Az évek során már többször is előkerült a fiókból a Szegedet Szabadkával összekötő vasútvonal rekonstrukciójáról és fejlesztéséről szóló terv, és úgy tűnik, lassan beérni látszik a többéves várakozás gyümölcse: a csütörtöki Magyar Közlönyben számos fontos kormányzati döntés mellett erről a projektről is hírt adtak.

A történelmi vasútvonal
A két várost összekötő vasúti pályát még a tizenkilencedik század második felében adták át. Kisebb-nagyobb megszakításokkal egészen 2015-ig üzemelt a vonal, hol személy, hol teherszállításra. Az akkori év menekülthulláma miatt azonban fenntarthatatlanná vált a szakaszon bármiféle vasúti közlekedés, ugyanis illegális bevándorlók tömegei használták a síneket kijelölt útvonalként.
Magyarország és Szerbia kapcsolatában több szempontból is kiemelt szerepet tölt be a vonal újranyitása. Nem csupán gazdasági, de oktatási, társadalmi és kulturális A vasút elsősorban a magyarlakta települések összeköttetését erősíti, de az egész térség gazdasági erejére is kedvezően fog hatni a jövőben. – olvasható a Magyar Építők weboldalán.

Szijjártó bejelentette, a Közlöny pedig lehozta
A külgazdasági és külügyminiszter egy júniusi sajtótájékoztatón jelentette be, hogy akár már 2022-ben megnyithatják majd a Szeged-Szabadka vonalat az utasforgalom előtt.
A vasútvonal felújításával a két város és a két térség közelebb kerül egymáshoz, és 40 perc alatt el lehet majd jutni egyik városból a másikba.
-fogalmazott Szijjártó Péter. A szakasz felújítása egyébként egészen Bajáig fog elnyúlni és számos határmenti települést is érint. Az elkészült pályán akár 160 km/órás sebességgel is tudnának haladni majd a vonatok, sebességkorlátozásuk azonban 120 km/órás lesz.
A projekt megvalósítása
Már 2020-ban rábólintottak a tervekre, októberben Lázár János, a Szeged–Szabadka–Baja-vonal kialakításának koordinációjáért felelős kormánybiztos azt nyilatkozta, hogy a magyar és a szerb kormány is engedélyezte a beruházást, a hazai szakasz felújítása pedig várhatóan idén kezdődik el. A kormánybiztos azt mondta, hogy
A projekt Szerbia és Magyarország területét érintő vasútvonal fejlesztését célozza, a közel 100 kilométer hosszú vasútvonal a két ország határterületeinek fontos városai között teremt közvetlen kapcsolatot.
A magyar oldalról megbízott cég, a TRENECON Kft. a tervezés részeként készített egy részletes megvalósíthatósági tanulmányt a Szeged-Röszke-Horgos-Szabadka (Subotica)-Csikéria-Bácsalmás-Baja vasútvonal kialakítására. A tanulmányterv módszerei magába foglalták a forgalomszámlálást és a helyzetértékelést is, amely vizsgálatok alapján a várható forgalom alakulását becsülték meg egy modellezés segítségével.
Szerbiában a tervezést az ottani Ces.COWI nevű vállalat végezte a magyar TRENECON Kft.-vel konzorciumi együttműködésben közbeszerzés alapján.
Több tízmilliárdos beruházás
A kormányrendelet, ami a csütörtöki Magyar Közlönyben lett közölve részletezi a beruházás anyagi oldalát is. A projektet egyelőre a kormány fogja finanszírozni a saját költségvetéséből, amíg Brüsszel nem jut dűlőre a helyreállítási alap ügyében. Idén 13, jövőre pedig közel 28 milliárd forintos összeget pumpálnak majd a vasútfejlesztésbe. A kivitelező a budapesti V-Híd Építő Zrt.
Magyar Építők, Magyar Közlöny, trenecon.hu