Közélet

Egyre kevesebb üdítő és gyümölcslé fogy Magyarországon

Egyre kevesebb üdítő és gyümölcslé fogy Magyarországon

2014. március 29., szombat
Egyre kevesebb üdítő és gyümölcslé fogy Magyarországon

Egyre kevesebb üdítőt és gyümölcslevet vásárolnak Magyarországon, az éves szinten 170 milliárd forint termelési értéket előállító gyártók tavaly 8 százalékkal kevesebb terméket adtak el a magyar piacon, mint az előző évben - közölte a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség.

A szervezet tájékoztatása szerint az alkoholmentes italok - szénsavas üdítőitalok, gyümölcslevek, ízesített vizek, jeges teák, energia- és sportitalok, szörpök - forgalma 827 millió literre esett a 2012-es 896 millió literről. Az üdítőitalok eladott mennyisége 2007 óta megállás nélkül csökken, ezért 2011-2013 között négyszáz munkahely szűnt meg az ágazatban - írja közleményében a szövetség. A szénsavas üdítőitalok piaca már egy évtizede folyamatosan csökken, tavaly 31 százalékkal kevesebb fogyott, mint a legmagasabb fogyasztás évében, 2003-ban. A negatív trend 2013-ban sem fordult meg, a gyártók tavaly 12 százalékkal kevesebb terméket adtak el, mint 2012 hasonló időszakában. A gyümölcslevek fogyasztása 1 százalékkal csökkent tavaly, a 2007-es csúcshoz képest azonban 35 százalékkal fogyott kevesebb a boltokban ezekből a termékekből. A szövetség szerint az üdítőitalokat sokan teszik felelőssé a világszinten egyre komolyabb problémát jelentő elhízásért. Az üdítőitalokkal elfogyasztott kalória azonban csupán átlag 1,5-2 százaléka a magyar felnőtt lakosság teljes napi kalóriabevitelének, ami kevesebb, mint egy közepes alma energiatartalma - hangsúlyozza a szervezet. A tájékoztatás szerint az alkoholmentes italok értékesítésének évek óta tartó visszaesése nemcsak az ágazat gyártóit érinti kedvezőtlenül, hanem az agrárbeszállítókat és a kereskedelmet is. A szövetség ezért is reméli, hogy a magyar államháztartás egyensúlyi helyzetének javulása idővel lehetőséget teremt az élelmiszeripari különadók, így például a népegészségügyi termékadó fokozatos csökkentésére, kivezetésére - olvasható a közleményben.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.