Közélet

A hidegben is hű társunk lehet a kerékpár – Írjuk a legfontosabb tudnivalókat

A hidegben is hű társunk lehet a kerékpár – Írjuk a legfontosabb tudnivalókat

2017. október 27., péntek
A hidegben is hű társunk lehet a kerékpár – Írjuk a legfontosabb tudnivalókat

Szegeden sokan pattannak nyeregbe nap mint nap, járnak kerékpárral iskolába, dolgozni, vagy szolgál munkaeszközükként a kétkerekű jármű. A tél közeledtével – csakúgy, mint a személygépjárművek esetében – ajánlott a biciklit is felkészíteni a megváltozott időjárási körülményekhez igazodva, illetve a kerékpárosoknak sem árt alkalmazkodniuk a hideghez.

„A közhiedelemmel ellentétben a téli kerékpározás egészséges, a biciklis nem fagy rá a járművére és nem fázik meg” – emelte ki kérdésünkre válaszolva

ifj. Csüllög Imre

, a Magyar Kerékpárosklub szegedi területi szervezetének tagja. Elmondta, a kerékpárok láncát télen célszerű gyakrabban olajozni, amennyiben a havas-sós latyak rárakódott a járműre menet közben, akkor azt langyos vízzel leöblíteni hazaérkezés után. Mivel az utak csúszósabbak lehetnek, a tapadás növelése érdekében a gumik nyomása csökkenthető, az ülést pedig ajánlott lejjebb ereszteni a súlypont alacsonyabbra helyezése végett. Így nehezebb lesz tekerni a kerékpárt, viszont a sebességünket a csúszós utakon egyébként is jobb, ha mérsékeljük. „Megfelelő öltözködéssel és vezetési technikával nagyon hidegben és még havas, jeges úton is lehet biciklizni, más kérdés, hogy szánunk-e időt a körülményes öltözködésre. A 20-30 centis friss hóban már nem célszerű bringázni, mert nehéz a közegellenállás miatt, *-*ónos esőnél ajánlott a kétkerekűt félretenni biztonságunk érdekében. Olyankor még gyalog is a füvön, vagy a falat fogva jár az ember, és autót is csak az vezet, aki nem fél, hogy összetörik a járműve. Szerencsére ritkán van ilyen, de balesetből egy is sok” – tette hozzá. Ifj. Csüllög Imre kifejtette, tapasztalatai szerint az utóbbi években telente már többen bicikliznek, mint tizenöt éve nyáron. Ugyanakkor télen megfigyelhetően csökken a kerékpárral közlekedők száma, sok szegedi vált a közösségi közlekedésre, vagy ül autóba a hideg hónapokban. A legrosszabb körülmények között alig pattan valaki nyeregbe, ez ilyenkor meglátszik a városi dugók nagyságán és a levegő szennyezettségének mértékén is. „Aki bringát hajt, menet közben hőt fejleszt, így megfelelően öltözködve nem fázik. Célszerű rétegesen öltözködni, óvva az ízületeket, főleg a térdeket. Erre a célra lehet kapni védőeszközöket, de házi praktikák is segíthetnek, például egy-egy levágott végű zokni. Az sem árt, ha a kabát hosszabb, megfelelően óvva a derekunkat is. Havazásban a pelyhek ellen részecskevédő szemüveget érdemes viselni, beszerezhetőek munkavédelmi boltokban. A keményebb mínuszokban az arcunk sem árt sállal, vagy kendővel védeni, de árulnak erre a célra speciális maszkot is. Minden óvintézkedés ellenére is előfordulhat megfázás, ugyanakkor ez megeshet velünk a megállóban várakozva, vagy az autóból kiszállva is” – ismertette ifj. Csüllög Imre.

A SZEGEDma.hu-nak elmondta, úgy tapasztalja, évről évre javul a hóeltakarítás helyzete a városban, a főbb kerékpáros útvonalakat igyekeznek gyorsan járhatóvá tenni. A mellékutcákban és a külterületi kerékpárutakon viszont csak a fölmelegedés és a Nap segít, ezért ezeken a helyeken a havas, jégbordás felületekkel számolni kell. Ködös időben nem árt a fokozott elővigyázatosság. „Megfelelően erős fényű világítást kell használni. Amikor nagy köd van, de már világos, akkor nem a fény, hanem a kontraszt hiányzik. Ilyenkor pedig az élénk színű ruhadarab, láthatósági mellény, vagy fényvisszaverős bokapánt segíthet láthatóságunk javításán. Utóbbi alacsonyabban van, így a ködlámpák fényében jobban látszódhat. Ezek a láthatósági tippek a havazásban is segítenek. Külterületen – korlátozott látási viszonyok között – a láthatósági ruházat viselése kötelező” – hangsúlyozta. Megtudtuk, *-*a télies útviszonyoknál ügyelni kell a hirtelen irányváltás és fékezés elkerülésére. Érdemes csak a hátsó kereket lefékezni, vagy csak szakaszosan húzni a fékkarokat, mert az első, kormányzott kerék blokkolása általában eséshez vezet. A friss hó az utakon hangszigetelő hatást vált ki, ezért később halljuk meg, ha egy gépjármű közeledik. Nemcsak a mi fékutunk nő meg, hanem a többi járműé is, ezért ezzel számolni kell a forgalomban a sebesség megválasztásánál. Az a manőver, ami nyáron még gond nélkül kivitelezhető, nem biztos, hogy télen is az. Az autók szélvédői sokszor lejegesednek, bepárásodnak, így előfordulhat, hogy a vezetők nem látnak ki rendesen rajtuk. Olvadáskor a letakarított útfelületekre is ráfagyhat az olvadékvíz, emiatt és az útburkolati jelek miatt is eltérően csúszhatnak az úttest különböző részei. Ijf. Csüllög Imre megjegyezte, amikor a szabadban lezárjuk a kerékpárunkat, akkor a zárat kulcslyukkal lefelé hagyjuk ott, mert így nem folyik és fagy bele a víz.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.