Közélet

Szegedi gyógyszerfejlesztő cég törhet be Amerikába

Szegedi gyógyszerfejlesztő cég törhet be Amerikába

2019. március 25., hétfő
Szegedi gyógyszerfejlesztő cég törhet be Amerikába

Letoha Tamás kutatóorvos vezetésével írja sikertörténetét a szeged Pharmacoidea Kft. A családi háttérből finanszírozott cég évek óta dolgozik együtt gyógyszergyártókkal, hogy például az Alzheimer-kórra keressenek ellenszert. Most a cég arra készül, hogy az amerikai piacot hódítsa meg étrend-kiegészítőivel – számolt be a Portfolio.

A gyógyszerfejlesztő cég egyik alapítója, Letoha Tamás 2014-ben Az év példaképe elismerést vehette át olyan sejtbeviteli mechanizmus azonosításáért, aminek szerepe lehet olyan betegségek kezelésében, mint az Alzheimer-kór. A Pharmacoidea egyik terméke, a Night Rider fantázianevű étrend-kiegészítő kóladiót, feketeáfonya-kivonatot, gingko bilobát, ginsenget és vitaminokat tartalmaz. Az elnevezésnemcsak célközönségét - az éjszakai sofőröket - szólítja meg, de nyilvánvalóan erős popkulturális utalással is bír. A cégnél azonban nemcsak az autósokra gondoltak, portfóliójukban közel harminc fajta étrend-kiegészítő található, aszerint kategorizálva, hol gyakorol jótékony hatást: immunrendszer, keringési rendszer, anyagcsere.

"Ez egy logikus leágazás volt: ha már a világ vezető gyógyszergyártóival fejlesztési projekteket valósítunk meg, akkor legyen egyfajta gyógyszergyári fílingje a cégnek, és gyártsunk mi is, ha gyógyszert nem is tudunk, mert ahhoz kevés volt az indulótőkénk, de legalább gyógynövényalapú termékeket" – mondta a gazdasági portálnak Letoha.

"Akadémiai kutatóként az érdekelt, hogyan lehet a sejtekbe célzottan bejuttatni különböző fehérjemolekulákat. Olyan specifikus fehérjemolekulákról beszélünk, amelyek egy adott célpontra rendkívül célzottan hatnak, például képesek befolyásolni olyan élettani folyamatokat, mint például a gyulladás válasz vagy a rákos sejtek terjedése. A világ gyógyszerfejlesztése abba az irányba halad, hogy a megfelelő hatóanyagot a sejteken belül juttassa célba, csakhogy ezt nagyon nehéz anélkül megtenni, hogy az ne sérüljön. Erre volt sok próbálkozás, ígéretes kutatás, ismert volt az is, hogy léteznek olyan hatóanyagok, amelyek ki-be járnak a sejtekbe, és ha hozzájuk kötünk egyéb hatóanyagokat, nagyon szépen be tudják azt vinni a sejt belsejébe, hogy ott kifejtse hatását. Viszont azt nem igazán tudták, hogy mi ez a mechanizmus" – mondta a kutatóorvos, aki komoly tudományos munkában vesz részt, hiszen például az Alzheimer-kór megelőzéséhez szükséges hatóanyagok keresésén dolgoznak együtt gyógyszergyártó cégekkel.

"Ez nem olyan, mint egy akadémiai kutatás, aminek a célja az ismeretanyag publikálása, hanem hogy gyógyszer legyen a végén"

– mondta Letoha, aki vázolta is ennek folyamatát: leszerződnek egy konzorciummal egy ötéves projektre. Ha ezalatt sikerül egy gyógyszercélpontot azonosítani, akkor jön a gyógyszergyár, és azt mondja, hogy akkor most itt megállunk, és megvizsgáljuk, hogy ezt hogyan tudjuk felhasználni a gyógyszerfejlesztési célokhoz. Ha ígéretesnek találják, akkor először iparjogi védelem alá veszik. "Egy gyógyszergyár nem fog egymilliárd eurót fektetni egy gyógyszer fejlesztésébe, ha annak nincs iparjogvédelmi oltalma. Az pedig csak akkor jöhet egy célmolekula esetében, ha szabadalommal le van védve" – magyarázta Letoha. Ezután jön az engedélyeztetés folyamata, ami évekig is eltarthat. Ha pedig végül a gyógyszertárakba kerül a termék, a Pharmacoidea royalty díjat kap. Letoha ugyanakkor hozzátette, hogy őt elsősorban nem az érdekli, hogy szintetikumokkal vagy természetes hatóanyagokkal dolgozik-e, hanem az, hogy megértsen egy élettudományi problémát – mint az Alzheimer-kór, vagy bármilyen másik betegség kifejlődésének mechanizmusát – és ez alapján azonosítsanak olyan gyógyszerjelölteket vagy molekulákat, amelyeknek a modulálásával a betegség valamilyen szinten kezelhető.

"Az anyagi korlátokra tekintettel gyógyszert nem tudunk önállóan fejleszteni, mert ahhoz óriási tőkére van szükség. Fokozatosan felépítettünk egy étrend-kiegészítő termékcsaládot, aminek a bevételéből tudtuk finanszírozni a cég működését. Ennek a növekedésével egyre feljebb tudunk menni, egyre nagyobbat tudunk álmodni. Nem az a célom, hogy egész életemben csak étrend-kiegészítőket gyártsak, de ez egy jó eszköz volt arra, hogy a céget egy saját termékportfólióval és gyógyszergyári jellegű, erőteljes kutatás-fejlesztés mellett egy saját termékcsaláddal is rendelkező céggé tudjam fejleszteni" - mondta.

Az étrend-kiegészítő termékportfólióra több érdeklődés is érkezett amerikai partnerektől, így megkezdődött a tengerentúli piacralépés előkészítése: a csomagolás, címkézés már megvan, azonban sok másnak is meg kell felelni. "Az adott kereskedelmi lánc nem fog ott vámoltatással foglalkozni, ahhoz létre kellett hozni egy kinti lerakatot, ami továbbítani fogja a termékeinket a nagykereskedelmi lánc felé. Ez nem volt egyszerű, meg kellett felelni FDA (Federal Drug Administration) előírásainak. Például az amerikai vitamindózisok sokszor mások, mint az európaiak." Letoha szerint, ha minden jól megy a Pharmacoidea termékei már idén megjelenhetnek az amerikai boltok polcain is.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.