A szegedi igazgatók nem értenek egyet a HVG középiskolai rangsorával

Cikkünk frissítése óta eltelt 7 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

erettsegi_radnoti08_gsKét szegedi középiskola is felkerült a HVG 2016-os gimnáziumi és szakközépiskolai top 100-as rangsorára. Az intézmények igazgatói egy véleményen vannak: a kiadvány jelenlegi formájában szakmailag nem megalapozott.

Ahány felmérés, annyi értékelés

A Szegedi Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium két helyet javított a HVG 2016-as középiskolai rangsorában, tavaly a 39. idén a 37. helyen végzett az összesítésben. A különszámban azt írják, hogy az intézmény hatosztályos képzésben a diákok speciális matematikaoktatásban részesülnek: heti nyolc órájuk van a tantárgyból. Az emelt szintű matematikaérettségi átlag 81 százalékos a Radnótiban, ezért lehet, hogy a 791 fős iskola a HVG matematikakompetencia-mérésén a 11. helyet szerezte meg a rangsorban.

“Mint a statisztikák legtöbbjét, erre és arra is lehet használni. A két adat különbsége (az igazgató a Nők Lapja beiskolázási különszámára utalt, ahol a 9. helyet érte el a gimnázium – a szerk.) abból adódik, hogy a tehetséggondozást az egyik adatsorban figyelembe vették, addig a másikból kimaradt. Nekünk az egyik legfontosabb feladatunk a tehetséggondozás, vagyis olyan szintre hozni az ideérkező gyerekeket, hogy ki tudják bontakoztatni, ami bennük van, hogy a legjobbat nyújthassák. Ezt a HVG az elmúlt két évben nem vette figyelembe. Nekünk arra kell ezt használni, hogy az egyes adatok alapján átbeszéljük a feladatainkat és igyekezzünk fejlődni, de nem a statisztikai eredmények javítása, hanem a gyerekek érdekében” – mondta portálunk érdeklődésére Gál Béla, a Radnóti Miklós Kísérleti Gimnázium igazgatója. Megjegyezte, a rangsor összeállításában

nem veszik figyelembe azokat a diákokat, akik külföldi felsőoktatási intézményekbe nyernek felvételt.

Pedig évente többen is sikeresen felvételiznek Cambridgebe vagy Heidelbergbe. “Egyszerűen úgy szerepelnek, mintha nem vették volna fel őket.”

Szakmailag nem meglapozott a rangsor?

Rontott helyezésén az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola, egykori nevén a Ságvári-gimnázium – a top 100-as rangsorban egyébként utóbbi név alatt találják meg a kíváncsiskodók. A Szegedi Tudományegyetem 720 fős gyakorló iskolája, melynek profilja elsősorban az idegennyelv-oktatás, a tavalyi 53. helyről csúszott a 66. helyre. A Szentháromság utcában található gimnázium a matematikaérettségi eredményeivel érte el a legjobb helyezést: az összesített rangsorban 30., s ezzel csak kicsivel marad le a Radnóti-gimnáziumnál már említett matematikakompetencia-mérésen elért eredménytől, abban ugyanis a 37. Persze nem elhanyagolandó, hogy az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola 6. a gyakorló iskolák rangsorában. Csak az ELTE, a debreceni és a Nyugat-magyarországi Egyetem szombathelyi iskolái előzik meg.

“Nem egy helyezési szám az, ami mond valamit az iskoláról. A HVG szempontjait összegyúrni és egymás mellé tenni semmi értelme. Véleményem szerint sávokat kellene csinálni, s nem sorszám alapján értékelni, hanem minősítéseket felállítani kategóriák szerint. Ha egy kisebb létszámú és egy nagyobb létszámú iskolát összehasonlítanak a továbbtanulási adatok alapján, akkor a kisebb intézmény akár 15-20 helyet is ronthat a százalékos skálán” – ezt már Dobi János, az SZTE Gyakorló Gimnázium és Általános Iskola vezetője tette hozzá, aki a középiskolák értékelésének hitelességét tekintve egy véleményen van Gál Bélával. Azt is hozzáfűzte, a külföldre felvételt nyert diákok mellett

a nyelvi előrehozott érettségit tettek is eredménytelennek számítanak a statisztikában. Az igazgató azt is kifogásolta, hogy a kompetenciaméréseken 4, 6 és 8 osztályos gimnáziumokat egy kalapba vesznek, s az eredményeket teljesítményként értékelik, holott ez valójában a tanulók képességének felmérése. Valódi eredményességi mutatót ugyanis csak az érettségi és továbbtanulási adatok nyújthatnak egy iskoláról.

Rövid kitekintés

A HVG immár harmadik éve készíti el a kiemelkedő tanulmányi eredményű középiskolákat bemutató különszámot. A top 100-as lista az egyházi, alapítványi és gyakorlóiskolákat vette górcső alá mégpedig az országos kompetenciamérés matematika- és szövegértés-eredményei, a négy kötelező érettségi tantárgy eredményei, valamint a továbbtanulási mutatók alapján. A szegedi intézmények mellett a szomszédos megyékből a szolnoki Verseghy Ferenc Gimnázium (23.), a Kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium (29.), a szolnoki Varga Katalin Gimnázium (47.), Bajai III. Béla Gimnázium (53.), a Kecskeméti Katona József Gimnázium (57.), a Kecskeméti Bolyai János Gimnázium (64.), Békéscsabai Andrássy Gyula Gimnázium és Kollégium (86.), a Kiskunhalasi Bibó István Gimnázium (89.), és a Békéscsabai Belvárosi Általános Iskola és Gimnázium (95.) került még fel a listára.

Két szegedi középiskola is felkerült a HVG 2016-os gimnáziumi és szakközépiskolai rangsorára.http://szegedma.hu/?p=584439

Szerző: Szegedma Hírportál2015. október 29.

Előző sztori

Darvasi legújabb könyvéről beszélgetnek a szerzővel Szegeden

Következő sztori

Lázár: Magyarország egyetlen visszatoloncolt bevándorlót sem vesz vissza