Levegő Munkacsoport: a szegediek egészsége a legfontosabb a buszbeszerzésnél

Cikkünk frissítése óta eltelt 7 év, a szövegben szereplő információk a megjelenéskor pontosak voltak, de mára elavulhattak.

A szegedi busztender kapcsán a lakosok egészsége kell hogy legyen az elsődleges szempont – olvasható a Levegő Munkacsoport portálunknak eljuttatott közleményben.

A Fidesz-KDNP-frakció módosítaná a buszközlekedés üzemeltetésére kiírt pályázatot, lehetővé téve, hogy konzorciumba tömörülve akár több cég is induljon a kiíráson. Az ügyet most pénteken, február 21-én tárgyalja a közgyűlés, de már múlt pénteken is heves viták robbantak ki a tender körül. A polgármester a korábbi konszenzus felrúgása miatt támadta a jobboldalt, a Fidesz-KDNP viszont úgy érvelt: “a módosított kiírás szerint annál nagyobb előnyt élvez a pályázaton ajánlatot tevő, minél inkább alacsonypadlós, klimatizált, minél fiatalabb, minél alacsonyabb mennyiségű káros anyagot kibocsátó járművel, minél olcsóbb szolgáltatást végez. Ezzel ellentétesen Botka László a bizonyítottan rákkeltő anyagokat hatalmas mértékben a szegediekre fújó – mindössze – EURO 2-es (19 évvel ezelőtti szabvány), füstölgő, 3 lépcsőn át megmászható, 25 éves buszokat szeretne látni Szeged utcáin”…

Ennek kapcsán a Levegő Munkacsoport adott ki közleményt, melyet információink szerint az önkormányzat tisztségviselőinek, a polgármesternek, az alpolgármesternek, a tanácsnokoknak és a közgyűlés frakcióvezetőinek is eljuttattak. A közlemény – melyet Gyimesi László városfejlesztési és külügyi tanácsnok bocsátott a SZEGEDma.hu rendelkezésére – alább olvasható!

A Levegő Munkacsoport levele

Tisztelt Tanácsnok Úr!

Nemrég egy levelet és egy kiadványt juttattunk el Szeged Megyei Jogú Város Önkormányzatának, amelyekben részletesen ismertettük a közlekedés okozta légszennyezés súlyos következményeit és a lehetséges megoldásokat. Határozott álláspontunk: nem engedhető meg, hogy akár egyetlen ember, egyetlen gyermek megbetegedjen amiatt, hogy az állam vagy egy önkormányzat a közlekedési feladatokat nem a kor követelményeinek megfelelő módon végzi. Különösen nagy a felelősség a buszközlekedés tekintetében, hiszen a közforgalmú buszjáratok futásteljesítménye és általában a szennyezőanyag-kibocsátása is igen jelentős, továbbá ez a kibocsátás nagyrészt sűrűn lakott területeken történik.

A Levegő Munkacsoport az Európai Bizottság LIFE+ programjának támogatásával egy nemzetközi projekt keretében azon dolgozik, hogy mielőbb sor kerüljön az elavult hazai buszállomány lecserélésére EURO VI-os dízel üzemű vagy nulla emissziós járművekre. Ennek érdekében folyamatosan figyelemmel kísérjük az államnak és az érintett önkormányzatoknak a témával kapcsolatos terveit, intézkedéseit. Így jutott tudomásunkra, hogy Szeged Város Önkormányzata a város közigazgatási területén autóbusszal végzett közforgalmú menetrend szerinti helyi személyszállítás közszolgáltatási szerződés keretében történő ellátására, továbbá az elektronikus jegy- és bérletrendszer fejlesztésére és bevezetésére pályázatot ír ki. Úgy értesültünk, hogy a kiírás szerint EURO II-es, akár 20 éves buszokkal is lehet pályázni. Amennyiben azonban ilyen buszok alkalmazására kerülne sor, az súlyosan veszélyeztetné a szegedi lakosok egészségét, és jelentősen rontaná Szeged környezeti állapotát (így például a károsítaná a város gyönyörű épületeit, amelyek közül jó néhányat nemrég újítottak fel). Egy ilyen intézkedés ellentétes lenne az Európai Unió és a mindenkori hazai kormányok kinyilvánított törekvéseivel és az ezeket tükröző, a környezetkímélő és energiahatékony közúti járművek beszerzésének előmozdításáról szóló 48/2011. (III. 30.) Korm. rendelet szellemével és betűjével. Mindezen okok miatt tisztelettel kérjük, hogy olyan pályázatot írjanak ki, amelynek eredményeképp EEV normának megfelelő vagy annál jobb buszok kerülnek majd forgalomba. Mivel a pályázati feltételek között az ár a legfontosabb meghatározó tényező, a pályázók természetszerűleg törekedni fognak arra, hogy a lehető legkedvezőbb árajánlatot nyújtsák be. Amennyiben az ár mégsem lenne elfogadható az önkormányzat részére, akkor még mindig lehetne más megoldáson gondolkodni.

Egyúttal támogatásunkról biztosítjuk az önkormányzat terveit az elektronikus jegy- és bérletrendszer bevezetésére. Egy ilyen rendszer azt is lehetővé tenné, hogy az önkormányzat pontos és naprakész adatokkal rendelkezzen az utasforgalomról, aminek eredményeképpen a lehető legjobb tömegközlekedési hálózatot és menetrendet alakíthatja ki a rendelkezésre álló költségkereten belül – a lehető legkisebb környezetterhelés mellett.

Bízva abban, hogy kérésünket Ön is támogatja, köszönettel és tisztelettel: Lukács András elnök

Default thumbnail
Előző sztori

Asztalitenisz: kiütötte a nyírbátoriakat a Floratom-fakó

Default thumbnail
Következő sztori

Továbbra is keresik "Babát", az idős pumit

Legutóbbi hasonló cikkek