Gazdaság

MNB-NAV: a számlavezető hitelintézetek soha nem kérik el ügyfeleik PIN-kódját

MNB-NAV: a számlavezető hitelintézetek soha nem kérik el ügyfeleik PIN-kódját

2015. október 20., kedd
MNB-NAV: a számlavezető hitelintézetek soha nem kérik el ügyfeleik PIN-kódját

A számlavezető hitelintézetek soha nem kérik el ügyfeleiktől az elektronikus banki ügyintézéshez szükséges egyedi azonosítókat, például a PIN-kódot, sem telefonon, sem sms-üzenetben vagy e-mailben, ezért az elektronikus csalások elleni védekezés érdekében a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Nemzeti Adó - és Vámhivatal (NAV) azt javasolja az ügyfeleknek, hogy legyenek körültekintőek.

A kedden az MTI-nek eljuttatott közös közlemény szerint az ilyen jellegű üzenetek mindig csalóktól és nem az érintett pénzügyi intézménytől származnak. Ezekben az esetekben a fogyasztónak azonnal értesítenie kell szolgáltatóját, vagy az érintett államigazgatási intézményt, hogy az megtehesse a szükséges lépéseket - figyelemfelhívás, nyomozó hatóságok értesítése, fokozott biztonsági intézkedések - tették hozzá. Kiemelték: az elektronikus csalások új módszere, hogy egyes csalók a NAV nevében adó-visszatérítés lehetőségéről írnak az ügyfeleknek sms-üzenetben, amelyben arra kérik a címzetteket, hogy az interneten keresztül adják meg az adataikat. A megadott link azonban hamis, látszólag az adóhivatal felületére irányítja az érintetteket. Az oldal aztán egy űrlapot tölt be a személyes adatok megadásához. Aki a csaló sms utasításait követve megadja adatait, számolnia kell azzal, hogy bankkártyájáról pénzt emelhetnek le - hívta fel a figyelmet közleményében az adóhatóság. A NAV értesítési gyakorlata teljesen eltér a megtévesztő módszertől, ugyanis a hivatal ügyfélkapun keresztül, illetve postán, folyószámla-kivonaton értesíti az adózókat a többletként megjelenő tételekről. A NAV az adózók figyelmeztetésén túl feljelentést tesz a csalási ügyben - közölték. A közlemény szerint az internetes banki csalások tipikus esete lehet az is, ha a csalók az általuk küldött e-mailben egy banki alkalmazás letöltését kérik, valójában azonban a linkre kattintva az ügyfél ártó szándékú vírusokat, úgynevezett trójai programot helyez el saját számítógépén. A megfelelő vírusvédelem, tűzfal és kémelhárító program képes ezeknek a kártékony programoknak a behatolását megakadályozni. Arra is felhívják a figyelmet, hogy egyes adathalászok e-mailek segítségével az ügyfeleket hamis - de az eredetire hasonlító - megtévesztő internetbanki oldalra csalják. A pénzügyi intézmények valódi honlapjának használatakor a normál "http" helyett "https" védett kapcsolat épül fel az ügyfél gépe és az intézmény között - írták. A elektronikus banki szolgáltatások biztonságáról, és a csalások elleni védekezésről az Magyar Nemzeti Bank (MNB) Pénzügyi Fogyasztóvédelmi Központjának honlapján olvashatók további információk.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.