Az évszaknak megfelelően a biztonságos közlekedésért

Cikkünk frissítése óta eltelt 4 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

nyari_gumi002kf

A biztonság érdekében elengedhetetlen, hogy a mindenkori közlekedési viszonyoknak megfelelő felszereltségű gépjárművel közlekedjünk. Az egyik sarkalatos pont a személyautók abroncsa. Arról sokat hallani, hogy a leghidegebb évszakban a téli gumi használata erősen ajánlott, azonban milyen kockázatot vállalnak azok a sofőrök, akik téli gumival utaznak nyáron? Szakembereket kérdeztünk a témáról.

A nyári hőség az autót is nagyobb igénybevételnek teszi ki, sokan ekkor indulnak hosszabb útra, nyaralásra. „A járműhasználat körülményei nagyban befolyásolják a megfelelő gumiabroncs kiválasztását. Általánosságban elmondható, a téli keverékek nyáron jobban kophatnak, valamint az autó üzemanyag-fogyasztása is növekedhet. Amennyiben kis távolságban, városon belül közlekednek vele, akkor nem tapasztalhatnak szembetűnő különbséget a téli gumi használata mellett, ugyanakkor autópályán nagyobb sebességgel haladva, hosszabb távokat megtéve könnyen túlmelegedhet, deformálódhat a gumiabroncs” – emelte ki Reiner Péter szegedi autógumis. A szakember megjegyezte, sokan próbálkoznak az úgynevezett négyévszakos keverékekkel is, azonban Magyarországon annyira szélsőséges az időjárás, hogy azok nem minden esetben teljesítenek megfelelően. „A levegő hét Celsius-fokos átlaghőmérséklete lehet a vízválasztó. Amennyiben felette van az átlaghőmérséklet, javasoljuk téliről nyárira, ez alatt nyáriról télire cseréltetni a garnitúrát” – tette hozzá. Véleménye szerint a mai autógumi keverékek élettartama körülbelül öt évre tehető.

Egy szegedi autósiskola vezetője, Pataki Bálint szerint a leghidegebb évszakunkban kardinálisabb kérdés az abroncs cseréje. „Télen a nyári gumi használata sokkal nagyobb baleseti kockázattal jár, mint amennyiben nyáron közlekednénk a téli garnitúrával. Úgy tapasztaltam, a téli gumi városi közlekedés esetén nem veszélyezteti a biztonságos közlekedést, ugyanakkor gyorsabban kopik, lágyabb a nyári keveréknél. Utóbbi keményebb, éppen a magas hőmérséklet mellett éri el a kedvező tapadási tulajdonságait” – emelte ki Pataki Bálint. A négyévszakos keveréket ő sem tekinti megfelelő alternatívának. Egy olvasónk elmondta, sokat közlekedik autóval, minden év áprilisában és novemberében ütemezi be az évenkénti két abroncscsere időpontját, számára megér ennyit a biztonsága.

Default thumbnail
Előző sztori

A megrendelő választhat kivitelezőt

Következő sztori

Labdarúgás: megismételné tavalyi szereplését a HFC

Legutóbbi hasonló cikkek