NAV: az ekáer-ellenőrzések eddigi eredményei igazolják a rendszer létjogosultságát

Cikkünk frissítése óta eltelt 7 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

Ekáer-ellenõrzés Lajosmizsénél

A március óta élesben működő elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszer (ekáer) eddigi eredményei igazolják annak szükségességét és létjogosultságát – jelentette ki a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) vám- és pénzügyőri szakmai szakfőigazgatója az M5-ös autópálya lajosmizsei tengelysúlymérő állomásán tartott keddi sajtótájékoztatón.

Szabó Károly pénzügyőr dandártábornok hangsúlyozta, az ekáer legnagyobb erénye, hogy jogkövető magatartásra kényszeríti a gazdasági szereplőket.

A rendszer az útdíjas hálózatra alapozva nyomon követi a járművek mozgását, ezzel megoldja azt a korábbi problémát, hogy a jogsértések kapcsán az árumozgást nehezen lehetett azonosítani.

Szabó Károly felidézte, hogy a regisztrált ügyfelek jelzik a bejelentésre kötelezett szállításaikat, a számos jogcímen kapható mentesség pedig lehetővé teszi, hogy csak azokat terhelje ez a kötelezettség, akiknek az adataira valóban szüksége van a hatóságnak.

A rendszerbe naponta mintegy 40 ezer regisztráció érkezik, ezt követően 15 nap áll rendelkezésre a tényleges szállításhoz. Az ellenőrzés a NAV minden szakterületét érinti. A szállítást a hatóság részéről kockázatelemzés előzi meg, mely a szállítás közben is folyamatos. A NAV célja azokat is ellenőrizni, akik az ekáer-rendszerben nem kötelezettek a bejelentésre – húzta alá a dandártábornok.

Szólt arról is, hogy a helyszíni ellenőrzéskor azt vizsgálják: a bejelentett adatoknak megfelelő tömegű árut szállítanak-e a járművek és az az előre jelzett úticél irányába halad-e, illetve az okmányokban szereplő és az előzetesen regisztrált paraméterek összehasonlítása is megtörténik. Fontos, hogy a kontroll a lehető legteljesebb körű legyen, beleértve a pihenőidő, a fuvarengedélyek és egyéb okmányok górcső alá vételét is – magyarázta.

Szabálytalanságok felderítése esetén azonnali jogsértést állapíthat meg, a szállító járművet a célállomáson történő tüzetes átvizsgálásig lezárhatja, vagy akár a célként megjelölt telephelyig kísérheti a hatóság – közölte Szabó Károly.

Az elmúlt időszak kedvező tapasztalatainak egyike, hogy a köztartozás-mentes adatbázisba bekerült mintegy 33 ezer új ügyfél fontosnak tartja magáról deklarálni megbízhatóságát, adózási korrektségét és tartozásmentességét. A rendszerben található adatok alapján az adófizetési kötelezettségüket nem teljesítő, eltűnő kereskedők gyorsabb felderítése és kiszűrése is célkitűzés, melyben nemcsak a jelenidejű, hanem az utólagos ellenőrzések is nagy szerepet játszanak.

A Nemzeti Adó- és Vámhivatal munkatársai az ekáer első éles hónapjában 7502 szállítmány ellenőrzését végeztek el a közúti forgalomban, és több szabálytalanságot is feltártak. A bejelentésre kötelezett adózók április 7-éig összesen 2,7 milliárd forint biztosítékot fizettek be az ekáer-szám kiadásához kapcsolódó biztosíték letéti számlára, valamint 1,1 milliárd forint összegben nyilvántartásba vett, érvényes garancia nyújtás útján tettek eleget a biztosítéknyújtási kötelezettségüknek.

Előző sztori

Falunapokat tartanak a hét végén Algyőn

Következő sztori

Palkovics: megmarad a nemzetközi tanulmányok és a kommunikáció szak