Még ma cseréltesse le nyári gumiját!

Cikkünk frissítése óta eltelt 9 hónap, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Bár az ősz olykor még a szebbik, napos arcát mutatja, a szegediek is megtapasztalhatták már komorságát, zordságát. Vannak ugyan napok, mikor még fürdőzhetünk a napsütésben, de az éjszakák már hidegek, a csapadék pedig lassan a mindennapok részévé válik. A télikabátok előkerültek és bizony a téli gumit is ideje felszereltetni az autónkra.

Amikor a napi középhőmérséklet tartósan +7 fok alá csökken, akkor tanácsos a téli gumikat felszereltetni. Nem kell, sőt, nem is szabad megvárni a havazást, hisz a téli gumi nem csak hóban teljesít jobban, mint a nyár. Hanem most, a hideg aszfalton is. A nyári gumi használata télen nagyon kockázatos, mégis sokan vannak olyanok, akik télen is nyári gumival vezetnek.  Bár évről évre nő azok száma, akik téli gumira váltanak, egyes felmérések szerint az autósok húsz százaléka nyári abronccsal indul útnak a téli időszakban is.

Mínuszok és pluszok

Azt, hogy mikor kell téli gumira váltani, hőmérsékletfüggő. A nyári gumik ugyanis plusz 7 fok alatt rosszul teljesítenek, ez alatt viszont a téli gumik teljesítenek jól, azaz megőrzik rugalmasságukat, jól tapadnak és nem válnak merevvé még a legkeményebb mínuszokban sem. Aki a nyári gumival szeretne spórolni télen, gondoljon arra, hogy a két szett ára között nincs nagy különbség, a két szett élettartama pedig kétszer annyi. Ráadásul ha nyáron téli, illetve ha télen nyári gumival autózunk, akkor bizony csökken a gumik élettartama – írja az autotire.hu autógumi kereskedői.

Magyarországon ugyan nem kötelező a téli gumi használata, több környező országban igen. Ausztriában, Romániában jeges vagy havas úton és Szlovéniában, Szerbiában is kötelező a használata. Téli gumival nem csak a havas, nedves úton biztonságosabb a vezetés, hanem a száraz útfelületen is. Hogy miért?

Ég és föld

A téli és nyári abroncsok anyagösszetételükben és mintázatukban is teljesen mások. A nyári gumik kisebb szilikatartalma miatt keményebb, ami a magas hőmérsékleten kifejezetten előnyös, a hidegben viszont a gumi merevvé, rugalmatlanná válik, így a tapadása sem lesz megfelelő, nem beszélve az irányíthatóságról. Ezzel szemben a téli abroncs szilikatartalma magasabb, ennek köszönhetően a nagy hidegben sem válik merevvé a gumi, megőrzi rugalmasságát, jól tapad.

De nem csak a futófelület anyaga, a téli és nyári abroncsok mintázata is teljesen eltérő. A nyári abroncsok sekélyebb mintájúak, a téliek mély bordázata teszi lehetővé a víz és a latyak elvezetését. A mélység mellett a mintázat is sokat számít, a téli abroncsok futófelületének lamellázata úgy van kialakítva, hogy a jeges és havas úton is kapaszkodjon az abroncs. A nyári gumi erre nem képes.

Mégis sokan vannak olyanok, akik nem váltanak. Ezzel pénzt nem spórolnak, sőt, hosszú távon még több is lehet a kiadásuk. Gondoljunk csak arra, hogy a nyári gumi télen sokkal jobban kopik és az autó nyári gumival több üzemanyagot is fogyaszt.

Nem érdemes tovább várni és nem érdemes gondolkodni sem. Itt az ideje a téli gumik felszerelésének. Nem csak a saját, hanem a többi közlekedő biztonságáért.

(Támogatott tartalom!)

Előző sztori

A felfedezők legpatinásabb amerikai kitüntetését is megkapta Karikó Katalin

Következő sztori

Újabb igénylői kör pályázhat a falusi csok támogatásaira