Bulvár

Újból birtokba vette a Szovjet Légierő a szegedi repülőteret + FOTÓK

Újból birtokba vette a Szovjet Légierő a szegedi repülőteret + FOTÓK

2017. szeptember 16., szombat
Újból birtokba vette a Szovjet Légierő a szegedi repülőteret + FOTÓK

Folytatódott a szegedi repülőnapok légi fesztivál. Izgalmas bemutatókból nem volt hiány a rendezvény fő napján. A levegőbe emelkedett egy kilenc évtizeddel ezelőtt tervezett repülőgép is.

A föld felett néhány méterrel, vagy kicsit magasabban az égen vadul kergetőző gépek jelentek meg Szeged felett. Néhányon II. világháborús német hadijelet, hasábkeresztet figyelhettünk meg, de volt olyan is, amelyen hatalmas vörös csillagot. Szerencsére nem a bő hetven évvel ezelőtti harcok ismétlődtek meg, csupán (a már a háború után néhány évvel tervezett) csehszlovák Zlín Z-226-osokkal tartott műrepülő bemutatót a szlovák Retro Sky Team a II. Szegedi Repülőnapok és Légiparádén. Ugyanígy a szlovák csapat hozta el a Polikarpov Po-2-es gépét, amelyet az 1920-as években terveztek, de még a koreai háborúban is – legfőképpen idegesítően lassú – ellenfelei voltak a kétfedelűek az amerikaiaknak. Szintén világháborús szovjet technika a Liszunov Li-2. A világ egyetlen repülőképes Li-2-ese is Szegedre érkezett, sőt, sétarepülésre is lehetett jegyet venni. Az 1949-ben gyártott „Teve” (a Magyar Néphadseregben használt elnevezés) műszerei eredetiek, a székeket, a puha, süppedős bőrfoteleket azonban cserélni kellett, mert repülésbiztonsági szempontból nem megfelelőek, helyükre a Tu-134 ülései kerültek. A Goldtimer Alapítvány gépét 1949-től 1974-ig használta a Néphadsereg és a Malév, majd 2001-ben felújították, azóta a repülőnapok rendszeres vendége a HA-LIX.

A járművet folyamatosan karbantartják, megtudtuk, 600 óra használat után kell a motorokat cserélni. Szerencsére más, elterjedtebb szovjet gépekbe is beépítették a Svecov AS–62 kilenchengeres csillagmotorokat, például az Antonov AN-2 „Ancsába”, ezzel a típussal szintén lehetett a levegőbe emelkedni. Az alapítvány szívesen elhozta volna a Po-2-esét is, amely felújításakor, az 1980-as évek közepén az egyetlen repülőképes példánya volt a típusnak, azonban a műhelyben problémák akadtak, így csak jövőre csodálhatják meg az oldtimer gépek szerelmesei újra.

Veres Zoltán

műrepülő világbajnok bizonyította, hogy nem véletlenül nyerte el címét, majd ezt követően

„Luigi”

pirotechnikával és füstfelhővel feldobott helikopteres bemutatója szintén sok érdeklődőt vonzott. A Mi-2-es szállítási és futárfeladatokra készült, mégis olyan meglepő mutatványokat mutattak be vele, amelyek lenyűgözték a közönséget. „Kattogjanak a fényképezőgépek, készüljenek a szelfik!” – üzente a szpíker. Kattintásokból nem volt hiány,

péntekhez képest

jóval többen látogattak ki megtekinteni a gépcsodákat. Holnap délelőtt még folytatódnak a programok, majd szépen sorban hazaindulnak a pilóták gépeikkel.

Fotó: SZEGEDma. Cikkünket hamarosan újabb képekkel frissítjük!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.