Közélet

Szegeden építik újjá az első lapátkerekes balatoni gőzhajót + FOTÓK

Szegeden építik újjá az első lapátkerekes balatoni gőzhajót + FOTÓK

2013. november 29., péntek
Szegeden építik újjá az első lapátkerekes balatoni gőzhajót + FOTÓK
kisfaludy

A Szőke Tisza maradványainak szomszédságában új élet van születőben: itt épül fel eredeti formájában a Kisfaludy gőzős.

Furcsa disszonanciát élhet át, aki a tápéi téli kikötőbe látogat. Míg a medencében a Szőke Tisza utolsó darabjain csikordul meg a markolólapát, addig a szomszédban, a Mahart Tiszayacht Kft. telephelyén az 1846-ban épült Kisfaludy gőzös újjászületéseként hallatszik a fémlemezek csengése.

Séta-, rendezvény- és múzeumhajó egyben

A családi tulajdonú Balatoni Sétahajózási Kft. sikeres pályázata eredményeként Európai Uniós támogatással mintegy százmillió forintos beruházás során építi fel a Balaton első személyszállító hajójának, a

gróf Széchenyi István

által 1846. szeptember 21-én vízre bocsátott Kisfaludy gőzösének a korhű mását. A balatonalmádi székhelyű hajózási vállalkozás tulajdonosától,

Bereczki Zsolttól

megtudtuk: fejlesztéseik során mindig is tudatosan törekedtek a magyar hajózás hőskorát megtestesítő lapátkerekes gőzhajók újjáélesztésére. Így jelenhetett meg a Balatonon 2008-ban, a szintén Széchenyi névhez köthető, jelentős közlekedéstörténeti emléket képviselő Hableány (

gróf Széchenyi Ödön

, 1867) gőzhajó replikája, amely a keszthelyi kikötőben várja a sétahajózásra vágyókat. „A most épülő gőzös 2014 nyarán Balatonfüreden áll üzembe, 100 főt szállíthat majd. A hajó különlegessége, hogy séta- és rendezvényhajó funkciója mellett a Balaton egyetlen úszó múzeumhajójaként is várja a turistákat. A nagyközönség előtt egész évben látogatható lesz a hajó szalontermében berendezett a ’Reformkori gőzhajózás és fürdőélet a Balatonon’ című kiállítás, valamint a hajó több pontján különleges hangulatot teremtve, panoptikumi figurák által elevenedik meg a régi idők hajósainak és utasainak mindennapjai. A Hableány és a Kisfaludy történelmi emlékhajók megépítésével megvalósult a tulajdonosok régi álma: csaknem 100 év Csipkerózsika-álom után visszatértek a Balatonra a nosztalgikus hangulatú lapátkerék meghajtású hajók” – mondta el portálunknak a Balatoni Sétahajózási Kft. tulajdonosa.

Szegeden 42 tonna fémet építenek a gőzösbe

kisfaludy_gozos09_gs

Idén szeptember 26-án írta alá a szegedi hajóépítő cég a szerződést a pályázaton nyertes céggel a munkálatok kezdeteként először a hajótest lemezeit vágatták ki lézeres technikával Szentendrén, majd november 10-én itt a helyszínen kezdték meg az összeszerelést. „Mi -5 Celsius-fokig tudunk hegeszteni, ha nem lesz ennél hidegebb, akkor biztosan tudjuk tartani a tervet és március közepére országúti szállítható készenlétig, az előírt 3-5 méter közötti magasságig megépítjük a hajótestet, amibe ezután szerelik majd be a gépészetet, lapátházat, lapátkerekeket. Mi közel 40-42 tonnát építünk itt be” – árulta el nekünk a KÉSZ-cégcsoport tulajdonában álló Mahart Tiszayacht Kft. termelésvezetője,

Molnár János,

aki a gőzös terveit is megmutatta nekünk. A szakember elmondta, hogy jelenleg 22 főt foglalkoztatnak, ebből 12-14-en vesznek részt a hajó építésében.

A Kisfaludy gőzös története – a hajó a szabadságharcot is szolgálta

A

hajokanno.hu cikke szerint

, a tó első lapátkerekes gőzhajója 1846. szeptember 21-én tette meg próbaútját a tavon. Ebben az időben a balatoni idegenforgalom jórészt Balatonfüredre korlátozódott. A gőzös Keszthelyről, Keneséről és Alsóörsről szállította a vendégeket az északi parti üdülőhelyre. 1861-ben a déli vasút megépülése közelebb hozta a Balatont a világhoz. 1863-tól a Kisfaludy fokozatosan beszüntette egyéb járatait és már csak Siófok és Balatonfüred között közlekedett. A vasúttal Siófokra, majd onnan Füredre igyekvő vendégsereg elég hamar felismerte a Sió parti város helyzeti előnyeit és részben ott maradt. Ezzel indult meg Siófok fejlődése a maihoz vezető úton. A portál külön érdekességként említi, hogy a szabadságharc idején a délvidéki harcok utánpótlását biztosította a gőzös, 1849 májusában hadifoglyok szállításával foglalkozott.

Adatok:

A hajó besorolása: KISFALUDY/1846 típusú oldalkerekes személyszállító gőzhajó Műszaki adatok: Épült: 1846, DGT Óbudai Hajógyára, Budapest/Óbuda, HU Legnagyobb hossz: 30 m Legnagyobb szélesség: 12 m Legnagyobb merülés: 0,9 m Főgép típus: Penn compaund gőzgép Főgép teljesítmény: 40 LE Átépítve: 1869, Magyar Belga Gép- és Hajóépítő RT., Budapest/Újpest, HU Elavult fatestet vastestre cserélik, eredeti kazán és gőzgép megmarad

Hajótörténet:

1846-Kisfaludy, Balaton Gőzhajózási RT. 40 LE-s gőzgépét az angliai Penn Gyárból hozatták. A hajó egyes részei tengelyen érkeztek Balatonfüredre, ahol összeszerelését végezték (ekkor még nem létezett hajógyár Füreden). 1846. 09. 21-én a balatoni gőzhajózás beindítását szorgalmazó "legnagyobb magyar", Széchenyi István 55. születésnapján bocsátották vízre Kisfaludy néven. 1847 tavaszán indultak be a rendszeres járatok, ekkor készült el a teherszállítás céljára épített két uszály a Füred és a Keszthely is. 1869-ben elavult fa testét vasra cserélték. 1887-ig üzemelt. (A

www.hajoregiszter.hu adatai

alapján.)

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.