.

Elmondta, hogy az utóbbi hónapokban kifejlesztettek egy platformot, amellyel októbertől napi szinten követhető a 2500 legnagyobb ipari fogyasztó földgázfelhasználása. Ezekre a vállalatokra jut az ágazat fogyasztásának csaknem kétharmada, 64 százaléka.

A lakossági földgázfogyasztásról még kevés az adat, mert éppen csak kezdődik a fűtési szezon. Mindenesetre az utóbbi napokban “nagyobb volt a gázkiáramlás, mint reméltem”, és ez a meleg és a magas üzemanyagárak miatt “nagyon meglepett” – emelte ki a Bundesneztagentur vezetője, hozzátéve: a magyarázat az lehet, hogy a tulajdonosok, bérlők, ingatlankezelők még nem foglalkoztak a fűtési rendszer beállításával, vagyis még minden ugyanúgy működik, mint tavaly ősszel, ami azt jelenti, hogy egy bizonyos hőmérsékletnél reggel automatikusan elindul a fűtés.

Ez “figyelmeztető jel, valaminek sürgősen történnie kell” – mondta a hatóság vezetője.

Hangsúlyozta, hogy ugyan továbbra is a földgázhiány elkerülésére összpontosítják erőiket, felkészülnek “a lehető legrosszabb esetre”, a fogyasztás korlátozására is. Az úgynevezett védett fogyasztók, köztük a háztartások elsőbbséget élveznek az ellátásban, a vállalatok esetében pedig az az alapelv, hogy a korlátozás a lehető legnagyobb mértékben javítsa az ellátási helyzetet és a legkisebb kárt okozza. Mint mondta, “világos, hogy a piacgazdasági modellt nemigen tudjuk helyettesíteni”. Nehéz döntések mindig lesznek, mindenkinek kedvező döntést pedig nem lehet hozni hiány közepette – mondta Klaus Müller.

Németországot azért fenyegeti földgázhiány, mert az eddigi legnagyobb szállító, Oroszország visszafogta exportját, annak ellenére, hogy a területet nem érintik az Ukrajna elleni háborúja miatt elrendelt európai uniós büntetőintézkedések.

A Bundesnetzagentur csütörtöki kimutatása szerint a Németországba irányuló orosz gázszállítás továbbra is igen jelentősen elmarad az utóbbi években megszokott szinttől.

Így teljesen leállt a szállítás az Oroszországot Németországgal összekötő Északi Áramlat-1 vezetéken, amelyen június elején még 1800 gigawattórának (GWh) megfelelő mennyiség érkezett napi szinten.

Az Ukrajna-Szlovákia-Csehország útvonalon érkező orosz gáz mennyisége nagyságrendekkel csökkent a június eleji 600 GWh-hoz képest, a német-cseh határon fekvő Waidhaus mérőállomáson regisztrált adatok szerint a 200 GWh-t sem éri el.

Ugyanakkor a felkészülés a fűtési szezonra így is halad, a tározók töltöttsége 88,49 százalékos a csütörtöki mérések szerint. Ez jóval nagyobb a tározók üzemeltetéséről szóló gazdasági miniszteri rendeletben rögzített mértéknél. A rendelet szerint október elejére 85 százalékra, november elejére 95 százalékra kell feltölteni a tározókat.

Előző sztori

Teljessé vált a tram-train flotta, megérkezett az utolsó jármű is

Következő sztori

Lemondott a svéd miniszterelnök