Gazdaság

Gazdaság: jóval az országos átlag alatt teljesít Csongrád

Gazdaság: jóval az országos átlag alatt teljesít Csongrád

2019. április 18., csütörtök
Gazdaság: jóval az országos átlag alatt teljesít Csongrád

A legkisebb mértékben a Dél-Alföldi régióban nőtt az ipari termelés 2019 februárjában a tavalyi év azonos hónapjához viszonyítva. A Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara álláspontja szerint az ipari mutatószámok javulásához elengedhetetlenek a nagymértékű ipari beruházások is, amelyek jelenleg még váratnak magukra.

Az ipari termelés minden régióban nőtt februárban az előző év azonos időszakához képest, országos átlagban 5,2 százalékkal. Legjobban Budapest régió teljesített (9,9 százalék), míg a legrosszabbul a Dél-Alföldi régió, amely mindössze 1,5 százalékos bővülést tudott elérni – olvasható a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) április 12-én megjelentetett

gyorsjelentésében

. Az összegzésből a többi között kiderül, a feldolgozóipari termelés közel egyharmadát adó járműgyártás kibocsájtása 10 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit. A megfigyelt feldolgozóipari ágazatok összes új rendelésének volumene 5,5 százalékkal nagyobb volt a 2018. februárinál. Az új belföldi rendelések 6,4, az új exportrendelések 5,4 százalékkal nőttek. Az összes rendelésállomány február végén 8 százalékkal meghaladta az egy évvel korábbit. Ezekről az adatokról nem áll rendelkezésre régiós vagy megyei bontás. Az viszont egyértelműen kitűnik a KSH adataiból, hogy az országos ipari termelés növekedését leginkább a Dél-Alföldi régió húzza vissza. „Az ipari termelés értéke és volumenindexe telephely szerint, havonta”

táblázat is frissült

a statisztikai hivatal internetes oldalán. Ebből kiolvasható, hogy mindössze hat megyében (Zala, Baranya, Somogy, Tolna, Nógrád, Békés) voltak rosszabbak a mutatószámok, mint Csongrádban.

A gyorsjelentés kapcsán Csongrád Megyei Kereskedelmi és Iparkamara megkeresésünkre közölte, „az ipari mutatószámok javulásához elengedhetetlenek a nagymértékű ipari beruházások is, amelyek jelenleg még váratnak magukra. Megyénk gazdaságának jövőjét a gazdaságának sokszínűségében látjuk, amelynek megkerülhetetlen pillére az ipar.”

Hozzátették, szakmai álláspontjuk kialakításakor éves, lezárt, már végleges adatokat, felméréseket vesznek alapul, hiszen az év első feléről érkező hasonló kimutatások kevésbé biztos eredményt mutatnak, ugyanakkor azt írják, a 2017-es KSH-adatok alapján is elmondható, hogy

a bruttó hozzáadott érték összevont nemzetgazdasági ágazatok szerinti megoszlása alapján a Csongrád megyei ipar 22 százalékos eredménye 4,8 százalékkal marad el az országos, míg 12,2 százalékkal a megyék átlagától.

„Gazdasági jövőképünk megalkotásában is hangsúlyos szerepet játszik az ipar fejlesztése, az automatizálás és a robotizáció, valamint a hozzáadott érték vállalkozások tevékenysége során. Kamaránk elnöksége 2019-et a Robotika Évének nyilvánította, az előzőekben leírtak miatt. Ebben az évben igyekszünk szakértők, vállalkozások az oktatás és más szereplőivel is olyan szemléletformálóm rendezvényeket, előadásokat szervezni, amely akár jó gyakorlatok átadásával is elősegítheti a megye gazdasági szereplőinek alkalmazkodását az Ipar 4.0 által támasztott kihívásokhoz” – olvasható a kamara közleményében.

Botka László, Szeged polgármestere januárban meglepő kijelentést téve azt mondta, ha nincsenek jelen nagy multik, akkor csődbe sem tudnak menni Szegeden, így pedig senki nem veszítheti el az állását. Ez a konklúzió nemcsak a szegediek körében megosztó, hanem olyan gazdasági szakemberek sem értenek ezzel maradéktalanul egyet, akik napi szinten a szegedi gazdasági helyzettel foglalkoznak. Nemesi Pál, a Ferroép Zrt. vezérigazgatója, valamint a szegedi Kereskedelmi és Iparkamara vezetője szerint a nagyvállalkozások nélkül ellehetetlenülnek a kis és középvállalkozások is. „A nagy vállalatok tudják biztosítani például a stabil piaci részvételt, de a termelés versenyképes, hatékony biztosítása elképzelhetetlen kis- és középvállalatok nélkül” – mutatott rá.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.