Több, mint egy éve tört ki a koronavírusjárvány, amihez alkalmazkodnia kellett az oktatásnak is. Ez leterhelte a diákokat, a szülőket és a tanárokat is egyaránt – mentálisan is. Nemzetközi felmérések és kutatások mutatják be, hogy a fiatalok nehezen küzdenek meg a járvány miatt megváltozott életkörülményükkel.
Minden ötödik gyermek szorong és boldogtalan – derül ki a derült ki az Európai Bizottság kezdeményezte, öt gyermekjogi szervezet (UNICEF, a ChildFund Alliance, az Eurochild, a Save the Children és a World Vision) által indított online felmérésből.
Több mint tízezer 11-17 év közötti gyermek és fiatal vett részt Európán belül (köztünk Magyarországon is) és kívül a kérdőív kitöltésében. Az UNICEF Magyar Bizottság Alapítvány korábbi közleménye szerint a fontosabb megállapítások között van, hogy bár a gyermekek kétharmada boldog az iskolában, azonban a válaszadó 17 évesek 80 százaléka érzi úgy, hogy az oktatás nem készíti fel őket a jövőre.
A közleményben azt is írták, hogy
A koronavírus-járvány a stressz és a bizonytalanság felé taszította a gyerekeket Európában és a kontinensen kívül is.
A jelenlegi helyzet számos diáknak fellélegzés is lehet, akik egyébként egy mérgező osztályközösségben töltötték a mindennapjaikat. Az UNICEF közleménye is kitért rá: az öt gyermekjogi szervezet által készített felmérés egyik megállapítása, hogy a gyermekek harmada tapasztalt diszkriminációt vagy kirekesztést.
A társas szocializáció fontos időszaka a fiatalkor, így a korcsoport izolációja kifejezetten negatívan hat az érintettek hangulatára és pszichológiai jóllétére. A helyzetből fakadó kétségbeesés, a biztonság és a kontroll hiánya szorongáshoz vezethet.
Nem beszélve arról, hogy a megnövekedett otthon töltött idő együtt jár a megnövekedett online térben eltöltött idővel, ezáltal az online elszenvedhető sérelmek lehetősége is jelentősen megemelkedett.