/

A Ruben Brandt, a gyűjtő egy pörgős és látványos akciófilm

Cikkünk frissítése óta eltelt 2 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Nem véletlenül nem neveztem a Ruben Brandt, a gyűjtő című animációs filmet rajzfilmnek a címben, ugyanis ez inkább akciófilm, mint egy mese.

A szegedi közönségnek az a szerencse jutott, hogy még a premier előtt megtekinthették a filmet, utána pedig az alkotókkal is találkozhattak és beszélgethettek a Belvárosi Moziban. A film vetítése után az alkotók többek között azt is elárulták, hogy még maga a rendező sem egyszerű animációként gondol a végső műre.

„Ez inkább egy film, ami animációs módon készült.”

– vélik a Ruben Brandt, a gyűjtőről a mozi vászonra álmodói.

Ám nem csupán a pörgős történet az, amiért az animáció inkább felnőtteknek szól. Amellett, hogy a műfaji besorolása hivatalosan thriller, egyéb tényezők is erről árulkodnak.

Szinte megszámlálhatatlan a pop-kulturális és művészettörténeti utalások száma a filmben. Hol a Keresztapa, a Predator, vagy más híres film tűnik fel egy-két képkocka erélyéig, míg máshol, a történet szerves részeként jelentős klasszicista és posztmodern festmények jelennek meg. Ennek kapcsán a film egyik producere, Roczkov Hermina jegyezte meg a közönségtalálkozón, hogy másfél év munka volt csak az, hogy a referenciákra megszerezzék az engedélyeket. Nyilvánvaló tehát, hogy nem gyerekeknek készült a film.

Már a South Park óta tudhatjuk, attól, hogy valami animáció, még nem biztos, hogy gyerekeknek szól. Ez pedig ebben az esetben az utalások mellett még azért is igaz, mert a Ruben Brandt, a gyűjtő még a látványvilágában is olyan, amitől akár még egy felnőtt embert is rémálmok gyötörhetik majd.

Mivel a történet lényegi részét képezik a festmények, nem meglepő, hogy magának az animáció is egyfajta posztmodern festmény világot kapott. Háromszemű, kétfejű férfiak, három mellű nők, és egyéb torz alakok ütik verik és gyilkolják egymást a vásznon. Mindezt egyébként úgy, hogy az erőszak nem válik önkényessé, hanem a művészi mondanivaló mellett tökéletes összhangot teremt a néző számára.

A filmet talán pont ezek miatt tartják többen is esélyesnek arra, hogy a következő Oscar-gálán versenybe szálljon a legjobb animációs film díjáért. Persze az sem elhanyagolható ezen a téren, hogy a filmet Amerikában a Sony Pictures Classics forgalmazza, és hogy az IndieWire is berakt az esélyesek közé. Amennyiben tényleg indul majd a díjért, nekünk magyarok számára izgalmas lesz a 2019-es gála, mert a Ruben Brandt, a gyűjtő mellett valószínűleg a Nemes Jeles László új filmjéért, a Napszálltáért is izgulhatunk majd.

Előző sztori

Elvarázsol a Szentivánéji álom

Következő sztori

Hamilton rajt-cél győzelemmel karnyújtásnyira a vb-címtől

Legutóbbi hasonló cikkek