ABS, balesetek millióit előzte már meg

Több mint negyven éve jelent meg az ABS, azaz a blokkolásgátló rendszer, amit 1978-ban szabadalmaztattak. Az első blokkolásgátlók a repülőgépekben jelentek meg, hiszen itt nagy problémát jelentett a fékezés a nagy terhelés és a súrlódás miatt. Négy szelep, egy kuplung és két forgó tárcsa – mindössze ennyiből állt.

Az autóipari mérnökök a 20-as években felismerték, hogy az autó kerekét állóra fékezve a jármű irányíthatatlanná válik, és más 1928-ban született is rá megoldás: egy mechanikus blokkolásgátló. Öt évtizednek kellett eltelnie ahhoz, hogy megszülessen az elektromos ABS mai formájában.

Az ABS is meghibásodhat olykor, az ehhez szükséges alkatrészek, mint például a vezérlő különállóan is megvásárolható, ebben a Fékmester autóalkatrész webáruház szakemberei lehetnek a segítségünkre. De hogy hogyan is működik az elektromos ABS, a rendszer, ami milliók életét mentette már meg, ami egyébként hazánkban az új autók kötelező része 2004 óta?

Megőrzi az irányíthatóságot az ABS


Az ABS szenzora méri a kerék sebességét, a jeladó pedig vizsgálja, hogy hogy forog a kerék, erről pedig tájékoztatja a vezérlő elektronikát. Ha a kerék sebessége hirtelen és radikálisan lecsökken, akkor az ABS beavatkozik, megakadályozva hogy a kerék megálljon. Így marad az autó irányítható.

A ráfutásos balesetek különösen télen, a csúszós úton következnek be. Amikor az útfelület havas, jeges, latyakos, nagy a kockázat, nagyobb a veszély. Ilyenkor akár centimétereken is múlhat a baleset, kiemelt szerepe van tehát a fékek állapotának, és az ABS-nek. Az ABS csökkenti a fékutat, és szabályozza a fékezés közben fellépő erőket, segíti az optimális fékhatás elérését.

Az ABS-szel tehát rövidebb fékút érhető el, ezen kívül jobb tapadás és jobb kormányozhatóság. Nem utolsó sorban az abroncsok jobban állják a kopást. Nem is kérdés, hogy mennyi előny származik a használatából. Az ABS fékrendszerek hidraulikus egységből, ABS-szelepből és jeladóból állnak, ez utóbbi határozza meg a fékek felengedésének ütemét, figyelembe véve a kerék forgássebességét. Ha valamelyik rész meghibásodik, az ABS-visszajelző világít, ideje szervizbe vinni az autót.

Szűrőcserével a hosszabb élettartamért

Ha valami meghibásodik, akkor egyértelmű, hogy cserélni, javítani szükséges. Vannak azonban olyan dolgok, melyeket időről időre érdemes kicserélni, ilyenek például a különböző szűrők. A Mann filter több évtizedes tapasztalattal van jelen a filterek piacán, nem csak az autóipar számára gyártanak, hanem a mezőgazdaság és építőipar számára is.

A Mann filter széles körben és nem csak az autóiparban használt. De hogy melyek azok a filterek, melyeket rendszeresen cserélni kell? Például a pollenszűrő, ami kiszűri a levegőből az allergén anyagokat és megakadályozza a baktériumok bejutását a járműbe. Az üzemanyagszűrő, a levegőszűrő és az olajszűrő nagyon sokat segít autónk állapotán, ha ezek rendben vannak, azzal megnövelhetjük az autó élettartamát. Az ABS remek találmány, de az is fontos, hogy a szűrők jó állapotban legyenek.

(Támogatott tartalom!)

Előző sztori

Fizetős lesz az Aldi-parkoló Szegeden

Következő sztori

Továbbra is késésekre kell számítani a szegedi vasútvonalon