Közélet

Díjátadóval zárult a 27. THEALTER Szegeden + FOTÓK

Díjátadóval zárult a 27. THEALTER Szegeden + FOTÓK

2017. július 29., szombat
Díjátadóval zárult a 27. THEALTER Szegeden + FOTÓK
tavaszialdozat_RRC7793-1600

A legnépszerűbb előadás közönségdíját Pintér Béla és Társulata nyerte el a Szívszakadtig című produkcióval. A kritikusok Horváth Csaba Bartók Béla zenéjére készített koreográfiáját, a Forte Társulattal színpadra állított Concerto / 5. vonósnégyes című előadást ítélték a legjobbnak. A fesztivál junior díját megosztva nyerte el Widder Kristóf Sztravinszkij Tavaszi áldozat című művének színpadra állításáért, valamint a szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatának végzett hallgatóival létrehozott Szüfrazsisztek című előadás, melynek rendezője Csapiné Matos Ibolya drámapedagógus.

9 nap alatt, 9 helyszínen 4 ország 30 alkotócsoportja mutatkozott be a 27. szegedi nemzetközi színházi fesztiválon. Az Európai Fesztivál Szövetség EFFE-minősítését második alkalommal elnyerő művészeti fesztivál fontos missziója, hogy minél többek számára tegye elérhetővé a programokat: idén is több mint 50 eseményt kínáltak, a színházi előadások mellett ingyenes szabadtéri és szakmai programokkal és koncertekkel várták az érdeklődőket. A fesztivál lebonyolításában 27 önkéntes volt a szervezők segítségére. A fesztivál díszvendége kitüntetést és rangot idén a Mentőcsónak Egység nyerte el, a művészi értékeken túl a társadalmi felelősségvállalás és aktivitás, illetve a fesztivált szervező szegedi MASZK Egyesület munkáját civil szervezetként 27 éve meghatározó, kiemelt jelentőségű értékek – empátia, szolidaritás, felelősségvállalás, problémaérzékenység, tolerancia – fontosságát is kifejezte ez a döntés. Az alkotócsoport négy előadással volt jelen a fesztiválon. Látható és játszható volt két színházi társasjátékuk: a Cím nélkül - hajlék-kaland-játék, amely a Mentőcsónak Egység és a STEREO Akt koprodukciójában,

Boross Martin

rendezésében készült, és a hajléktalan emberek életébe enged bepillantást, valamint a migráció problémáját vizsgáló Menekülj okosan!

Fábián Gábor

rendezésében, amelynek koprodukciós partnere a Füge Produkció és a Magyar Helsinki Bizottság. Az előítéletekről, sérelmekről, agresszióról, bűnről és bűnhődésről, a generációk együttéléséről rendkívül izgalmasan, közérthetően és megrázóan beszélt az Újvilág, a Mentőcsónak Manőver Alkotócsoportja pedig a gyűlöletbeszéd témáját dolgozta fel A néma tartomány című előadásban – mindkét produkciót

Pass Andrea

állította színpadra. Hagyományaihoz híven a fesztivál idén is nagy figyelmet fordított az utánpótlásra, de nem csak kész előadásokkal volt jelen a fiatal generáció: a találkozó programjának újra kiemelt része volt a műhelymunka. Az idén ötödik alkalommal meghirdetett, hazai és határon túli, színházi képzésben résztvevő fiatalok részére meghirdetett THEALTER Tea for Two tréningkurzusok vezetésére Pass Andrea író, rendező, drámapedagógus, a Mentőcsónak Egység Manőver alkotócsoportjának programvezetője mellett

Widder Kristóf

kapott felkérést, aki a fesztiválon táncosként és koreográfus-rendezőként is bemutatkozott. A workshop címe A hárpia megzabolázása – Shakespeare Reloaded volt, a ma is érvényes kérdéseket felvető A makrancos hölgy című Shakespeare drámát kiindulópontként használó kurzusok munkáját fiatal színházi újságírók, a

Jászay Tamás

vezette blogjr kritikusműhely résztvevői dokumentálták. Az intenzív workshopok izgalmas tréningbemutatókkal zárultak. Idén is voltak premierek a THEALTER fesztiválon. A két műhelybemutató mellett sor került a nemzetközi koprodukcióban készült Jami körzet című előadás magyarországi bemutatójára. A nemzet fogalmát, a nemzetállamok ideájának 21. századi létjogosultságát zenés áldokumentumjáték formájában vizsgáló, különleges izzású előadás rendezője a szerb kortárs színház fenegyereke,

Kokan Mladenović

. Az előadást, amely a belgrádi Bitef Színház, a montenegrói Tivat Kulturális Központ, az újvidéki Think Tank Studio és a szegedi MASZK Egyesület koprodukciójában jött létre, a márciusi bemutató óta számos szerbiai és külföldi fesztiválra meghívták, júniusban a zágrábi „Dani Satire Fadila Hadžića” fesztiválon elnyerte a legjobb kabarészínházi előadás díját, július elején pedig a szerbiai „Novi Tvrđava Teatar” fesztivál legjobb rendezőnek és legjobb színésznőknek járó díját. A THEALTER nyitó napján a Régi Zsinagógában ősbemutatót tartottak:

Caroline Harding

Nővérek című darabját

Bereczki Csilla

állította színpadra. Widder Kristóf koreográfusként is bemutatkozott a fesztiválon: elsőként Szegeden volt látható Sztravinszkij: Tavaszi áldozat című grandiózus zeneművére készített koreográfiája. Az Artus Stúdió Egyenes labirintus címet viselő, különleges városi sétáján, melyet

Debreczeni Márton

rendezett, három napon át több turnusban ismerkedhettek a résztvevők egy nő történetével, illetve Szeged különleges tereivel. A szentesi Horváth Mihály Gimnázium irodalmi-drámai tagozatán végzett fiatalokból álló alkalmi társulat Szüfrazsisztek című utcaszínházi produkciója is három alkalommal volt látható Szegeden, az előadás legközelebb az Ördögkatlan Fesztiválon vendégszerepel. A változatos színházi kínálatot kiegészítő szakmai kísérő programok között idén is helyet kapott a kritikus szekció, a beszélgetések meghallgathatóak a fesztivál honlapján. Az eseményekről a fotókkal illusztrált blog jr kurzus írásai tudósítottak, és idén is forgattak THEALTER Híradókat, melynek adásai szintén elérhetőek lesznek a fesztivál honlapján (

www.thealter.hu

), illetve a Facebookon (

www.facebook.com/thealter

). Szeged évtizedek óta részese a regionális és a nemzetközi színházi életnek – ezt kevés magyar város mondhatja el magáról. Ennek a jelenlétnek meghatározó alkotóeleme a THEALTER fesztivál, amely a független színházak és alkotók egyik legfontosabb hazai fóruma, megjelenési lehetősége, találkozási pontja a közönséggel – amely idén is igennel szavazott a színházra Szegeden. A THEALTER hét éve új fejezetet nyitott a fesztivál történetében: az ismert és népszerű, érett alkotók felvonultatása mellett legfontosabb missziója lett a tehetséges és markáns hangon megszólaló új generáció felkarolása, bemutatkozásuk elősegítése. A szisztematikus munka beérett: nem csak a színpadon, de a nézőtéren is helyet követel magának az új generáció is, és adott a lehetőség a generációk közötti párbeszédre, együttműködésre, az odafigyelésre is mind az alkotók, mind a közönség részéről, amit a THEALTER egyik legfontosabb eredményének tartanak a házigazdák. A fesztivált szervező MASZK Egyesület munkatársai köszönik mindazok munkáját és együttműködését, akik részt vettek a 27. THEALTER előkészítésében és lebonyolításában, valamint fellépőiknek, partnereiknek, támogatóiknak, és természetesen a közönségüknek is a nagyszerű, kilencnapos színházi ünnepet.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.