Ennyi maradt a Szőke Tiszából + FOTÓK



Körvonalaiban sem emlékeztet már egykori önmagára a Szőke Tisza gőzös, a tápéi kikötőben megfeneklett hajót úszóművéig lebontották.
"Sic transit gloria mundi", vagyis "Így múlik el a világ dicsősége" - juthat eszünkbe a latin mondás a tápéi téli kikötőben rostokló hajó roncsaira tekintve. A Szőke Tisza egykoron üdülőhajóként, majd úszó diszkóként is szolgálta a helyieket, mai állapotában inkább egy úszó szeméthalom látszatát kelti. A hajótestet még
2012 szeptemberébenkezdték el bontani, darabjait később
több szakaszbanemelték ki a vízből. A nagy múltú gőzös megmentéséért egykor sokan felemelték szavukat, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (KÖH) rossz állaga miatt azonban csak bizonyos részeit nyilvánította védetté. Utódja, a Forster Gyula Nemzeti Örökséggazdálkodási és Szolgáltatási Központ a kormánykerék, a szellőzőkürtő, a horgonycsörlő, a háromhengeres Compound gőzgép és talpával együtt az árbocrúd megóvását írta elő, ezeket később valószínűleg egy múzeumban állítják majd ki. A Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében 1917-ben építették meg a lapátkerekes gőzhajót, amelyet 1919-től SAS, majd 1930 és 1944 között Szent Imre, később Felszabadulás, végül Szőke Tisza néven jegyeztek. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált.
Így múlik el a világ dicsősége - szívszorító látványt nyújt a Szőke Tisza gőzös hullámsírba fulladt maradványa. Ön járt...
Posted by Szegedma Hírportál on 2015. május 14.