Közélet

Naponta egy alma, az orvost távol tartja

Naponta egy alma, az orvost távol tartja

2018. szeptember 18., kedd
Naponta egy alma, az orvost távol tartja

Ismét elindult az alma fogyasztást népszerűsítő kampány. A legtöbben a hazait vennék le a polcról, de a pénztárnál az ár dönt.

Minden évben ősszel elindítják az alma fogyasztást népszerűsítő kampányt, melyet az Agrárminisztérium, az Agrármarketing Centrum, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a FruitVeb Zöldség-Gyümölcs Terméktanács közösen vezényel le. Ilyenkor főleg a szuper és hipermarketek zöldség és gyümölcspultjainál vásárlókat szólítják meg.

Az idei akció keretében bevezették a „Fresh cut” almát, amit készre szeletelve emelhetnek le a pultról a vásárlók. Több helyen kóstoltatnak almalevet és almaszirmot, amit aszalással állítanak elő.

A legtöbben a nyers gyümölcsöt fogyasztják

Kevesen esznek almát, de vannak, akik beépítik az étrendjükbe. Ők leginkább a nyers gyümölcsöt fogyasztják, de népszerű még a smoothie formában történő feldolgozás és a préselt almalé is. Nem is gondolnánk, de almalé sűrítménnyel is rengeteg termékben találkozhatunk: a Coca Cola a legnagyobb cég, ami a sűrítmény felhasználja. Az itthon elérhető 25ezer hektár alma termőterület nem minősül rossznak, mégsem tudunk „alma nagyhatalommá” válni vele. Szeged vonatkozásában az alma beszerzésre csak a helyi piacokra, és szupermarketekre tudunk hagyatkozni, ugyanis a helyi almatermelő terület 100 hektár alatt van.

A probléma mélyebben gyökerezik

Nem azért nem fogyasztunk almát, mert nem finom, hanem mert drága. Főleg a hazai. Az import almát már sokkal olcsóbban tudjuk leemelni a boltok polcairól. Már nem csak Franciaország, az USA, vagy Lengyelország hagy le minket ipari alma termelésben, de az ajtóban áll Moldova vagy Ukrajna, akik az elmúlt években sokat tettek azért, hogy fejlődjenek.

„A magyarországi kiöregedő almatermelő generációt már nehéz rávenni bármilyen változtatásra. Bele vannak fásulva a munkába, és alig várják, hogy megszabaduljanak a földjeiktől, mert egy betakarítási időszak felér egy idegösszeomlással, az előbb említett munkaerőhiány miatt.” – fejtegeti a problémát Hunyadi István, a FruitVeb Zöldség-Gyümölcs Terméktanács szakmai igazgatója.

A termelők elavult eszközöket használnak, és legalább 20-25 évvel le vannak maradva az Európai Uniós normákhoz képest. A magyarok, minden munkálatot, kezdve a növényápolástól a betakarításig, kézi erővel akarnak megoldani. Ember azonban nincs a munkára, és ha talál is olyat a termelő, aki elvállalja, nem igazán szeretnek dolgozni a munkavállalók. A megoldás a támogatási rendszerek átszervezése lenne. Most ott tartunk, hogy minden támogatás igénybevételével, egy tíz hektárral rendelkező gazda, hektáronként 400 000 forint támogatást tud igénybe venni, ez évenként négymillió forintot jelent. „Nem kellene megvonni a támogatásokat, de csak akkor kellene ezeket a pénzeket kifizetni, ha fejlesztésre is fordítanának a pénzből a termelők.” – húzta alá Hunyadi István.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.