Közélet

A szegedi közétkeztetéssel a legtöbben elégedetlenek – tovább dagad a tender körüli botrány

A szegedi közétkeztetéssel a legtöbben elégedetlenek – tovább dagad a tender körüli botrány

2016. március 10., csütörtök
A szegedi közétkeztetéssel a legtöbben elégedetlenek – tovább dagad a tender körüli botrány
kozetkeztetes01_gs

Bár a delmagyar.hu múlt heti online felmérése szerint is a válaszadók 85%-a elégedetlen a szegedi közétkeztetéssel, ennek ellenére az önkormányzat ismét a legdrágább ajánlat benyújtójával, az eddigi szolgáltató Suli-Host Kft.-vel kötött volna szerződést – ha azt a Közbeszerzési Hatóság nem tiltotta volna meg. De megtiltotta, elnöke hivatalból jogorvoslati eljárást indított, a Közbeszerzési Döntőbizottság pedig március 17-én nyilvános tárgyalást tart a szegedi közétkeztetési tender ügyében, melynek tisztaságával és jogszerűségével kapcsolatban nem is csak egyetlen, hanem több bejelentés is érkezett az illetékes hatósághoz!

Korábbi cikkünkben

arról írtunk, hogy a 2016–2023 közötti szegedi közétkeztetésre kiírt pályázaton induló S-Gast Kft. panaszt nyújtott be a Közbeszerzési Hatóságnál, miután a szegedi önkormányzat jogi bizottsága érvénytelennek nyilvánította pályázatát (mégpedig kirívóan alacsony árajánlatra hivatkozva), és információink szerint azt a vállalkozást hirdette ki győztesként, mely egyébként a legmagasabb árajánlattal jelentkezett a tenderre. Azóta tudomásunkra jutott, hogy az önkormányzaton és az általa nyertesnek kihirdetett Suli-Host Kft.-n kívül mindenki vitatja az eljárás tisztaságát és jogszerűségét. A két kizárt gazdasági társaság többek között azt kifogásolja, hogy előzetes vitarendezési kérelmeiket rendre elutasította az önkormányzat!

Több panasz is érkezett a Közbeszerzési Hatósághoz

A SZEGEDma.hu egymástól független forrásból származó értesülései szerint a február 8-i eredményhirdetést követően több panasz is érkezett a tender anomáliáival kapcsolatban a Közbeszerzési Hatósághoz. Az illetékes szervezet a bejelentéseket megalapozottnak tekinthette, ugyanis a hatóság elnöke (a közbeszerzési törvény több pontjának megsértését vélelmezve) hivatalból jogorvoslati eljárást kezdeményezett a döntőbizottságnál, mely az eljárást megindította, és egyben a szerződéskötést megtiltotta az önkormányzatnak. Az ügyben kérdésekkel fordultunk a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz. Kíváncsiak voltunk rá, milyen jogcímen indult meg az eljárás, pontosan mit vizsgálnak, és mikorra születhet meg a döntés. (Emlékezetes, a döntőbizottság egyszer, a tavalyi év tavaszán már megsemmisítette a szegedi közétkeztetésére kiírt közbeszerzési eljárást, emellett különböző szabálytalanságokra rámutatva félmillió forintos büntetéssel is sújtotta az önkormányzatot, illetve új kiírás megjelentetésére kötelezte...)

A közbeszerzési eljárás jogszerűségét vizsgálja a döntőbizottság

A Közbeszerzési Döntőbizottság titkársága kérdéseinkre írásban adott válaszában megerősítette: február 25-én a Közbeszerzési Hatóság elnöke hivatalból kezdeményezett jogorvoslati eljárást a tenderrel kapcsolatban, ezt a döntőbizottság másnap meg is indította. A jogorvoslati eljárás során – tudtuk meg – a hivatalból történt kezdeményezésben foglaltak alapján vizsgálni fogják a közbeszerzési eljárás jogszerűségét. Az ajánlatkérő és az ügyben érdekelt

(azaz az önkormányzat által kizárt – a szerk.)

gazdasági szereplők észrevételeket és nyilatkozatokat terjeszthetnek elő. A döntőbizottság az ügyben március 17-én nyilvános tárgyalást tart. Hozzátették: a jogorvoslati eljárásban egyébként tárgyalás tartása esetén 30 nap az ügyintézési határidő, mely indokolt esetben egy alkalommal, 10 nappal meghosszabbítható. „A közbeszerzési törvény rendelkezéseinek megfelelően a Közbeszerzési Döntőbizottság határozatát annak meghozatala napján a Közbeszerzési Hatóság honlapján teljes terjedelmében közzéteszi, melyből az ügy tényállása, a Közbeszerzési Döntőbizottság döntése, valamint döntésének ténybeli és jogi indokai mindenki számára megismerhetővé válnak” – tájékoztatták portálunkat.

kozetkeztetes04_gs

Versenysemleges helyzetben ismét pályázna az S-Gast Kft.

Megkerestük az önkormányzat által kizárt két gazdasági társaságot is.

Páger Zsolt

, a Hungast-csoporthoz tartozó S-Gast Kft. üzletfejlesztési igazgatója a SZEGEDma.hu-nak az mondta: meglátása szerint az önkormányzat jogi osztálya felkészületlen egy ilyen nagyságú közbeszerzési eljárás lefolytatására. „Társaságunk tucatnyi szakember részvételével, több hónapon keresztül állította össze közel 1800 oldalas részletes ajánlatát. Ugyanakkor annak tartalmát a szegedi önkormányzat több esetben helytelenül értelmezte. Összesen 5 alkalommal kértünk előzetes vitarendezést, amire akkor van szükség, ha az ajánlatkérő (jelen esetben a szegedi önkormányzat) helytelenül értelmezi a szakmai elvárásokat vagy a közbeszerzésre vonatkozó előírásokat. De tudomásom szerint ezzel sem voltunk egyedül. A másik pályázó Junior Zrt. is több alkalommal élt ezen jogi lehetőséggel, de az ő előzetes vitarendezéseiket is sorra elutasította az önkormányzat jogi osztálya.” Az üzletfejlesztési igazgató elárulta: bíznak benne, hogy a döntőbizottság megismerve a közbeszerzési eljárás részleteit új eljárás lefolytatására kötelezi az önkormányzatot. „Amennyiben ez így történik, és úgy ítéljük meg, hogy az új közbeszerzési eljárás versenysemleges lehetőséget biztosít számunkra és reális követelményeket vár el, mindenképp indulni kívánunk egy jövőbeni pályázaton” – szögezte le.

A Junior Zrt. inkább nem minősíti az esetet - de újra elindulna

Felhívtuk

Boros Attilát

is, a Junior Zrt. cégvezetőjét, számoljon be a szegedi közétkeztetési pályázat körül kialakult kálváriáról. Mintegy ezer oldalnyi dokumentációt nyújtott be a szegedi közétkeztetési közbeszerzési pályázatra a vállalkozás, melynek vezérigazgatója arról tájékoztatta portálunkat, hogy csatolt anyagukban semmilyen szakmai hibát nem véleményezett a szegedi önkormányzat. „A kizárásunk oka, hogy egy százalékszámítás képleténél odaírtunk egy százalékjelet, amit formai hibának értékeltek, mivel egységben kérték megadni a változatossági mutatót. Erre akár rá is kérdezhettek volna, vagyis lett volna mód az előzetes vitarendezésre, ám erre az önkormányzat nem volt hajlandó, emiatt itt ért számunkra véget a háromnegyed éves eljárás. Nem szeretném ezt minősíteni, mert nem tisztem, mindenkinek a saját értékítéletére bízom, hogy megítélje az esetet, mindenesetre kicsit furcsálltuk a kizárásunk indokát...” – fogalmazott Boros Attila. Kérdésünkre kifejtette, hogy egy ilyen volumenű közbeszerzésnél egyáltalán nem kirívó az ezeroldalas dokumentáció, az övékből csak a dietetika tett ki 700 oldalt. „A legnagyobb költség az új konyha kiépítése lett volna a projektben, de a tálalókonyhák felújítását is elvárta az önkormányzat, vagyis összességében mintegy egymilliárd forintos beruházásról beszélhetünk” – magyarázta. Boros Attila emlékeztetett, hogy a Suli-Host Kft. annak ellenére adta a legdrágább árajánlatot, hogy a cég helyben működik, vagyis minden infrastruktúrával rendelkezik már Szegeden, amire a szolgáltatás ellátásához szükség van, ellentétben a két másik pályázóval, az S-Gast Kft.-vel és velük. Magyarán, ha a két másik szereplő közül nyert volna bármelyik társaság, több fejlesztést kellett volna eszközölniük, mint a jelenlegi szolgáltatónak – és még így is alacsonyabb árajánlattal jelentkeztek! A Közbeszerzési Hatóság a most megindított eljárás során a Junior Zrt.-t is fel fogja keresni – tudatta Boros Attila, aki kérdésünkre azt mondta, ha a döntőbizottság megsemmisíti a tender eredményét, és újabb közbeszerzést írnak ki Szegeden, valószínűleg ismét pályázni fognak.

A többség elégedetlen az eddigi szolgáltatással

Egyre zavarosabb a szegedi közétkeztetésre kiírt közbeszerzési pályázat, és a furcsa események sora csak folytatódik. Még az ebben az ügyben a baloldali városvezetés álláspontjával szemben eddig kevés kritikát mutató Délmagyarország is elismerte: a szegediek döntő többsége elégedetlen az eddigi menzai szolgáltatással! A delmagyar.hu múlt hét szerdán online szavazást indított oldalán, melynek kérdése a következő volt: „Ön most elégedett a szegedi menzákkal?”. A nyomtatott lapban megjelentetett eredmények szerint a válaszadók 63%-a nem volt megelégedve a szegedi közétkeztetéssel és ezen csoporthoz sorolhatjuk még azt 22%-ot, akik változást érzékeltek a korábbiakhoz képest, de számukra ez nem volt elég ahhoz, hogy elégedettségről számolhassanak be. És mindösszesen 15%-ra(!) kapaszkodott azok köre, aki megelégedettséggel szavaztak az eddigiekben a Suli-Host Kft. által ellátott szolgáltatásra...

A Közbeszerzési Döntőbizottság vizsgálja a szegedi közétkeztetésre kiírt közbeszerzési eljárás jogszerűségét.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=616610

Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. március 9.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.